اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حضور غیرمتعهدها در اصفهان

صلح و صفا هدیه اصفهانی‌ها به غیرمتعهدها

خبرگزاری فارس: این روزها اصفهان و اصفهانی با میزبانی از سران غیرمتعهدها و آثار تاریخی به جهانیان نشان دادند که سی‌وسه‌ سال تحریم‌ بی‌نتیجه بوده است.

صلح و صفا هدیه اصفهانی‌ها به غیرمتعهدها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها اجلاس عدم تعهد در تهران در حال برگزاری است و سران 120 کشور جهان در این اجلاس حضور یافته‌اند.

برگزاری این اجلاس در ایران به دور از بعد سیاسی آن با توجه به اینکه فرهنگ‌های متفاوتی از سرتاسر جهان در کشورمان حضور یافته‌اند، می‌تواند تأثیر به سزایی برای بالا بردن تعامل کشورها و ارتقا سطح روابط فرهنگی و هنری داشته باشد.

همواره از شهر اصفهان به عنوان یک شهر موزه یاد شده است، شهری که با دارا بودن از آثار تاریخی و فرهنگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن انتخاب شد و بر همین اساس شهر اصفهان همواره برای گردشگران و میهمانان خارجی به عنوان یک شهر تاریخی مهم مطرح بوده است.

اهمیت فرهنگی و هنری و تاریخی شهر اصفهان سبب شده تا میهمانان اجلاس عدم تعهد هم برای حضور در اصفهان و بازدید از آثار تاریخی این شهر زیبا لحظه شماری کنند و در این زمینه نیز مسئولان شهر اصفهان آمادگی خود برای میزبانی از این میهمانان اعلام کرده‌اند.

این روزها نیز حال و هوای شهر اصفهان به نوعی نشان از این دارد که مردم به همراه مسئولان خود را برای میزبانی هر چه بهتر از غیر متعهدها آماده کرده‌اند، بر همین این اساس به سطح شهر اصفهان رفتم تا در این‌باره و در ارتباط با چگونگی میزبانی با تعدادی از مردم اصفهان گفت‌‌وگویی انجام دهیم.

*اصفهان غیرمتعهدها را شگفت‌زده می‌کند

ابتدا از یکی از میدان‌های تاریخی اصفهان یعنی همان میدان نقش جهان آغاز می‌کنم. جائیکه سیاست، دین، علم، اقتصاد و فرهنگ همه و همه یک‌جا جمع شده‌اند تا این تمدن بزرگ را به جهانیان معرفی کنند.

با جوانی گفت‌وگو می‌کنم که خود نیز چند روزی در اصفهان میهمان است، وی در کنار یکی از کالسکه‌های معروف میدان نقش‌جهان ایستاده است و خودش را آرش معرفی می‌کند. وقتی که از او در مورد اصفهان می‌پرسم، می‌گوید: به واقع که شهر زیبا و خیلی قشنگی دارید و شما باید قدر این شهر خود را داشته باشید.

وی که قصد داشت با سوار شدن بر روی کالسکه‌ها مسیر مشخصی را در میدان بپیماید، گفت: زمانی که به روی این کالسکه‌ها سوار می‌شویم، می‌توان در یک مسیر کوتاه گوشه‌ای از تاریخ و تمدن و هنر این دیار را تماشا کرد.

از او در مورد برگزاری اجلاس غیر متعهدها سؤال کردم وی که از سوال من کمی جا خورده بود گفت: من معتقدم که این اجلاس به برخی کشورهای ابرقدرت نشان داد که ایران اسلامی نیز یک قدرت بزرگ در منطقه و در جهان است.

وی ادامه داد: با مرور کوچکی در رسانه‌های غربی می‌توان ترس، دلهره و هراس سران کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل را از برگزاری اجلاس غیر متعهدها در ایران مشاهده کرد و من معتقدم این اجلاس برگه برنده ایران در مقابل آمریکا و اسرائیل است و حضور محمد مرسی و بان‌کی‌مون این را به طور واضح نشان داد.

از آرش در مورد حضور سران کشورهای غیرمتعهد در اصفهان پرسیدم که وی تنها فرهنگ و هنر را موجب بالا بردن سطح روابط بین کشورها به دور از مسائل سیاسی دانست.

*دوست دارم تابلوی منبت‌کاری "بنی آدم" را به بان‌کی‌مون هدیه بدهم

مقصد بعدی من برای مصاحبه بازارچه‌های واقع در میدان امام(ره) بود. جائیکه صنایع دستی و هنر اصفهان چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند، وارد یکی از این مغازه‌ها می‌شوم، مرد میان‌سالی به روی یکی از صندلی‌ها نشسته و در حال مطالعه کتاب است. بدون هیچ مقدمه‌ای از او در مورد برگزاری جنبش غیر متعهدها پرسیدم با همان لهجه شیرین اصفهانی گفت: اخبارش را دنبال می‌کنم، گزیده تمامی خبرها بر روی این موضوع تاکید دارد، البته من به دلیل مشغله زیاد به خوبی این اجلاس را دنبال نکرده‌ام، اما خبرهای آن را از طریق رادیو پیگیری می‌کنم.

وقتی از او در مورد حضور سران غیر متعهدها در اصفهان پرسیدم، گفت: ما هم خوشحال می‌شویم به خوبی از آنها استقبال و پذیرایی کنیم.

پرسیدم اگر یکی از میهمانان مثلاً آقای بان‌کی‌مون به مغازه شما بیاید بهترین سوغاتی که دوست دارید از شما بخرد چیست؟ او به قاب منبت‌کاری شده گوشه مغازه‌اش اشاره کرد، قابی که به روی آن نوشته شده بود "بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش

ز یک گوهرند" و گفت من دوست دارم این قاب عکس را به او هدیه بدهم.

از حاج حبیب الله که حالا مغازه‌اش از مشتری پر شده بود خداحافظی می‌کنم. صدای گوش‌نواز چکش مسگرها را از دور می‌شنوم،مجاب می‌شوم تا از یکی از این هنرمندان فراموش شده نیز مصاحبه‌ای بگیرم، با مراجعه به یکی از کارگاه‌های بازار با استاد صادق به گفت‌وگو می‌نشینم، سوالات قبلی را از او نیز می‌پرسم.با دستمال کنار دستش عرق روی پیشانی‌اش را پاک کرد و با اینکه کار داشت، اما حاضر شد تا جواب سوالاتم را بدهد.

*چکش مسگری ایران بر سر آمریکا فرود آمد

استاد مسگر در حالی که به چکش کنار خود اشاره می‌کرد، گفت: برگزاری اجلاس غیر متعهدها در ایران مانند این چکش که چه عرض کنم همانند پتکی بر سر آمریکا و اسرائیل فرود آمد و صدای آن را همگان شنیدند که ایران در حال حاضر قدرت بزرگ منطقه است؛ آرزو می‌کنم که این کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل کمی سر عقل بیایند و دست از لجاجت خود بردارند.

وی در مورد حضور سران کشورها غیر متعهد در اصفهان گفت: من به عنوان یک اصفهانی از این خبر خوشحال می‌شوم، چراکه شهر من اصفهان نماد فرهنگ و هنر است و باید زبان هنر با آنها به گفت‌وگو نشست.

در مسیر بازگشت از بازار از تعدادی از مردم نیز در این مورد سوال کردم که همه آنها ایران را مهد صلح و صفا و دوستی می‌دانستند یکی از آنها که زن خانه‌داری بود، گفت: ما اصفهانی‌ها با لهجه شیرین خود و با زبان فرهنگ و هنر به آنها می‌گوییم به اصفهان دیار فرهنگ و هنر خوش‌آمدید.

*اصفهانی صلح و صفا را به غیرمتعهدها هدیه می‌دهد

این روزها اصفهان و اصفهانی همه می‌خواهند فرهنگ ایرانی را به جهانیان نشان دهند، فرهنگی که کشورهایی نظیر آمریکا و اسرائیل با تبلیغات منفی در صدد بودند تا ایران را تهی از آن نشان دهند، اما اصفهان با اینکه زنده رودش را ندارد، اما با سی‌وسه‌پل خود نشان می‌دهد که سی‌وسه‌ سال تحریم‌ها بی‌نتیجه بوده است، با نجوای ترانه "ای ایران" که جوانان قدیم و جدید زیر دهانه‌های خواجویش سر می‌دهند نشان می‌دهند که ایرانی هیچ‌گاه در قبال زورگویی استکبار سکوت نمی‌کند.

اینجا اصفهان است. دیار 23 هزار شهید، اینجا دیار عشق و هنر و فرهنگ است و می‌خواهیم بگوییم که اصفهانی صلح و صفا را به غیر متعهدها هدیه می‌دهد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول