اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رودخانه تالار مازندران؛ زلال در ارتفاعات تیره در پایین‌دست

خبرگزاری فارس: رودخانه تالار سوادکوه با عبور 150 کیلومتری از ارتفاعات سوادکوه تا دریا توسط آلودگی‌های مختلف، چهره زشتی به خود گرفته است.

رودخانه تالار مازندران؛ زلال در ارتفاعات تیره در پایین‌دست

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، استان مازندران بیش از 50 رودخانه بزرگ و کوچک با مصب مشخص دارد که رودخانه تالار نقش به سزایی در کشاورزی، دامداری، صیادی و صنایع غذایی سوادکوه و شهرستان‌های مسیر ایفا می‌کند.

* استان مازندران دارای بیش از 50 رودخانه بزرگ و کوچک است

آب به عنوان مهم‌ترین شاخص زندگی و از عوامل طبیعی برای ایجاد و نقش‌دهی جغرافیایی است و ویژگی‌های آن در مناطق مختلف به عوامل محیطی و طبیعی و جغرافیایی بستگی نزدیکی دارد.

سرچشمه رودخانه‌های از نزولات جوی است و ذخیره برف در طول فصل زمستان که منابع اصلی رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهند را در ارتفاعات شاهدیم و با گرم‌شدن هوا و ذوب شدن برف شاهد تشکیل جویبارهای کوچک و از به هم پیوستن آن شاهد تشکیل رودخانه هستیم.

استان مازندران دارای اقلیم معتدل و مرطوب و از پوشش گیاهی متراکم برخوردار است و کاربری غالب اراضی آن جنگلی و کشاورزی است.

استان مازندران دارای بیش از 50 رودخانه بزرگ و کوچک است که رودخانه‌های تجن، تالار، بابلرود، هراز و شیرود از مهم‌ترین آن هستند.

* رودخانه تالار فاصله 150 کیلومتری از ارتفاعات سوادکوه تا دریا را طی می‌کند

رودخانه تالار در بخش مرکزی دامنه شمالی رشته کوه البرز واقع شده است که از غرب به حوضه رودخانه بابلرود و از شرق به حوضه سیاهرود و از جنوب به حوزه آبریز تجن و از شمال به دریا محدود می‌شود و فاصله 150 کیلومتری از ارتفاعات سوادکوه تا دریا را طی می‌کند.

این رودخانه از ارتفاعات 3 هزار و 700 متری کوه‌های گدوک، خطیرکوه، ورسک و اوریم سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به چندین شعبه در سوادکوه از قسمت غربی قائمشهر گذشته و پس از عبور از منطقه کیاکلا در قسمت غربی قریه عرب خیل به دریا می‌پیوندد.

از مجموع حجم حدود 45 میلیون متر مکعبی رودخانه تالار، حدود 360 میلیون متر مکعب به دربا و نزدیک به 100 میلیون متر مکعب آن مصارف کشاورزی دارد.

رودخانه تالار و شاخه‌های مربوط به آن از زمین‌ها و بسترهای رسی می‌گذرد، همواره جریان آن گل‌آلود است و لذا ماهیان فلس‌دار و تاس‌ماهیان به ویژه ماهی سفید، کپور، مارماهی و داراکول و ماهیان دیگر در این رودخانه مهاجرت و زاد و ولد می‌کنند.

ورود فاضلاب صنعتی و خانگی از مهم‌ترین تهدیدات رودخانه تالار محسوب می‌شود که به همراه برداشت غیرمجاز و خارج از توان هیدرولوژیکی از بستر رودخانه و سازه‌های متعدد در مسیر این رودخانه و تغییر جریان هیدرولیکی طبیعی رودخانه را نیز باید به آن افزود.

* از طبیعت به صورت مناسب و آینده‌نگرانه استفاده کنیم

عزیز باقری فرماندار سوادکوه در همایش "مدیریت جهادی" سوادکوه با انتقاد از این که نعمتی به نام رودخانه تالار برای سوادکوه به نکبت تبدیل شده است، گفت: آلودگی‌های مختلف رودخانه شفاف و زیبای تالار در سوادکوه را به وضعیت نامناسبی تبدیل کرده است.

فرماندار سوادکوه با تاکید بر آشتی بین صنعت و طبیعت افزود: مدیریت و برنامه‌ریزی باید به سوی استفاده مناسب و آینده‌نگرانه از طبیعت باشد.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های توسعه سوادکوه با رعایت شرایط زیست محیطی آن تاکید کرد و یادآور شد: توسعه و پیشرفت صنعتی باید در کنار توجه به محیط زیست و شرایط طبیعی سوادکوه انجام گیرد.

* آلودگی رودخانه تالار، محصولات کشاورزی را تباه می‌کند

احمد محمدی تازه‌آبادی دادستان شهرستان سوادکوه در این‌باره در گفت‌و گو با فارس با تاکید بر این مطلب که در حریم رودخانه ساخت و ساز ممنوع است و شرکت‌های شن و ماسه با بهره برداری غیر اصولی به رودخانه تالار صدمات فراوان زیست محیطی وارد آورده اند، گفت: رودخانه جزء انفال و متعلق به همه مردم است و جلوگیری از آسیب به آن باید با تلاش مسئولان اجرایی گردد.

دادستان شهرستان سوادکوه به برداشت غیراصولی و غیرفنی از معادن کوهی در سوادکوه اشاره کرد و گفت: تصرف غیرمجاز منابع طبیعی و تخریب آن، مشکلات زیادی را برای دستگاه قضایی و مسئولان شهرستان سوادکوه بوجود آورده‌اند.

وی خواستار توجه و نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی شرکت‌های صنعتی بهره‌بردار از حاشیه رودخانه و ادارات و نهادهای متولی زیست محیطی سوادکوه شد و افزود: آلودگی رودخانه تالار موجب تباهی محصولات کشاورزی حاشیه رودخانه را نیز فراهم آورده است.

*سنگ‌شکن‌ها، مهم‌ترین منبع آلودگی رودخانه تالار هستند

لهراسب رحمتی معاون فرماندار سوادکوه نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این مطلب که سرشاخه‌های مهم رودخانه تالار شاخه ورسک، شاخه دشت سفید(کبیررود)، شاخه کترلا، شاخه الاشت، شاخه کسیلیان، شاخه اوتیجون و شاخه برنجستانک است، افزود: این رودخانه دارای رژیم دائمی پایه بوده و منشا این حوزه در ارتفاعات، برفی و در قسمت میانی و پایین بارانی است.

وی با اشاره به سیل‌خیز بودن این رودخانه، گفت: زمان وقوع سیل از اواخر اسفند شروع شده و تا اواخر فروردین ادامه دارد (سیلاب بهاره) و سیلاب پاییزه نیز از اوایل شهریور تا اواخر آبان ادامه دارد.

معاون فرماندار سوادکوه به منشاء آلودگی‌های رودخانه تالار اشاره کرد و افزود: وجود بی‌ضابطه سنگ‌شکن‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی رودخانه تالار مطرح می‌شود که لازم است مسئولان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این زمینه نظارت و پیگیری لازم را انجام دهند.

رحمتی وجود بیش از 10 سنگ‌شکن در مسیر راستوپی و احداث چند سنگ‌شکن تازه راه‌اندازی شده در مسیر منطقه ولوپی را غیرکارشناسی توصیف کرد و گفت: پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیادی را برای مقابله با این پدیده انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه کیفیت رودخانه آب تالار برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی در وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است که در سال‌های اخیر به دلیل ورود فاضلاب و آلودگی‌های دیگر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، افزود: علاوه بر مشکلات زیست محیطی سنگ شکن‌ها که همچنان باقی مانده است، مشکل زیست محیطی فاضلاب شرکت البرز مرکزی نیز در گذشته وجود داشت که با تدابیر انجام شده و ایجاد بستر لازم جلوی این منشا گرفته شد.

*9 کیلومتر رودخانه تالار از شهر زیراب می‌گذرد

نرگس کمالی عضو شورای اسلامی شهر زیراب نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این مطلب که ایجاد دیوار حفاظتی رودخانه تالار تا حدود زیادی مانع از ورود زباله‌های مختلف به رودخانه تالار را فراهم می‌آورد، گفت: برای جلوگیری از فاضلاب خانگی و صنعتی به رودخانه تالار فرصت کافی و هزینه بالا مورد نیاز است.

عضو شورای شهر زیراب به رایزنی با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای طرح ساماندهی رودخانه تالار اشاره کرد و گفت: 9 کیلومتر رودخانه تالار از شهر زیراب می‌گذرد و طرح ساماندهی این رودخانه مربوط به سال‌های گذشته است که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول پیگیری آن را صادر کرده است.

وی استفاده از ظرفیت گردشگری رودخانه تالار را مهم و زیربنایی توصیف و خاطرنشان کرد: عدم اجازه برداشت مدیریت شده بستر رودخانه توسط مسئولان آب منطقه‌ای موجب خالی‌شدن حاشیه این رودخانه و ورود آلودگی‌ها به رودخانه را فراهم کرده است.

================

گزارش از عمران اکبرنژاد

============

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول