اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اداره جهاد کشاورزی ریگان خبر داد

لایروبی 60 رشته قنات در ریگان

خبرگزاری فارس: مدیر اداره جهاد کشاورزی ریگان گفت: 60 رشته قنات در این شهرستان با اعتبار یک‌ میلیارد و 566 میلیون تومان لایروبی شدند.

لایروبی 60 رشته قنات در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان با توجه به منطقه کویری گرمای شدید و تبخیر آب مشکلات زیادی در زمینه انتقال آب به مزارع داشت به طوری که نیمی از آب قبل از رسیدن به مزارع و باغ‌ها هدر می‌رفت.

در این راستا جهاد کشاورزی استان و شهرستان اقدامات مؤثری در زمینه انتقال آب به مزارع و دیگر فعالیت‌ها در شهرستان ارائه کرده‌اند که رضایت‌مندی کشاورزان را در پی دارد.

اسحاق امیرزاده یکی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان می‌گوید: قنات روستای ما بر اثر خشکسالی از بین رفت و آب آن کاملا خشکیده شد. با مراجعه به جهاد کشاورزی این اداره کارشناس فرستاده شد و قنات را بررسی و با پیگیری‌هایی که انجام دادند، بعد از گذشت هشت سال احیا و دوباره کشاورزی ما رونق گرفت.

داوود عباس‌زاده یکی از کشاورزان دیگر اظهار داشت: قنات روستا بر اثر سیل از بین رفت و جهاد کشاورزی با تلاش‌های خود این قنات را احیا و تا مزارع کانال و باکس کردند.

رضا پورجهانگیر یکی دیگر از کشاورزان تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه ما دارای بافت شنی بود آب زیادی از محل موتور پمپ تا مزارع هدر می‌رفت که با تلاش‌های جهاد کشاورزی لوله‌گذاری انجام و اکنون تمام مزارع ما سیراب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش کشاورزی توفیقات خوبی در کشور به دست آمده است.

موسی جلالی افزود: در شهرستان ریگان که متولد نظام مقدس جمهوری اسلامی است، فعالیت‌های چشمگیر و انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی بعد از انقلاب و به خصوص در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: بسیاری از این فعالیت‌ها در دولت نهم آغاز و در دو سال پایانی دولت دهم تکمیل شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان ابراز داشت: در بخش امور زیربنایی آب و خاک و امور فنی و مهندسی به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و عدم کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی، کمبود آب تولید محصولات کشاورزی در شهرستان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

جلالی ابراز داشت: در سال گذشته حجم آب استحصالی 860 میلیون متر مکعب بوده است که بیش از 95 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی با راندمان متوسط حدود 40 درصد مصرف می‌شود.

وی افزود: برای بهبود وضعیت و افزایش راندمان و مصرف آب در بخش کشاورزی، اجرای آبیاری تحت فشار در یک‌هزار و 86 هکتار با اعتبار 15 میلیارد ریال انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: در زمینه پوشش انهار (لوله‌گذاری و کانال بتنی و باکس) 300 کیلومتر با اعتبار 60 میلیارد ریال انجام شده است.

وی افزود: تسطیح اراضی در 400 کیلومتر با 460 میلیون تومان احیا و مرمت 60 رشته قنات با اعتبار یک‌میلیارد و 556 میلیون تومان و تجهیز 9 حلقه چاه در ده‌رضا با اعتبار 144میلیون تومان از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه آب و خاک است.

جلالی گفت: محل تأمین اعتبار پروژه‌های آب و خاک از محل اعتبارات استانی و دو درصد نفت و گاز ملی است و بعضی از قنوات طی چند سال اخیر دو یا سه بار لایروبی و مرمت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت موجود صنایع بسته‌بندی، درجه‌بندی و سردخانه نگهداری خرما قبل از دولت نهم صفر بوده که در دولت نهم و دهم به 6 هزار تن افزایش و در سال 14هزار تن مجوز صادر و از محل طرح توسعه بخش کشاورزی در دست اقدام است.

وی افزود: در صورت محقق شدن این موضوع یکی از مشکلات بزرگ نخل‌داران شهرستان برطرف می‌شود.

جلالی عنوان کرد: از دیگر ظرفیت‌هایی که در چند سال گذشته در شهرستان شناسایی شد پرورش ماهیان گرمابی بود که در سال 89 نخستین استخر خاکی الگویی پرورش ماهیان گرمابی در روستای نعمت‌آباد احداث و موفق به صید ماهیان امور پنج کیلوگرمی و کپور بسیار لذیذ و با کیفیت شد.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: در سال جاری مزرعه حد واسط پرورش لارو ماهیان گرمابی را در روستای گروه سلمان رستم‌آباد با همکاری بخش خصوصی از محل تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی در سطح پنج هکتار احداث که در صورت حمایت از این طرح انتظار داریم بچه ماهی گرمابی استان را در آینده تأمین و از طرفی اشتغالزایی و استفاده دو منظوره از آب و خاک در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: در بخش تولیدات دامی طرح پایلوت شتر برای نخستین‌بار در استان با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و اعضای کمیته فنی شتر استان در حال مطالعه و اجرا از پروژ‌ه‌های شاخص این بخش است.

جلالی خاطرنشان کرد: در زمینه پرورش دام‌های سبک و سنگین در سال 89 و 90 به تعداد 213 فقره مجوز دامداری سنتی صادر شده است.

وی افزود: صدور مجوز سه واحد مرغداری در مجموع با ظرفیت 6 هزار قطعه در بخش گنبکی صادر شده است.

جلالی تصریح کرد: در بخش تولیدات گیاهی حذف و جایگزینی نخیلات که ارقام پیارم و زاهدی جایگزین نخیلات غیر بازده و بافت‌های قدیمی در سطح 100 هکتار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: احداث گلخانه تولید محصولات سبزی و صیفی در دو سال گذشته 20 هزار متر مربع مجوز صادر شده است.

وی افزود: احداث مزارع الگویی ذرت، سورگوم، گلرنگ و کنجد، ردیابی و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و امحای باغ‌های آلوده، راه‌اندازی درمانگاه گیاه‌پزشکی و اجرای طرح پایلوت تحقیقاتی کنترل خشکیدگی خوشه خرما از دیگر فعالیت‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان اظهار داشت: در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که از فعالیت‌های عمده در این بخش آموزش بهره‌برداران، آموزش زنان روستایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری تحت فشار است.

وی افزود: راه‌اندازی چهار شرکت فنی و مشاوره‌ای به تعداد 28 کارشناس و کارشناس ارشد کشاورزی برای ارائه خدمات فنی مهندسی کشاورزان و بهره‌برداران انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: امیدواریم با رفع مشکلات، موانع و تنگناهای موجود بخش کشاورزی این شهرستان شاهد افزایش تولیدات کشاورزی و نقش این شهرستان در خودکفایی محصولات کشاورزی و بالا رفتن امنیت غذایی باشیم.

.................................

گزارش از موسی ملائیان

.................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول