اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع)

ری یکپارچه غرق در عزا و ماتم است

خبرگزاری فارس: کاروان‌های عزاداری و سوگواری به مناسبت رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در حال حرکت به سمت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) هستند.

ری یکپارچه غرق در عزا و ماتم است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ساعتی پیش همزمان با سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آئین‌ باشکوه سوگواری توسط کاروان‌ها و هیئات عزاداری برگزار شد.

به مناسبت سالروز وفات سیدالکریم (ع) در شهرستان ری عزای عمومی اعلام شد و تمام ادارات و نهادها تعطیل است و تمام پرسنل ارگان‌های ری با حضور در حرم حضرتش به عزاداری پرداختند.

دسته‌های عزاداری با سر دادن اشعاری همچون «ای حرمت قبله اهل یقین، سیدی سیدی سیدنا عبدالعظیم، نجل امام حسن مجتبی، زیارتت زیارت کربلا» در حال حرکت به سمت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) هستند. 

حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، نواده پاک امام حسن مجتبی (ع) و از راویان حدیث و از دانشمندان بزرگی است که محضر سه تن از امامان معصوم (ع) را درک کرده و از محضر ایشان بهره برده است.

از دیگر افتخارات عبدالعظیم الحسنی (ع) فرمایش امام حسن عسکری (ع) درباره شخصیت اوست که حضرت فرمود: «اگر عبدالعظیم نبود، می‌گفتم علی بن‌حسن بن زید بن‌حسن فرزندی از خود باقی نگذاشت.»

سرشارترین و حساس‌ترین مقطع حیات عبدالعظیم (ع)، دوران امام هادی (ع) بود که آخرین بار که به دیدار امام شرف‌یاب شد، حضرت به او دستور داد که از عراق هجرت کند و به ری برود. علت این دستور سختگیری خلفای عباسی نسبت به خاندان پیامبر و شیعیان ائمه بود که کار را به جایی رساندند که در دوره متوکل چندین بار مزار سیدالشهدا (ع) را ویران کردند و از این رو عبدالعظیم (ع) به دستور امام هادی مخفیانه به ری هجرت کرد.

در ری در منزل یکی از شیعیان ساکن شد و در سرداب خانه اقامت کرد. او روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به نماز می‌ایستاد و گاهی اوقات از مخفیگاه خود بیرون می‌آمد و به زیارت قبر حضرت حمزه (ع) می‌رفت.

آن یادگار امام مجتبی (ع) تا آخر عمر در ری ماند و منشأ برکات بسیاری برای شیعیان ائمه شد و بالاخره در 15 شوال سال 253 هجری قمری رحلت کرد.

سه قول درباره نحوه درگذشت او در تاریخ وجود دارد: برخی مرگ او را طبیعی دانسته، برخی دیگر آن را بر اثر زلزله برشمرده‌اند و در قولی دیگر درگذشت وی به وسیله زنده به گور کردنش به وسیله دشمنان رخ داده است.

شیخ صدوق می‌نویسد: پس از درگذشت عبدالعظیم حسنی (ع) مردی بر ابوالحسن علی بن محمد هادی (ع) درآمد. امام (ع) از او پرسید کجا بودی؟ گفت: به زیارت امام حسین (ع) رفته بودم. فرمود: اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شماست زیارت می‌کردی، چون کسی بودی که قبر حسین را زیارت کرده است.

شهرستان ری در جنوب تهران با فرارسیدن 15 شوال سیاه‌پوش شد و در ماتم و عزا فرو رفته و بدین جهت برنامه‌های سخنرانی و مراسم عزاداری از سوی آستان مقدس آن حضرت در حرم شریف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول