اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در گفت‌وگو با فارس-۱

آمریکا با تطمیع به دنبال اخلال در سازمان‌های بین‌المللی است

خبرگزاری فارس: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با بیان اینکه آمریکا همواره با تطمیع به دنبال اخلال در سازمان‌های بین‌المللی است، گفت: آمریکا و اسرائیل به دنبال واگرایی در گروه عدم تعهد هستند.

آمریکا با تطمیع به دنبال اخلال در سازمان‌های بین‌المللی است

محمدرضا مجیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در راستای سلسله نشست‌های سرپرستی خبرگزاری فارس خراسان جنوبی با موضوع اجلاس سران جنبش غیر متعهد‌ها، بیداری اسلامی و تحولات منطقه با اشاره به تاثیر یونسکو در مناسبات جهانی اظهار کرد: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد که به اختصار یونسکو نامیده می‌شود، با هدف پیشبرد صلح بین‌المللی و رفاه عمومیِ نوع بشر از طریق روابط آموزشی، علمی و فرهنگی میان ملت‌های جهان، تاسیس شد.

وی با بیان اینکه اساسنامه یونسکو از آرمانی زیبا سخن می‌گوید «از آنجا که جنگ از ذهن انسان‌ها آغاز می‌‌شود، پس دفاع از صلح نیز باید در اذهان آدمیان بنیان ‌گذارده شود»، افزود: از آنجا که در یونسکو، موضوعاتی چون توسعه اجتماعی و فرهنگی محوری هستند، کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، همواره برای رفع مشکلات خود به این سازمان توجه خاص داشته‌اند و به ‌ویژه در دهه 1960 که به دهه توسعه شهرت یافت، یونسکو عرصه فعالیت‌های گسترده و پرشور کشورهای جهان سوم بود که با توجه به جریان‌های سیاسی آن عصر، در تعارض با منافع دولت‌های غربی قرار گرفتند.

"گروه نم" مقابل یکه‌سالاری آمریکا ایستاده است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو افزود: در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا بارها تلاش کرد به شیوه‌های مختلف سازمان‌های بین‌المللی را تحت نفوذ خود درآورد و چون در برخی موارد ناکام شد، کوشید با ابزارهای مختلف چون تهدید و تطمیع در کار این سازمان‌ها اخلال ایجاد کند که بارزترین نمونه، سازمان یونسکو بود که چون آمریکا در این تطمیع موفق نشد، در یک مقطع در دهه هشتاد میلادی متعاقب مباحث مربوط با نظم نوین ارتباطات و اطلاعات و مقابله با «تک‌گوئی» آمریکا، این کشور و هم‌پیمان سنتی‌ا‌‌ش بریتانیا از این سازمان خارج شدند.

مجیدی اضافه کرد: در سال 2011 متعاقب پذیرش فلسطین به عضویت دائم یونسکو، آمریکا این سازمان را به قطع کمک مالی تهدید کرد.

وی افزود:  یونسکو پس از خروج آمریکا با بحرانی مالی روبه‌رو شد، اما با این ‌حال نمونه‌ای موفق از اتحاد ملت‌ها را برای دفاع از حقوق خود به نمایش گذاشت و آنچه در این سازمان به حرکت جمعی و مستقل اعضا و مقابله با یکه‌سالاری آمریکا کمک کرد، وجود تریبون‌هایی مانند «گروه نم» در این سازمان بوده است.

کشورهای مستقل باید به یکدیگر نزدیک‌تر شوند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: در یونسکو در چارچوب اصول و اهداف جنبش عدم تعهد، موضوعات مربوط به حوزه‌های فرهنگی و علمی و آموزشی به ویژه گفت‌وگوهای فرهنگی، تنوع فرهنگی، مواریث مشترک بشری، دسترسی آزاد ملت‌ها به علوم و فنون پیشرفته می‌تواند در دستور کار باشد.

مجیدی با بیان اینکه با تاکید بر اینگونه حوزه‌هاست که می‌توان کشورهای مستقل را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک ساخت و این امر به انسجام هرچه بیشتر کشورهای عضو جنبش و اتخاذ رویکردها و اقدامات هماهنگ‌تر و یکپارچگی بیشتر در این گروه کمک می‌کند، افزود: در واقع با ارتقای همکاری کشورهای عضو جنبش در حوزه‌های تحت صلاحیت یونسکو می‌توان از نقش تکمیلی و اثرگذار آن در سایر حوزه‌ها اعم از سیاست و اقتصاد، بهره لازم را برد.

وی تاکید کرد: در حوزه ارتباطات و اطلاعات که یکی از حوزه‌های پنجگانه فعالیت یونسکو است، گروه عدم تعهد می‌تواند به دمکراتیک کردن فضای رسانه‌ای جهان و جلوگیری از مونولوگ رسانه‌ای کمک کند.

تصویب 5 قطعنامه ضد اسرائیلی در یونسکو

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در ادامه گفت‌وگو با فارس گفت: در چند سال اخیر شاهد تلاش برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت این گروه در یونسکو هستیم، از جمله اقدامات مهم صورت گرفته،  ثبت بیانیه تهران با موضوع "حقوق بشر و تنوع فرهنگی " به عنوان سند شورای اجرایی یونسکو علیرغم فشار و تهدید کشورهای غربی بود.

مجیدی افزود: این بیانیه که در اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد در سال 1386 به تصویب رسید با تحمیل یک الگو و دیدگاه در مباحث حقوق بشری مقابله می‌کند و حقوق بشر را در ظرف تنوع فرهنگی مطرح می‌کند.

وی یادآور شد: حمایت از عضویت فلسطین در یونسکو (آبان 1390) از دیگر تحرکات موثر و منتج به نتیجه توسط جنبش غیرمتعهدها در این سازمان است. البته در زمینه دفاع از حقوق مردم فلسطین کارهای فراوان صورت گرفته است و  تلاش این گروه و گروه 77 و چین در طی یکصد و هشتاد و پنجمین اجلاس شورای اجرایی یونسکو (19 تا 29 مهرماه 1389) به تصویب بی‌سابقه پنج قطعنامه ضد اسرائیلی در زمینه مسائل آموزشی و فرهنگی در سرزمین‌های اشغالی انجامید.

گروه 77 به‌علاوه چین اسرائیل را بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر می‌داند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو همواره تلاش کرده با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی گروه عدم تعهد و با همکاری اعضا، برخی نشست‌های علمی را با هدف طرح مسائل مهم بین‌المللی برگزار کند که از آن میان می‌توان به برگزاری «نشست حقوق بشر و تنوع فرهنگی» و نیز برگزاری «نشست علمی اطلاعات و ارتباطات و تقارب فرهنگ‌ها» در چارچوب گروه عدم تعهد اشاره کرد.

مجیدی افزود: همچنین با هماهنگی‌های انجام شده در چارچوب گروه 77 به‌علاوه چین که تعداد زیادی از کشورهای غیرمتعهد نیز در آن عضویت دارند، نشستی با عنوان «آینده یونسکو و چالش‌های فراروی آن» در خرداد ماه 1391 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد که طی آن مباحث مهمی در زمینه چالش‌های اصلی فراروی یونسکو و اولویت‌هایی که باید مطمح نظر این سازمان قرار گیرد و همچنین نقاط ضعف و قوت یونسکو توسط سخنرانان به صورت صریح و انتقادی مطرح شد.

وی تاکید کرد: سخنرانان شرکت‌کننده با صراحت کم‌سابقه به بررسی مشکلات و چالش‌های بشری در جهان معاصر به طور اعم و در یونسکو به صورت اخص پرداختند و وجه مشترک مطالب ارائه شده توسط آنان، انتقاد شدید از سیاست‌های غرب به ویژه آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی بود و در آن به صراحت و به صورت بی‌سابقه‌ای در صحن یونسکو اعلام شد که اسرائیل بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان بوده و نژادپرست‌ترین رژیم حال حاضر دنیا است.

آمریکا سیاست تهدید و باج‌خواهی مالی را دنبال می‌کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: همچنین آمریکا به دلیل استفاده از ابزار سیاسی و تهدید و باج‌خواهی مالی و نیز عدم پرداخت تعهدات مالی خود به این سازمان آماج حمله شدید سخنرانان و شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

مجیدی افزود: این نمونه‌ها که ذکر شد ظرفیت گروه‌هایی مانند گروه عدم تعهد و تجربه نسبتا موفق فعالیت در یک سازمان بین‌المللی مانند یونسکو را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ب۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول