اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تصویب کرد

تعطیلی مزارع پرورش ماهی آلوده کننده کارون

خبرگزاری فارس: با تصویب شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در حاشیه رودخانه گرگر و مزارعی که پساب‌های خود را به رودخانه تخلیه کنند، تعطیل می‌شوند.

تعطیلی مزارع پرورش ماهی آلوده کننده کارون

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به برگزاری این شورا گفت: در این نشست مقرر شد که پساب مزارع پرورش ماهی حاشیه رودخانه گرگر (یکی از شاخه‌های کارون در شوشتر) ساماندهی شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده وسعت مزارع پرورش ماهی حاشیه گرگر را 15 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این مزارع با تخلیه پساب خود باعث افزایش شوری رودخانه کارون می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این مزارع پرورش ماهی، بوی نامطبوعی نیز به رودخانه تحمیل می‌کنند که آب شرب شهرهای پایین دست رودخانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که با تصفیه نیز از بین نمی‌رود.

به گفته وی، بوی نامطبوعی که در آب اهواز و مسیر رودخانه کارون وجود دارد ناشی از همین مزارع پرورش ماهی است.

این مسئول تصریح کرد: در آخرین نشست شورای حفاظت کیفی کارون، مشکل زهاب‌های ورودی این مزارع پرورش ماهی به رودخانه مطرح و پیشنهادات مشاور طرح ساماندهی این زهاب‌ها بررسی شد.

لاهیجان‌زاده با تأکید بر کاهش مصرف آب در مزارع پرورش ماهی یادآور شد: با انجام اقداماتی از جمله استفاده از دستگاه‌های هوادهی می‌توان مصرف آب این مزارع را تا 30 درصد کاهش داد.

وی اضافه کرد: مقرر شد هر کدام از مالکان مزارع زهاب خروجی را مدیریت و از تخلیه آن به رودخانه جلوگیری کنند، در غیر این‌صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.

این مسئول افزود: سازمان آب و برق خوزستان موظف شد که از برداشت‌های غیرمجاز آب توسط این مزارع جلوگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تأکید کرد: بر اساس مصوبه این شورا مزارع غیرمجاز و مزارعی که پساب خود را ساماندهی نکنند و آن را به رودخانه تخلیه کنند، تعطیل می‌شوند.

 

*مهلت 10 روزه به آبفای اهواز

وی جایگاه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون را یادآور شد و گفت: با توجه به اهمیت فوق العاده رودخانه‌های کارون و دز در اقتصاد کشور و سلامت جامعه، همچنین طرح‌های توسعه‌ای و سیاست‌هایی که در حاشیه این رودخانه اجرا شده، برای نخستین بار در سال 79 شورایی به نام شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با تصویب دولت تشکیل شد.

این مسئول تأکید کرد: بر اساس این مصوبه، تصمیمات شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون پس از تأیید توسط سازمان حفاظت محیط زیست به منزله مصوبه دولت تلقی می‌شود و برای تمام دستگاه‌ها لازم الاجراست.

به گفته وی، در این شورا به ویژه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده، از جمله مسدود کردن خروجی‌های فاضلاب به رودخانه در مقطع اهواز و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در دزفول، شوشتر و شرق اهواز؛ اما باید مصوبات این شورا با سرعت بیشتری اجرا شود تا رودخانه کارون به عنوان ثروت این استان، حمایت و حفاظت شود.

لاهیجان‌زاده با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات این شورا عنوان کرد: محیط زیست مصوبات را دنبال و به صورت هفتگی گزارش پیشرفت را پیگیری می‌کند، برای تسریع در اجرا، گزارش‌ها را به معاونت عمرانی استانداری نیز ارائه می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به مشکل تخلیه فاضلاب منطقه آخرآسفالت به رودخانه گفت: این مسئله باعث شده زمینه برای سوء استفاده عده‌ای از سبزی‌کاران و آبیاری مزارع با فاضلاب در کوی مشعلی اهواز فراهم شود.

این مسئول با بیان اینکه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای حل این مشکل پیش بینی شده، تصریح کرد: شرکت آبفای اهواز موظف شد ظرف 10 روز آینده با لوله‌گذاری و لایروبی فاضلاب این منطقه، آن را از دسترس سبزی‌کاران خارج کند و همزمان نیز اقداماتی برای مسدود کردن فاضلاب خروجی به رودخانه انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اهواز از دیگر برنامه‌های این شورا را ساماندهی بخشی از فاضلاب‌های شرق و غرب رودخانه با همکاری صنایع عنوان کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب اهواز وعده کرده با تسریع در عملیات اجرایی، عمده این کار تا پایان امسال به نتیجه برسد.

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول