اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی زابل:

اختصاص 50 هزار هکتار از اراضی زابل به کشت محصولات زراعی

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی زابل گفت: در سال جاری بیش از 50 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت محصولات زراعی اختصاص یافته است.

اختصاص 50 هزار هکتار از اراضی زابل به کشت محصولات زراعی

شریف ملاشاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زابل اظهار داشت: با توجه به رها‌سازی آب در ابتدای زراعی از مخازن چاه نیمه‌ها و پشتیبانی‌های فنی بخش کشاورزی، توزیع به موقع نهاده‌ها، لایروبی انهار درجه سه و چهار و توجه خاصی به آموزش بهره‌برداران برای استفاده بهینه از آب رها شده و نهادهای توزیعی شرایط مطلوبی را برای کشت غلات (گندم و جو)  و سایر محصولات زراعی پاییزه فراهم کرد.

وی ادامه داد: با تلاش دولت نهم و دهم، توجه خوبی به بحث کشاورزی به ویژه در این منطقه شد بطوری که هم‌اکنون حدود 451 هکتار که 430 هکتار بارده و 21 هکتار نهال است باغات جدید احیا و احداث شد.

مدیر جهاد کشاورزی زابل بیان داشت: زابل یکی از قطب‌های دامپروری این استان بوده که با توجه به ظرفیت‌های بالای گاو اصیل سیستانی، گوسفند بلوچی و نیزار طبیعی حاشیه دریاچه، سالانه بخش قابل توجهی از گوشت قرمز مورد نیاز منطقه و استان‌های همجوار را تولید می‌کند به طوری که در سال گذشته بیش از 11 هزار تن گوشت قرمز تولید و پس از کشتار در کشتارگاه صنعتی و فرآیند بسته‌بندی و انجماد به سایر استان‌ها حمل شده است.

وی افزود: در این راستا و به منظور حمایت از دامداران اقدامات زیربنایی بسیار مهمی در چند سال اخیر در زابل انجام شده که احداث 750 جایگاه دام، ایجاد 60 واحد پرواربندی صنعتی گوساله، راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام با ظرفیت روزانه 300 دام سنگین و 700 دام سبک در دو شیفت کاری، احداث 12 مرکز جمع‌آوری شیر  روستائیان، توزیع بیش از 10 هزار تن کنسانتره دامی بین دامداران منطقه از جمله این اقدامات است.

ملاشاهی گفت: با توجه به تداوم بحران خشکسالی در دهه اخیر، احداث، حفر و تجهیز چاه‌های سطحی از اساسی‌ترین و استراتژیک‌ترین اقدامات برای کم کردن اثرات سو بحران خشکسالی، امید به زندگی و ماندگاری مردم در منطقه و کشت محصولات استراتژیک اقتصادی و زودبازده است.

وی افزود: همچنین به عنوان تنها منبع مطمئن برای بهره‌برداری از سفره‌های آب سطحی در مواقع کم‌آبی و حتی شرایط نرمال آب برای استفاده سایر کشت‌ها و تغییر الگوی در فصول کم آبی و همچنین بعنوان زه‌کشی طبیعی اراضی اطراف چاهک‌های احداثی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 3 هزار و 400 حلقه چاهک در شهرستان زابل حفر و تجهیز شده گفت: از همه دست‌اندرکاران این امر تقدیر کرده و خواستار ردیف اعتباری مستقل برای این پروژه حیاتی هستیم.

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول