اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا به ایران نفت چراغ صادر می کند !

خبرگزاری فارس: در حالی که ایران در آغاز انقلاب تاریخ ساز خود برای مصارف اولیه خانگی محتاج خرید مازوت و نفت چراغ از آمریکا بود امروز خود صادر کننده همه فراورده های نفتی به جهان می باشد.

آمریکا به ایران نفت چراغ صادر می کند !

رخدادهای1 شهریور 1358

امروز هشدار 8ماده ای امام به آشوبگران در مطبوعات منتشر شد . رهبر انقلاب در این بیانیه تاکید کرده اند اجازه تضعیف قوای انتظامی را به هیچ کس نداده و فتنه گران و آشوبگران در دادگاه های انقلابی و  صحرایی محاکمه خواهند شد . خلع سلاح عمومی از دیگر اخبار مهم امروز بود . در این راستا روزنامه های امروز از تخلیه مقر مجاهدین خلق [منافقین] خبر دادند . مجاهدین با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند در صورتی که امام بخواهند به کلیه فعالیت های خود پایان خواهند داد .

امروز همچنین ابوشریف فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عملیات چند روز گذشته در پاوه سخن گفت . پاوه که در دست ضد انقلاب و حزب دموکرات بود با فرمان قاطع امام آزاد شده است . ابوشریف با اشاره به فقر شدید مردم در کردستان گفت : در حالی که اگر مردم پول هم داشته باشند نمی توانند برنج تهیه کنند دموکرات ها برنج و روغن میان مردم پخش می کنند . مسئول روابط عمومی سپاه نیز از برنامه های این نیرو برای انجام کارهای عمرانی و فرهنگی در سیستان و بلوچستان خبر داد.

رهبر انقلاب همچنین به اعضای حزب دمکرات کردستان اخطار دادند در صورتیکه خائنان را رها کرده ،اسلحه ها را تحویل دهند مورد عفو قرار می گیرند و در غیر این صورت با شدت با آنان عمل می شود .

هشدار 8ماده ای امام به آشوبگران / اجازه تضعیف قوای انتظامی را نمی دهم

رهبر انقلاب در پیام مهم 8ماده ای خود به اشرار و گروه های یاغی و طغیانگر هشدار دادند که در صورت تخطی و احساس توطئه در دادگاه های انقلابی و صحرایی محاکمه خواهند شد . امام خمینی در ابتدای این بیانیه با اعلام اینکه این اخطار از سوی مقام رهبری انقلاب و فرماندهی کل قوا صادر می شود تاکید کردند :«اینجانب پشتیبانی خود را از قوای انتظامی ، ارتش و ژاندارمری ، شهربانی و پاسداران انقلاب اعلام می کنم و اجازه نمی دهم قلم یا قدمی در تضعیف آنان به کار رود»

متخلفان در دادگاههای انقلابی و صحرایی محاکمه می شوند

امام خمینی در ادامه این بیانیه مهم به متخلفان این گونه هشدار دادند که «متخلفین مجرم و در صورت احساس توطئه در دادگاههای انقلاب محاکمه میشوند و از این تاریخ هیچ کس و هیچ مقامی حق تضعیف آنان را ندارد .»رهبر انقلاب در مورد حفظ سلسله مراتب در قوای انتظامی نیز اعلام کردند :«افراد قوای انتظامی باید اطاعت از مافوق و حفظ سلسله مراتب را بکنند و در صورت تخلف مجرم شناخته می شوند و با احساس توطئه دستور محاکمه در دادگاههای صحرایی را می دهم »

اعتصاب در قوای انتظامی اکیدا ممنوع است

امام خمینی در بند سوم این بیانیه اعتصاب قوای انتظامی را اکیدا ممنوع اعلام کرده و ادامه دادند :«در صورت تخلف مجرم شناخته می شوند و محرکین ضد انقلاب شناخته می شوند و در دادگاه های انقلابی به کیفر انقلابی می رسند و با احساس توطئه دستور دادگاههای صحرایی نسبت به آنان را می دهم.»

رهبر انقلاب همچنین به اعضای حزب دمکرات کردستان اخطار دادند در صورتیکه خائنان را رها کرده ،اسلحه ها را تحویل دهند مورد عفو قرار می گیرند و در غیر این صورت با شدت با آنان عمل می شود .رهبر انقلاب همچنین این مژده را به کردها دادند که در صورت دستگیری سران خائنین و تحویل آنان پاداشی بزرگ از سوی ایشان دریافت خواهند کرد . رهبرانقلاب همچنین به مدیرعامل شرکت نفت دستور دادند با مذاکره با دولت پول یک روز نفت را به کردستان اختصاص دهند.1

صادق المهدی رهبر حزب امت سودان با تمجید از انقلاب اسلامی ملت ایران گفت : گذشتن ایران از پرتگاهها قطعی است . وی ادامه داد : انقلاب ایران به عنوان یک نیروی پیشرو و حیاتی ایران را وارد میدان مبارزه بین المللی کرده است .

ستاد مجاهدین خلق تخلیه شد / امام : همه باید سلاح های خود را تحویل دهند

پاسداران گروه ضربت دادستانی انقلاب اسلامی تهران ستاد جنبش ملی مجاهدین [منافقین] را تخلیه کرده و کلیه وسایل موجود در آن و از جمله سلاح و مهمات را ضبط کردند . پیش از این مجاهدین اعلام کرده بودند که امام قبول کرده اند آنان در این ساختمان بمانند و به فعالیت های سیاسی خود ادامه دهند .مجاهدین اعلام کرده اند در این یک هفته می خواستند با وزیر دادگستری مذاکره کنند .

به دنبال تخلیه دفاتر این سازمان دادستان انقلاب در بیانیه ای اعلام کرد : پیرو اطلاعیه قبلی دادستان انقلاب اسلامی تهران دائر به خلع سلاح گروهها و تخلیه اماکن دولتی و کشف انبار مهمات و اسلحه تهاجمی و تائید گروه مجاهدین که اسلحه مزبور متعلق به آن گروه بوده است گروه ضربت دادستانی و کمیته مرکزی به محل جنبش رفته و با پادرمیانی نماینده آیت الله طالقانی و نماینده نخست وزیری 48ساعت مهلت خواسته شد و دادسرا با این درخواست موافقت کرد . در ادامه بیانیه دادستان انقلاب با تاکید بر این که مجاهدین در پایان مهلت مقرر نسبت به تحویل محل اقدام نکرده اند تاکید شده است : عواقب امر و مسئولیت های قانونی ناشی از تمرد متوجه متمردین خواهد بود .

در چند روز گذشته شهر پاوه که به اشغال ضد انقلاب درآمده بود با پیام قاطع و انقلابی امام خمینی آزاد شد. امروز ابوشریف رئیس عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نحوه آزادی پاوه و سرکوب ضد انقلاب در این شهر را تشریح کرد.

امروز همچنین روزنامه ها مصاحبه ای را با سه تن از سران مجاهدین خلق منتشر کرد که در آن عباس مدرسی فر، مهدی ابریشم چی و محمود احمدی مدعی شده بودند در صورت دستور امام خمینی و نیز درخواست دولت به فعالیت خود خاتمه داده و به کلیه فعالیت های خود پایان خواهند داد .2 آیت الله طالقانی نیز در مصاحبه ای با بیان این که بنا به فرموده امام خمینی مجاهدین خلق بایستی سلاح های خود را تحویل دهند گفت : از نظر امام فعالیت سیاسی مجاهدین خلق مانعی ندارد . 3

نمایندگان مجلس خبرگان از تعقیب مصون شدند 

در جلسات دیروز مجلس بررسی نهایی قانون اساسی نظامنامه داخلی این مجلس که از سوی نمایندگان تهیه شده بود پس از بحث و بررسی نمایندگان در جلسه علنی به تصویب رسید ، این نظامنامه از امروز اجرایی خواهد شد .مصونیت نمایندگان مجلس خبرگان در زمانی که در این مجلس بکار بررسی قانون اساسی می پردازند در این جلسه که به ریاست دکتر بهشتی برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیشنهاد مقدم مراغه ای با اصلاحاتی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت .

به موجب این پیشنهاد کسی بدون اطلاع و تصویب مجلس خبرگان در مدت نمایندگی حق تعرض به اعضای آنرا ندارد مگر با سلب مصونیت از طرف مجلس ، نمایندگان مجلس و یا کارشناسانی که برای اظهار نظر دعوت می شوند به سبب اظهار نظریات نمی توان تعقیب کرد و اگر احیانا یکی از اعضای مجلس خبرگان علنا مرتکب جنحه و جنایت شود و در حین ارتکاب دستگیر گردد تعقیب او باید به اطلاع مجلس خبرگان برسد .4

به زودی عزالدین حسینی و قاسملو را دستگیر می کنیم / تصمیم سپاه برای انجام برنامه های رفاهی در سیستان وبلوچستان

در چند روز گذشته شهر پاوه که به اشغال ضد انقلاب درآمده بود با پیام قاطع و انقلابی امام خمینی آزاد شد. 5امروز ابوشریف رئیس عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نحوه آزادی پاوه و سرکوب ضد انقلاب در این شهر را تشریح کرد . وی درباره تعداد کشته و مجروحین گفت: از طرف سپاه 30 نفر تا حالا از برادران شهید شده‌اند و در حدود 30 نفر هم مجروح داشتیم و تعداد شهدا از ارتش در حدود 4 نفر است.6ابوشریف ادامه داد  : سپاه پاسداران بعد از این باقدرت به خلع سلاح مردم کردستان خواهد پراخت در گذشته ارتش و دولت ما را محدود می‌کردند ما بعد از این به حرف دولت و ارتش گوش نخواهیم داد و هر جا که لازم باشد وارد عمل می شویم.

امروز همچنین روزنامه ها مصاحبه ای را با سه تن از سران مجاهدین خلق منتشر کرد که در آن عباس مدرسی فر، مهدی ابریشم چی و محمود احمدی مدعی شده بودند در صورت دستور امام خمینی و نیز درخواست دولت به فعالیت خود خاتمه داده و به کلیه فعالیت های خود پایان خواهند داد .

وی گفت : ما هروقت لازم شد و اگر دولت فوری کمک نکرد از مردم کمک خواهیم گرفت مثلاً ما چند روز پیش مقداری میوه لازم داشتیم تا می‌خواستیم کاغذ بازی کنیم موضوع را با چند نفر از مردم دورو برمان در میان گذاشتیم فوری مقدار زیادی موادخوراکی و میوه آماده  شد. با یک اشاره به مردم هر چه بخواهیم در اختیار ما می گذارند. در جریان خوزستان دولت و ارتش و مقامات با ما خوب همکاری کردند و ما پیروز شدیم در صورتیکه پاسداران با توجه به آن مرز باز خوزستان و تعداد کمشان اگر همکاری نبود چگونه می‌توانستند در خوزستان مهاجمین را سرکوب کنند.

وی با اشاره به فقر مادی مردم کردستان نیز گفت :عوامل زیادی در منطقه است از جمله فقرمادی مثلاً در کردستان حتی اگر پول داشته باشی نمی‌توانی برنج پیدا کنی اما حزب دمکرات در کردستان برنج و روغن و تاید و کلاشینکف و پول توزیع می‌کند.«فروتن» رییس روابط عمومی سپاه پاسداران نیز در این موقع گفت : ما طرحی تهیه کرده‌ایم که در بلوچستان توسط پاسداران و دولت برنامه های رفاهی اجراء شود و بزودی این طر ح را که در شورای ارتش هم مطرح شده است به دولت خواهیم داد ما عقیده داریم مسلما فرستادن چند تراکتور بهتر از داشتن چند سربازخانه در منطقه است.7

ابوشریف درپایان سخنان خود اظهار داشت: ما بزودی عزالدین حسینی ، قاسملو و دیگر روسای حزب دموکرات را دستگیر خواهیم کرد . ابوشریف سپس پیام یکی از شهدای پاوه را که توسط یکی از پاسدارانی که از پاوه برگشته بود قرائت کرد.این شهید هنگام شهادت به هم رزمش گفته بود: به امام و مردم بگویید که ما پاسداران شهید بدون اسلحه و بدون مهمات تا آخرین  لحظه برای حفظ آبروی انقلاب وامام جنگیدیم. 8

آشوب ها در نزدیکی سقز ادامه دارد

امروز برخورد بین نیروهای دولتی و شورشیان کرد در نزدیکی سقز ادامه داشت ، سپاه پاسداران امروز سقز را گرفته و شورشیان نیز مراکز هنگ ژاندارمری را در سردشت به تصرف خود در آوردند .9خبر دیگر اینکه برابر گزارش های رسیده دفتر حزب منحله دموکرات کردستان در شهرستان مهاباد برچیده شده و عزالدین حسینی و برخی دیگر از رهبران این حزب شهرستان مهاباد را ترک کرده اند .این خبر بدنبال ملاقات هیئتی از معتمدان محلی شهرستان مهاباد با حقگو استاندار آذربایجان غربی و از قول آنان اعلام شد .

صادق المهدی:انقلاب ایران تلاش ها برای الگوسازی از ترکیه را به چالش کشید

صادق المهدی رهبر حزب امت سودان با تمجید از انقلاب اسلامی ملت ایران گفت : گذشتن ایران از پرتگاهها قطعی است . وی ادامه داد : انقلاب ایران به عنوان یک نیروی پیشرو و حیاتی ایران را وارد میدان مبارزه بین المللی کرده است . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : رفتار و کردار متواضعانه رهبری انقلاب به قدری تعجب برانگیز است که با سلوک علی وار خود که به جای نشستن بر تخت کسراها بر زمین می نشیند هر انسانی را شیفته خود می کند .صادق المهدی با اشاره به این نکته که امپریالیسم تلاش داشت ایران زمان شاه و ترکیه را به عنوان الگوی مسلمانان معرفی کند گفت : انقلاب اسلامی پایه های این ادعا را به هم ریخت و وضع طبیعی احساسات مسلمانان نسبت به فلسطین را نمایان کرد .  10

آمریکا به ایران نفت چراغ صادر می کند !

برای مقابله کشور با بحران مقطعی کمبود نفت چراغ آمریکا قبول کرده است که به ایران معادل 47میلیون دلار مازوت و نفت چراغ بفروشد !یک مقام رسمی در واشنگتن با اعلام این خبر ادامه داد : مقامات صلاحیتدار گفته اند ایرانیها از این مواد بیشتر برای پختن غذا استفاده می کنند .گفتنی است ایران سالانه میلیون ها تن نفت خام به آمریکا صادر می کند.11

پی نوشت ها:

1.صحیفه امام ، جلد 9 ، صفحه 316 ، این پیام عصر روز 31مرداد 58صادر و یکم شهریور ماه همین سال در مطبوعات منتشر شد .

2. کیهان ، 1شهریور 58، صفحه 12

  3.کیهان ، 1شهریور 1358، صفحه 12

  4.اطلاعات ، 1شهریور 1358، صفحه 11

5 . 20 مردادماه سال 58 عده ای از نیروهای وابسته به حزب دموکرات در روستای قوری قلعه از توابع پاوه گردهم می آیند. آنها با این ترفند تبلیغی که جمهوری اسلامی در پی تضییع حقوق مردم کرد است عده ای را فریفته و با خود همراه می کنند و آنگاه با قرائت قطعنامه ای 12 ماده ای خواستار تشکیل شورای شهر پاوه، خروج پاسداران از شهر و نیز اعلام حق خودمختاری برای خلق کرد می شوند.استاندار کرمانشاه هم به همراه دو تن ازعلما و نیز نماینده لشکر 81 زرهی و تنی چند از نمایندگان اقشار مردم با هلی کوپتر راهی پاوه می شوند و در آنجا درخصوص برقراری امنیت حرکت هایی انجام می دهند. چند روز بعد تعداد شصت پاسدار به فرماندهی اصغر وصالی به پاوه اعزام و تعدادی از پاسداران سپاه کرمانشاه توسط هوانیروز به شهر پاوه منتقل و در آن شهر مستقر گردیدند. نیروهای ضدانقلاب با گرایش های مختلف خودشان را به قوری قلعه رساندند و شب 23 مردادماه 1358 به پاوه حمله کردند . پاسگاه ژاندارمری پاوه به فرماندهی ستوان یوسفی تنها قرارگاه نظامی شهر بود. گروه اصغر وصالی و برخی پاسداران در خانه پاسداران بودند.  به دنبال ایجاد بحران در پاوه شهید دکتر چمران از طرف دولت و تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش خود را به پاوه می رساندند اول به پاسگاه و بعد زیر رگبار گلوله به خانه پاسداران می روند و آخرین اخبار را دریافت می کنند سپس تیمسار فلاحی بعد از کسب آخرین وضعیت جهت ارائه به کرمانشاه و سپس به تهران برمیگردد. صبح روز 25 مردادماه ضدانقلاب به بیمارستان نزدیک شدند لذا نیروهای سپاه در بیمارستان ماندند و پرستاران را به محل امنی فرستادند. همان روز هواپیمای فانتومی که برای شناسایی و کمک رفته بود در چهار کیلومتری شرق پاوه به کوه برخورد و هر دو خلبانش به شهادت رسیدند. هلی کوپتر 214 که برای انتقال مجروحان زیر رگبار گلوله های ضد انقلاب در حال بلند شدن از زمین بود دچار سانحه گردید و تمام مجروحان و خدمه اش به شهادت رسیدند. حلقه محاصره بیمارستان تنگ و تنگ تر می شد. دشمن خیلی به بیمارستان نزدیک شده بود. بچه ها چند روز مقاومت کرده بودند بدون غذا. قبل از تصرف بیمارستان تعدادی توانستند از بیمارستان بیرون بروند و بیمارستان که دست ضدانقلاب افتاد کلیه مجروحان را به شهادت رساندند. ابوشریف فرمانده عملیات سپاه در این زمینه می گوید : ضد انقلاب مجروحان را جلوی پرستاران و پزشکان سربریدند .   صبح 26 مردادماه ،58 هلی کوپتر امداد به طرف پاوه به پرواز درآمد. حالا مسئله محل و نحوه فرود هلی کوپترها بود. دکتر چمران به همراه چند تن از پاسداران به پشت بام ساختمان رفته و در محلی که آن را برای فرود مناسب می دیدند حرف لاتین «H» را سنگ چین کردند تا خلبان محل دقیق فرود را تشخیص دهد. خلبان در محل نشست و آذوقه و مهمات را پیاده کرد. ساعت 4 بعدازظهر هلی کوپتر دوم که یک هلی کوپتر 214 بود به زمین نشست و او هم مقداری مهمات و آذوقه به همراه داشت.پس از بلند شدن هلی کوپتر و برخورد آن با دیوار به زمین سقوط کرد و چندین شهید بر جای گذاشت. در همان حال پاسگاه ژاندارمری مورد هجوم واقع شد که دکتر چمران به سرعت خودش را به آنجا رساند. همان روز ضدانقلاب از طریق رادیوهای بیگانه و نیز در سطح شهر شایعه کرد که دکتر چمران به اسارت نیروهای حزب دموکرات درآمده است و این حزب تا برآورده شدن تمامی خواسته هایش او را آزاد نخواهد کرد. از طرفی بلندگویی که رو به خانه پاسداران تعبیه شده بود مدام اعلام می کرد که هرکس وفاداری اش را به حزب اعلام کند در امان خواهد بود چون ما فقط با پاسداران و دکتر چمران کار داریم.

صبح 27 مرداد بود که رادیو دستور و پیام مهم امام خمینی فرمانده کل قوا را قرائت کرد : بسم الله الرحمن الرحیم. از اطراف ایران گروههای مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده اند که من دستور بدهم به سوی پاوه رفته و غائله را ختم کنند من از آنان تشکر می کنم و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می کنم اگر با توپ ها و تانکها و قوای مجهز تا 24 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم، من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که فوراً با تجهیز کامل عازم منطقه شوند؛ و به تمام پادگانهای ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که بی انتظارِ دستور دیگر و بدون فوت وقت - با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند؛ و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کنند.

تا دستور ثانوی، من مسئول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌دانم. و در صورتی که تخلف از این دستور نمایند، با آنان عمل انقلابی می‌کنم. مکرر از منطقه اطلاع می‌دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده‌اند. من اگر تا 24 ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می‌دانم. والسلام.

هنوز چند ساعتی از انتشار اعلامیه امام(ره) نگذشته بود که نگهبانان از عقب نشینی دشمن خبر دادند. چمران و اصغر وصالی خود را بر پشت بام رساندند. ماجرا همان گونه بود که نگهبانان گفته بودند. عناصر مزدور ضدانقلاب گروه گروه و فرد به فرد در حال فرار از شهر بودند. آنها پاوه را ترک کرده و به ارتفاعات مشرف به شهر فرار می کردند.اصغر وصالی فرمانده سپاه پاوه، برای حمله به ضدانقلاب منتظر رسیدن نیروهای کمکی نماند. او با گروهی انگشت شمار از یارانش که هنوز توان نبرد داشتند از ساختمان خارج و به طرف نقطه ای که همه شهر از آنجا گلوله باران می شد حرکت کردند. نیروهای مزدور که تا چند ساعتی پیش جشن پیروزی برپا کرده بودند چنان دچار وحشت شده بودند که به محض رسیدن نیروهای سپاه پا به فرار گذاشتند و مهمترین مرکز حزب دموکرات در پاوه با حمله تنها پنج پاسدار فتح شد. پاسداران با هدایت دکتر چمران به طرف فرودگاه رفته و آنجا را نیز فتح کردند. اینگونه بود که پاوه از لوث اشرار پاک شد .

6 .جمهوری اسلامی ،  1/6/58، صفحه 1

7 . شهید نور علی شوشتری از جمله فرماندهان سپاه بود که در سیستان و بلوچستان به کارهای عمرانی و فرهنگی پرداخته بود . وی برای این منطقه راه حل نظامی قائل نبوده و عمر خود را مصروف آبادانی و رفاه مردم این منطقه کرده بود . ابراهیم شهریاری یکی از همراهان این شهید می گوید :  با توجه به حضور من در سال‌های متمادی در استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ انقلاب جایی ندیده بودیم که بزرگان طایفه‌ها به نظام خیانت کنند و این افراد از اقدامات سردار شوشتری در مدت حضورش در این استان استقبال بسیار خوبی کردند. بحث همایش‌های سران طوایف و عشایر که پیش آمد، هدف ایجاد وحدت در منطقه بین سران مد نظر بود تا همه دور هم جمع و توانایی هر طایفه سنجیده شود و همه اینها هزینه‌بر بود. سردار شوشتری در این زمینه تاکید داشت که به همان رسم و رسوم خودتان چادرهایی را برپا کنید و دور هم جمع شوید. تمام افرادی [را] که از اوایل انقلاب با یکدیگر بودند و مشکلات داشتند، حتی قصد انتقام‌گیری از یکدیگر را در سر می‌پروراندند را دور هم جمع و نصیحت کرد و از آنها نسبت به یکدیگر رضایت گرفت و پس از 20 سال در برخی روستاهای اطراف سراوان اختلافات خود را کنار گذاشتند و دوستی‌های جدید شکل گرفت.

8 . کیهان، 1/6/1358، صفحه 9

9 . بهروز ، مازیار ، شورشیان آرمانخواه ، ناکامی چپ در ایران ، صفحه 299

10 .کیهان ، 1شهریور 1358، صفحه 6 ، صادق المهدی مهرماه سال گذشته در کنفرانس بیداری اسلامی که در تهران برگزار شد حضور پیدا کرد . وی بعد از بازگشت از این سفر در خطبه های نماز جمعه گفت : انقلاب اسلامی ایران نقش تاریخی مهمی در براندازی رژیم شاه داشت، نظامی که می خواست ایران را از اسلام جدا کند.وی در ادامه افزود: این انقلاب، کشورها را از گوش به فرمان قوی ها بودن نجات داد و به جنبش های مبارز بر علیه هیمنه "اسراییل"، نیروی تازه بخشید. وی ادامه داد : ما همچنین به نقش مهم ایران در بیداری اسلامی اشاره و تاکید کردیم که وحدت مسلمانان در حال حاضر بسیار مهم است.

11 . اطلاعات ، 1شهریور 1358، صفحه 3، امروز و با گذشت 33 سال از روزهایی که ایران حتی برای تهیه نفت چراغ دست به سوی آمریکا دراز کرده بود کشورمان به اندازه ای از پیشرفت در علم و فناوری رسیده است که دشمنان را نگران کرده است . تلاش آمریکا برای مقابله با دستیابی ایران اسلامی به فناوری صلح آمیز هسته ای را اگر با تلاش کشورمان برای خرید نفت چراغ از آمریکا و برای مصارف خانگی از جمله پخت و پز مقایسه کنیم به نتایج بسیار شیرین خواهیم رسید.

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول