اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز عنوان کرد

لایروبی غیراصولی رودخانه کارون

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: لایروبی رودخانه کارون به صورت غیراصولی انجام می‌شود.

لایروبی غیراصولی رودخانه کارون

مهدی قمشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، لایروبی را یک فن و علم دانست و گفت: در صورتی که لایروبی به درستی و علمی انجام نشود، بازده لازم را ندارد.

وی در مورد میزان تأثیر لایروبی کارون در مقطع اهواز اظهار کرد: لایروبی به شکلی که تا کنون انجام شده اثربخشی لازم را ندارد و بر اساس مطالعاتی که انجام شده سه سال بعد از لایروبی کارون در اهواز، رودخانه بعد به حالت اول بازگشته است.

این استاد دانشکده علوم آب تأکید کرد: طبق اصول و مسائل هیدرولیکی رودخانه، لایروبی کارون در مقطع اهواز باید پس از اتمام لایروبی این رودخانه در مقطع خرمشهر انجام شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

به گفته وی،‌ بر اساس برآوردها لایروبی که در اهواز انجام شده فقط در همان سال و سال بعد از آن اثرگذار بوده و بعد از آن رسوبات رودخانه به حالت اولیه بازگشته است.

قمشی عنوان کرد: اگر چه در برخی نقاط لایروبی رودخانه در خارج از شهر تأثیر بیشتری دارد، اما ظاهراً بیشتر هدف این است که اقدامات در معرض دید مردم قرار گیرد به همین دلیل لایروبی در مقطع شهری در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه عملیات لایروبی، سرعت آب در محدوده شهری و امکان خودپالایی رودخانه را افزایش می‌دهد، تأکید کرد: لایروبی رودخانه باید همراه با ساماندهی و ساحل سازی اجرا شود تا عرض و عمق مناسب را پیدا کند.

بر اساس این گزارش، نخستین عملیات لایروبی کارون در مقطع شهری اهواز از سال 85 در بالادست پل هفتم آغاز و طی آن 200 هزار مترمکعب رسوب برداشته شد. در سال 86 نیز حدفاصل پل پنجم اهواز حدود 800 هزار مترمکعب از رسوباتی که خروج آب از مقطع شهری را با مشکل مواجه کرده بود، تخلیه شد.

در سال جاری سازمان آب و برق خوزستان وعده کرده لایروبی رودخانه کارون از 300 متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم را طی دو سال به انجام برساند.

در محدوده شهری خرمشهر نیز تا کنون یک میلیون و 200 هزار مترمکعب رسوب از بستر رودخانه کارون خارج شده و امسال نیز لایروبی 500 هزار مترمکعب در دستور کار است.

همچنین لایروبی 350 هزار مترمکعب از رسوبات بهمنشیر در آبادان دو ماه پیش به اتمام رسید.

انتهای پیام/ن20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول