اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

معلم ؛ عامل استقلال مملکت

خبرگزاری فارس:معلمین هستند که می‎توانند مملکت را حفظ کنند ـ استقلال مملکت را. جوانهای ما، زیر دست معلمین باید تربیت بشوند؛ ....اگر ـ خدای نخواسته ـ تربیتهای غیرالهی شد مملکت از دست می‎رود. معلم! بیدار شو!

معلم ؛ عامل استقلال مملکت

رخدادهای 6و7 اردیبهشت 1358

امروز رهبر انقلاب مسعود رجوی و موسی خیابانی دو تن از سران مجاهدین خلق [منافقین] را به حضور پذیرفتند . امام خمینی در این دیدار که 15دقیقه بیشتر طول نکشید از رجوی و خیابانی خواستند به جای تکرار اشتباهات گذشته با مارکسیست ها مبارزه کنند .

یک مقام مطلع در وزارت دادگستری امروز گفت : دستور عفو عمومی نسبت به کسانی که در رژیم گذشته مرتکب جرایمی غیر از شکنجه و آدم کشی شده اند و در اصطلاح گناهان صغیره به این جرائم اطلاق میشود بزودی از طرف امام خمینی صادر خواهد شد .

به دنبال یک هفته جنگ و گریز در نقده با استقرار ارتش و پاسداران انقلاب، نقده آرامش نسبی خود را باز یافته است  ، گفته می شود نزدیک به 2هزار نفر در جریان ناآرامی های نقده ناپدید شده اند که احتمال می رود این عده به خاطر ناآرامی های چند روز گذشته به شهرهای دیگر روی آورده اند ...

روز هفتم اردیبهشت نیز دفتر امام خمینی اعلام کرد« امروز دفتر امام خمینی در اطلاعیه ای اعلام کرد که از روز شنبه تا جمعه آینده 14اردیبهشت امام ملاقات خصوصی و عمومی نخواهند داشت .»

صبح روز جمعه 7اردیبهشت همچنین دهها هزار نفر از مردم عرب زبان خوزستان در خیابان های خرمشهر تظاهرات کرده و تجزیه طلبی را محکوم کردند .

دیدار مسعود رجوی و موسی خیابانی با رهبر انقلاب

امروز مسعود رجوی و موسی خیابانی از سران مجاهدین خلق با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند .امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در سخنرانی های عمومی خود به شدت از مجاهدین خلق و سایر گروه های چپ گرا انتقاد کرده و آنها را به کنایه چپ های آمریکایی نامیده اند .

مجاهدین خلق مدتها است که به دنبال دیدار با رهبر انقلاب و گفتگو با ایشان برای فریب افکار عمومی است ، دیداری که به نظر می رسد  با کم محلی و بی اعتنایی امام خمینی به نتیجه ای که رجوی به دنبال آن بود منتهی نشد .این دیدار در مجموع 15دقیقه بیشتر طول نکشید (1) و آن چه که از این دیدار در روزنامه ها منتشر شد تنها یک جمله از امام خمینی بود که ایشان خطاب به مسعود رجوی و موسی خیابانی فرمودند :« اسلام بیش از هر چیزی به آزادی عنایت دارد و در اسلام خلاف آزادی نیست؛ الاّ در چیزهایی که مخالف با عفت عمومی است.»(2)

موسی خیابانی در گزارشی از آن دیدار می‌نویسد: «(امام) در لفافه خواست تا مبارزه علیه مارکسیست‌ها را بردوش ما بگذارد.» در واقع پیشنهاد امام روشن بود: فراموشی گذشته، عبور سازمان از مارکسیسم و تلاش برای جایگزینی آن با یک جریان اسلام‌گرا و در عین حال عدالت‌خواه. این در حالی است که امام‌خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اولین، و تا مدت‌ها، تنها فردی بود که ماهیت ایدئولوژیک مجاهدین خلق را شناخته بود.
به نظر می رسد سازمان مجاهدین خلق خود متن و حاشیه خبر مربوط به دیدار سران این گروهک با امام خمینی را تنظیم و در اختیار روزنامه ها قرار داده است چرا که در اخبار منتشر شده جز سخنان کوتاهی از مسعود رجوی و نیز امام خمینی گزارش دیگری دیده نمی شود . (3)

دستور عفو عمومی به زودی صادر می شود

دستور عفو عمومی نسبت به کسانی که در رژیم گذشته مرتکب جرایمی غیر از شکنجه و آدم کشی شده اند و در اصطلاح گناهان صغیره به این جرائم اطلاق میشود بزودی از طرف امام خمینی صادر خواهد شد (4)

سخنگوی دولت : لیست 8هزار نفری اعضای ساواک در اختیار نخست وزیر است

عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت گفت : بر اساس برنامه دولت طرح های عمرانی از روستاها آغاز می شود و در اجرای این تصمیم 62قرارداد راه روستایی تازه امضا و به مورد اجرا گذاشته شد.امیر انتظام در مورد مفقود شدن قسمتی از اسناد ارسالی سفارت ایران در آمریکا به تهران گفت : این موضوع تکذیب می شود ، اسنادی از سفارت ایران در واشنگتن به تهران ارسال نشده است .

وی ادامه داد : هر کسی را که از دولت حقوق می گرفته نمی توان مجازات کرد  ، اکنون لیست اعضای ساواک در سراسر کشور در اختیار دولت است و تعداد آنها نزدیک به 8هزار نفر بوده است و در حال حاضر هیچ کس نمی تواند به دیگری تهمت بیجا بزند . (5)

رادیو مسکو : مشعل جنبش ایران غارتگران نفت را سوزاند

رادیو مسکو طی تحلیلی گفت : شاه سابق ایران به انحصارهای غربی اجازه داد که در دوران زمامداری خود تقریبا 40درصد نفت معادن ایران را مکیده به خارج ببرند .

این رادیو ادامه داد : کوشش های دلاورانه که وطن پرستان ایرانی به عمل آوردند نفت را از چنگال جنایت بار رژیم شاه و حامیان غربیش بیرون کشید . رادیو مسکو افزود : مشعل جنبش ایران غارتگران نفت را سوزاند . (6)

آرامش بعد از طوفان در نقده / آخرین اخبار از شهر جنگ زده نقده

به دنبال یک هفته جنگ و گریز در نقده با استقرار ارتش و پاسداران انقلاب، نقده آرامش نسبی خود را باز یافته است .گفته می شود نزدیک به 2هزار نفر در جریان ناآرامی های نقده ناپدید شده اند که احتمال می رود این عده به خاطر ناآرامی های چند روز گذشته به شهرهای دیگر روی آورده اند . عزالدین حسینی امروز طی تلگرامی به آیت الله طالقانی به خاطر اعزام مجاهدین و اکیپ پزشکی به شهرستان نقده از ایشان تشکر کرد . (7)

بنا به تصمیم شورای انقلاب نقده خروج مردم از‌این شهر ممنوع شده است . اتخاذ‌این تصمیم بخاطر جلوگیری از وحشتی است که در اثر خروج بی وقفه مردم از‌این شهر به ساکنان آن دست داده است. روز گذشته اسامی در حدود 290 تن افرادی که گروگان گرفته شده‌اند اعلام شد.

در طی روز هواپیماهای فانتوم بر فراز نقده و مرزهای‌این منطقه پرواز می‌کنند و هلیکوپترهای ارتشی اوضاع را زیر نظر دارند، هجوم سرسام‌آور روستاییان به شهر و خروج افراد غیر بومی ‌بیش از همه موجب نگرانی مردم شده به همین دلیل شورای انقلاب نقده مقرر کرده است از خروج مردم جلوگیری شود .

گروه‌های بهداشتی شبکه بهداری و بهزیستی اعزامی ‌مشغول پاکسازی و ضد عفونی نمودن نقاط مختلف شهر هستند و تا امروز از بروز هر گونه بیماری مسری جلوگیری شده است. (8)7اردیبهشت 1358

رادیو مسکو طی تحلیلی گفت : شاه سابق ایران به انحصارهای غربی اجازه داد که در دوران زمامداری خود تقریبا 40درصد نفت معادن ایران را مکیده به خارج ببرند .کوشش های دلاورانه که وطن پرستان ایرانی به عمل آوردند نفت را از چنگال جنایت بار رژیم شاه و حامیان غربیش بیرون کشید . رادیو مسکو افزود : مشعل جنبش ایران غارتگران نفت را سوزاند .

هر روز با یک بهانه مردم را به خیابان می کشند

رهبر انقلاب امروز نیز با اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو کردند .

اهم بیانات امام خمینی در دیدارهای امروز خود عبارت است از :

1- کارخانه‎ها باید راه بیفتند تا اینکه چرخ این مملکت به جریان بیفتد، به گردش بیفتد؛ می‎روند کارخانه‎ها را نمی‎گذارند کار بکنند. کشاورزی باید راه بیفتد تا اینکه این مملکت آباد بشود، کشاورزی را ـ همین خائنهایی که تتمۀ آن رژیم فاسد هستند، نوکرهای امریکا و غیرامریکا هستند ـ نمی‎گذارند؛ کشاورزی را هم مانع می‎شوند. مدارس باید کار خودشان را ادامه بدهند، فرهنگ را اداره کنند؛ می‎روند فرهنگیها را هم نمی‎گذارند، مدارس را هم تعطیل می‎کنند.(9)

به برادرهایتان سوء ظن نداشته باشید

2- [خطاب به دانشجویان کرد ] من از شماها تمنا دارم که سوء ظن به برادرهایتان نبرید. چنانچه ما سوء ظن نسبت به شما نداریم، شما هم نسبت به دولتتان، نسبت به ما، سوء ظن نداشته باشید، که ما می‎خواهیم خیر، یک قشری را بالا ببریم! این مال طاغوت بود؛ اینکه یک دسته‎ای نوکر برای خودشان می‎خواستند درست کنند، و برای خودشان دارودسته درست کنند و....(10)

معلم ! بیدار شو !

3- معلمان خیلی مقام بزرگ دارند و خیلی مسئولیت بزرگ. اگر معلمان ما کوتاهی کنند در تعلیم، مسئول هستند. معلمین هستند که می‎توانند مملکت را حفظ کنند ـ استقلال مملکت را. جوانهای ما، آنهایی که مقدرات مملکت به دست آنها خواهد بود، زیر دست معلمین باید تربیت بشوند؛ اگر تربیت صالح شدند مملکت صالح به دست ما می‎افتد و اگر ـ خدای نخواسته ـ تربیتهای غیرالهی شد مملکت از دست می‎رود. معلم! بیدار شو!(11)

دیدارهای امام تا یک هفته تعطیل شد

امروز دفتر امام خمینی در اطلاعیه ای اعلام کرد که از روز شنبه تا جمعه آینده 14اردیبهشت امام ملاقات خصوصی و عمومی نخواهند داشت . در این اعلامیه ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم آمده است : به علت ازدحام بیش از حد و فشردگی ملاقاتها و خستگی بیش از حد امام و همچنین جهت بررسی مشکلات و مسائل جاری مملکت مستلزم فراغت و وقت کافی برای مقام رهبری است و کلیه هموطنان عزیز که جهت دیدار و ملاقات با امام از روز شنبه 8اردیبهشت 58به بعد وقت ملاقات گرفته اند تقاضا دارد دقیقا مدت 6روز دیدار و ملاقات با امام را به تاخیر بیندازند . (13)

[خطاب به دانشجویان کرد ] من از شماها تمنا دارم که سوء ظن به برادرهایتان نبرید. چنانچه ما سوء ظن نسبت به شما نداریم، شما هم نسبت به دولتتان، نسبت به ما، سوء ظن نداشته باشید، که ما می‎خواهیم خیر، یک قشری را بالا ببریم! این مال طاغوت بود؛ اینکه یک دسته‎ای نوکر برای خودشان می‎خواستند درست کنند، و برای خودشان دارودسته درست کنند و....(10
راهپیمایی بزرگ در خرمشهر : تجزیه طلبی محکوم است

صبح امروز دهها هزار نفر از مردم عرب زبان خوزستان در خیابان های خرمشهر تظاهرات کرده و تجزیه طلبی را محکوم کردند . تظاهرات کنندگان که تصاویر امام خمینی را در دست داشتند شعار می دادند : خلق های عرب و فارس برادرند ، مرگ بر تجزیه طلبان ، خوزستان جزو لاینفک ایران است و...(14)

پی نوشت:

1- امام خمینی(ره) به روایت محافظش ، خبرگزاری فارس ، 01/04/1389

2- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 139 وروزنامه اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 2

3- دیدار امام‌خمینی با مسعود رجوی و موسی خیابانی و دیگر سران سازمان مجاهدین خلق در شرایطی صورت گرفت که پیش از این ائتلاف روحانیت مبارز و موتلفه اسلامی حتی با حضور نماینده‌ای از خانواده شهدای مجاهدین در مراسم استقبال از امام مخالفت کرده بودند و اکنون نیز با دیدار رهبر انقلاب با آنان مخالف بودند و این مخالفت نه از ناحیه روحانیت سنتی که از سوی روحانیت انقلابی (و به صورت شاخص آیت‌الله منتظری) صورت می‌گرفت. با وجود این امام با رجوی و خیابانی و دیگر مجاهدین دیدار کردند و تنها خبری که از این دیدار به نقل از امام مخابره شد این بود که: «اسلام بیش از هر چیزی به آزادی عنایت دارد  ودر اسلام خلاف آزادی نیست الا در چیزهایی که مخالف با عفت عمومی است.» اما آیا دیدار مهم و تاریخی امام و مجاهدین محدود به همین بود؟ از مجموعه گزارش‌هایی که خود اعضای مجاهدین خلق از آن جلسه ارائه کرده‌اند برمی‌آید که امام اتفاقا به مهمترین معضلات مجاهدین اشاره کرده و البته برای خروج از آنها راه‌حل ارائه کرده است. امام  اول از همه به مسئله تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق در سال 1354 اشاره می‌کند و در حقیقت به رخ سازمان می‌کشد اما بلافاصله می‌افزاید: «به من گفته بودند اینها این‌طور هستند این تیپ هستند و من گفتم که اگر اشتباهی شده و اگر مسئله‌ای به وجود آمده مربوط به گذشته است. به هر جهت شما جوانید الان انقلاب شده و مردم ما متحول شده‌اند. شما هم می‌توانید اشکالاتتان را برطرف کنید.» امام در ادامه با توجه به سوابق چپ‌گرایانه سازمان و نیز خطری که از ناحیه مارکسیست‌های غیرمذهبی جمهوری اسلامی را تهدید می‌کرد به مجاهدین توصیه می‌کنند که به تبلیغ علیه مارکسیسم بپردازند و به خصوص در کارخانه‌ها کارگران را از چپ‌گرا شدن دور کنند: موسی خیابانی در گزارشی از آن دیدار می‌نویسد: «(امام) در لفافه خواست تا مبارزه علیه مارکسیست‌ها را بردوش ما بگذارد.» در واقع پیشنهاد امام روشن بود: فراموشی گذشته، عبور سازمان از مارکسیسم و تلاش برای جایگزینی آن با یک جریان اسلام‌گرا و در عین حال عدالت‌خواه. این در حالی است که امام‌خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اولین، و تا مدت‌ها، تنها فردی بود که ماهیت ایدئولوژیک مجاهدین خلق را شناخته بود. و از این رو نمی‌توان ادعا کرد که رهبر انقلاب بدون توجه به ماهیت مجاهدین با آنها دیدار کرده و پیشنهاد اصلاح و حتی همکاری داده است.( رک چگونه مجاهدین منافقین شدند ، رضا خجسته رحیمی ، شهروند امروز ، 10تیر 1387)

4- اطلاعات ، 6اردیبهشت 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 6اردیبهشت 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 6اردیبهشت 1358، صفحه 8

7- اطلاعات ، 6اردیبهشت 1358، صفحه 3

8- کیهان ، 6اردیبهشت 1358، صفحه 1

9- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 146، دیدار با دانشجویان سنندج

10- همان

11- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 159، دیدار با معلمین منطقۀ تجریش ـ پاسداران انقلاب اسلامی شهر سراب، و جمعی از اهالی شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان

12- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 144، دیدار با کارگران چیت سازی تهران

13- اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 2

14- اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 8، هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57دو جریان سیاسی در خرمشهر فعال بودند ، یکی جریان قومی که برای خودمختاری خوزستان تلاش می کرد و از حمایت حزب بعث عراق برخوردار بود و دیگری جریان مذهبی همسو با امام خمینی و روحانیت . جریان نخست به رهبری آیت الله شیخ محمد طاهر آل شبیر خاقانی متشکل از عرب زبانان خوزستان بود و جریان دوم هم عرب زبانان و هم فارسی زبانان خوزستان را در بر می گرفت . پس از پیروزی انقلاب و از هم گسیختن وحدتی که علیه شاه بین نیروهای سیاسی با گرایش های مختلف شکل گرفته بود ، آیت الله خاقانی بتدریج از نیروهای مذهبی فاصله گرفت و به جریان قومی نزدیک شد . این امر به نوبه خود شکاف میان دو جریان قومی و مذهبی را عمیق کرد و موجب بروز جنگ داخلی کوتاه مدتی در خرمشهر در ماه های خرداد و تیر ماه 1358شد . هر چند این بحران مهار شد ولی رژیم عراق از آن برای زمینه چینی جنگ تحمیلی که 8سال طول کشید حداکثر سوء استفاده را کرد .( رک ردپای تفرقه ، شهاب سلیمی ، روزنامه جام جم ، 5حرداد 90، ویژه نامه ایام)

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول