اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضوهیئت علمی دانشگاه ارومیه:

ایران صهیونیسم را زیر ذره‌بین غیرمتعهدها قرار دهد

خبرگزاری فارس: عضوهیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را زیر ذره‌بین غیرمتعهدها قرار دهد.

ایران صهیونیسم را زیر ذره‌بین غیرمتعهدها قرار دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد نیک‌خواه در سمینار علمی واکاوی جایگاه حقوقی جنبش عدم تعهدها در مدیریت جهانی در ارومیه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانند دهه 70 میلادی می‌تواند توجه جهانی را به سوی رژیم اشغال‌گر قدس جذب کند.

وی افزود: بحث دخالت نظامی در سوریه و برخی دیگر از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای به اجلاس شانزدهم تهران بخشیده است.

نیک‌خواه با بیان اینکه بعد از دوره سه سال ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها نوبت به ونزوئلا می‌رسد، اضافه کرد: روابط هماهنگ و نزدیک دو کشور تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف استعمارزدایی خواهد داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند با فروپاشی بلوک شرق و غرب، جنبش غیرمتعهدها فلسفه وجودی خود را از دست داده است، اظهار کرد: این جنبش می‌تواند سرآغازی برای برقراری عدالت جهانی  و توسعه اقتصادی همه‌جانبه در راستای مبارزه با قدرت تک‌قطبی و استعماری باشد.

وی همچنین با بیان اینکه جنبش غیرمتعهدها در دوران عمر 51 ساله خود عملکرد مناسبی نداشته است، اذعان کرد: مشکل اصلی این جنبش عدم اتخاذ تصمیمات حقوقی در آن است، چرا که جنبش فاقد ارکان دایمی است، جنبش کارنامه قابل قبولی ندارد و از خود نقطه عطفی در تاریخ بین‌المللی به جای نگذاشته است مگر در مواقعی که به صورت اتفاقی منافع کشورهای جنبش همسو شده با مشکلات کشورهای عضو سازمان‌های بین‌المللی باشد مانند مسئله محیط زیستی که این مهم در ایران می‌تواند بهبود یابد.

نیک‌خواه تصریح کرد: در تعریف یک سازمان بین‌المللی ارکانی دایمی وجود دارد که جنبش غیرمتعهدها فاقد این ارکان است که در این راستا ایران پیشنهاد ایجاد یک دبیرخانه دایمی برای جنبش کشورهای غیرمتحد را ارائه داده تا جنبش رفته‌رفته به سوی یک تشکل حقوقی پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: جنبش تا زمانی که تبدیل به یک سازمان نشده فاقد تصمیمات حقوقی است همانگونه که شاهد بودیم در 15 اجلاس گذشته قطعنامه‌هایی که صورت گرفته فقط جنبه سیاسی دارد ولی این اجلاس تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف حقوقی ملت‌ها خواهد داشت.

نیک‌خواه با تاکید بر اینکه همگرایی لازم بین کشورهای جهان سوم وجود ندارد، گفت: اعضای جنبش را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند در این راستا باید تصمیماتی در راستای توسعه اقتصادی، عدالت در توزیع ثروت جهانی و همگرایی لازم بین کشورهای در حال توسعه صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، ایران با استفاده از جنبش غیرمتعهدها می‌تواند جهت‌دهی مناسبی به مدیریت جهانی ارائه دهد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش‌های مشترک جهانی است و در راستای برقراری ارزش‌های مشترک تمام تلاش خود را به کار خواهد برد.

وی در این ارتباط خاطرنشان کرد: ایران در دوره ریاست خود بر این جنبش باید به گونه‌ای عمل کند تا توهم پیگیری منافع شخصی به وجود نیاید چرا که جمهوری اسلامی ایران همسو با ارزش‌های ملت‌های آزاد جهان عمل خواهد کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در ادامه برگزاری اجلاس شانزدهم تهران را نقطه عطفی بر بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب علیه ایران عنوان کرد.

نیک‌خواه در خاتمه با تاکید بر اینکه در جنبش غیرمتعهد‌ها باید سخنان ملت‌ها مطرح شود نه دولت‌ها، اذعان کرد: خواسته کنونی تمام ملت‌های آزاده برقراری صلح جاودان و از بین رفتن تمام ریشه‌های اولیه خشونت در جهان است که باید این جنبش به رسالت خود در این راستا عمل کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از دولت‌ها سازمان‌های بین‌المللی به عنوان تابعان حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند، افزود: سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد و جنبش کشورهای غیرمتعهد که داعیه جهانی دارند می‌توانند در کنار دولت نقش عمده‌ای در مدیریت جهانی ایفا کنند.

وی افزود: در وضعیت فعلی جهان نیاز به یک مدیریت عادلانه جهانی در ابعاد صلح پایدار، توسعه پایدار، محیط زیست پایدار و مردم سالار پایدار دارد و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند در این راستا بیشتر منافع ملت‌ها را تامین کنند و تحت تاثیر منافع چند کشور سلطه‌جو به رهبری ایالات متحده آمریکا قرار نگیرند.

نیکخواه اظهار کرد: اگر دموکراسی یک نظام اداره جوامع به شیوه مطلوب است باید در سطح جهانی و بین‌الملل نیز اصول آن حاکم شود به طور یقین در یک مدیریت جهانی بر مبنای دموکراسی و مشارکت همگانی ملت‌ها دیگر جایی برای امتیازات سلطه‌جویانه کشورهای غربی مثل حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نخواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر اصول اسلامی سیاست خارجی می‌تواند در مبارزه با امتیازطلبی‌های کشورهای سلطه‌جو مثل آمریکا از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی به ویژه جنبش کشورهای غیرمتعهد استفاده کند.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی جهان که لیبرالیسم – امپریالیسم در دوره ضعف و افول خود قرار گرفته‌اند و از درون در مقابل جنبش‌هایی مثل جنبش وال استریت و دیگر جنبش‌های عدالت‌طلبانه قرار گرفته‌اند باید با استفاده از ظرفیت‌ ساز و کارهای بین‌المللی نواقص و معایب نظام سرمایه‌داری را مطرح کنند و یک الگوی مدیریت جهانی مبتنی بر اصل عدالت و ارزش‌های اخلاقی و مذهبی را ارائه کنند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول