اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در زمینه بیماری‌های انگلی صورت می‌گیرد

همکاری دانشگاه تبریز با فائو برای انجام یک پژوهش بین‌المللی

خبرگزاری فارس: دانشگاه تبریز در یک طرح پژوهشی مشترک بین‌المللی با حمایت سازمان فائو با عنوان «متا آنالیز تنوع ژنتیکی کنترل مقاومت به بیماری‌های انگلی در نشخوارکنندگان کوچک به منظور افزایش تولیدات دامی» شرکت کرد.

همکاری دانشگاه تبریز با فائو برای انجام یک پژوهش بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، عباس رأفت عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اعلام این مطلب گفت: سازمان خواروبار جهانی (فائو) همه ساله از چند پروژه تحقیقاتی در خصوص افزایش تولید دامپروری حمایت می‌کند که در اواخر سال 2009 میلادی فراخوان تحقیقاتی از سوی این سازمان منتشر شد.

وی تصریح کرد: بر اساس فراخوان پروپوزال‌های تحقیقاتی در رابطه با بررسی تنوع ژنتیکی کنترل مقاومت به بیماری‌های انگلی در نشخوارکنندگان کوچک به منظور بهبود تولیدات دامی پذیرش می‌شدند.

رأفت افزود: گروه علوم دامی دانشگاه تبریز نیز طرحی را در این زمینه با عنوان بررسی «مقاومت ژنتیکی به نماتودهای دستگاه گوارشی در گوسفند» ارائه کرده بود.

به گفته وی در این رابطه، 50 طرح پیشنهادی از سراسر جهان به فائو ارائه شده بود که در نهایت طرح دانشگاه تبریز در کنار طرح‌های 13 کشور دیگر در سال 2011 پذیرفته شد.

مجری این طرح پژوهشی، حضور دانشگاه تبریز را در این عرصه تحقیقاتی مهم توصیف کرد و اظهار داشت: کشورهای دیگر مشارکت‌کننده در این متاآنالیز عبارت از آرژانتین، بنگلادش، برزیل، بورکینافاسو، چین، اریتره، اتیوپی، اندونزی، مکزیک، نیجریه، پاکستان، سریلانکا، و عربستان سعودی بودند که با مشاورت علمی دانشمندانی از برزیل، کنیا، ایتالیا و امریکا طرح‌های تحقیقاتی خود را به انجام می‌رسانند.

وی، معیارهای پذیرش طرح‌های تحقیقاتی از سوی سازمان فائو را سابقه پژوهشی مجری، توانایی ارتباط با صنعت دامپروری، اهمیت تولیدات پروتئینی در کشور و امکانات پژوهشی مربوطه عنوان کرد.

رأفت گفت: بخشی از هزینه پروژه‌ها که سالیانه در حدود 10 هزار دلار است مورد حمایت مالی فائو قرار می‌گیرد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح به مدت پنج سال آتی قابل تمدید است.

وی، در زمینه دستاوردهای این طرح خاطرنشان کرد: نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند نقش مهمی در تأمین پروتئین دامی و امرار معاش میلیون‌ها نفر از مردمان کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارند و بیماری‌های انگلی نظیر نماتودهای دستگاه گوارشی اثرات سوئی روی تولیدات دامی سیستم‌های چراگاهی در سرتاسر جهان دارند.

به گفته وی، استفاده از داروهای ضدانگلی برای مبارزه با نماتودها در سالیان گذشته منجر به ظهور سویه‌های جدیدی از نماتودها شده که در بسیاری از موارد نسبت به داروها مقاوم شده‌اند و از سویی خوراندن داروهای ضدانگلی به حیوان باعث باقی ماندن بقایای دارو در گوشت، شیر و چراگاه می‌شود و در نتیجه وارد بدن انسان می‌شود و نگرانی‌های محیطی و اکولوژیکی را برمی‌انگیزد.

همین گزارش حاکی است، محققان دانشگاه تبریز این طرح را در قالب یک تیم پژوهشی متشکل از دکتر غلامعلی مقدم (دانشکده کشاورزی)، دکتر احمد نعمت‌اللهی (دانشکده دامپزشکی)، دکتر جلیل شجاع و دکتر سید عباس رأفت (دانشکده کشاورزی) با همکاری پژوهشگرانی از سایر مؤسسات شامل دکتر نصرالله پیرانی(دانشگاه شهرکرد)، مهندس برزگری (دانشگاه علوم پزشکی تبریز) و دکتر کارول مورنو (مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه) اجرا می‌کنند.

آزمایشگاه سایبرسدورف اتریش نیز در این پروژه امکانات ژنوتایپینگ این طرح‌ها را فراهم آورده است.

استان آذربایجان‌شرقی از نظر پرورش دام‌های سبک نقش بارزی در تأمین پروتئین قرمز داشته و برای مثال شهرت پنیر لیقوان و قالی هریس، برگرفته از همین ظرفیت‌های ژنتیکی دامپروری است.

گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی طی نزدیک به 20 سال فعالیت‌های تحصیلات تکمیلی، پژوهش‌های برجسته‌ای را بر روی دام‌های سبک به انجام رسانیده است که این تحقیق نیز در همین راستا است.

تاکنون یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد در گرایش ژنتیک و اصلاح دام در این زمینه به اجرا شده و در سال 1391 نیز پیش‌بینی شده یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی گروه علوم دامی در این زمینه پایان‌نامه خود را به انجام برساند.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول