اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس جمهور افغانستان ایران را به دخالت در امور این کشور متهم کرد

خبرگزاری فارس: برخورد شدید تره کی با علما و مراجع باعث واکنش مردم شده است به نحوی که دولت کمونیستی افغانستان که از گرایشات انقلابی مردم این کشور در هراس است اعتراض و قیام مردم را به دخالت های ایران منتسب کرده است.

رئیس جمهور افغانستان ایران را به دخالت در امور این کشور متهم کرد

رخدادهای 8 اردیبهشت 1358

امروز روزنامه ها از دستگیری 4تن از عوامل شهادت سرلشکر قره نی خبر دادند . گفته می شود این 4تن به عضویت در گروهک فرقان و شرکت در توطئه ترور شهید قره نی اعتراف کرده اند .

خبر دیگری که رسانه ها امروز بدان پرداختند تهدید عرفات به ربودن شاه سابق ایران بود . این تهدید از سوی مسئولان امنیتی باهاما که شاه در آنجا دوران آوارگی خود را به سر می برد جدی گرفته شده است .

عده ای در باهاما نیز با استناد به این تهدید اعلام کرده اند در صورت ادامه حضور شاه جزیره آرامش رویایی خود را به عنوان یک منطقه تفریحی از دست خواهد داد .

دولت آمریکا نیز امروز اعلام کرد دیگر به پناهجویان کمک نخواهد کرد . شاه سابق درصدد پناهنده شدن به آمریکا است .

دستگیری عاملان شهادت شهید قره نی

چهار تن از عاملان شهادت سرلشکر قره نی دستگیر شدند . این چهار تن که به صورت محرمانه بازجویی می شوند به شرکت در قتل و عضویت در گروه فرقان اعتراف کردند. مدارکی که از این عده بدست آمده نشان می دهد که به غیر از سرلشکر قره نی چند تن دیگر از شخصیت های سیاسی کشور نیز قرار بود ترور شوند .

دستگیر شدگان که ادعا می کنند یگ گروه با اعتقادات مذهبی هستند در مراحل بازجویی نشان دادند که اطلاعات زیادی از مذهب ندارند . یکی از متهمان در بازجویی اعتراف کرد که ندانسته به گروه فرقان گرایش پیدا کرده و از هدفهای تروریستی این گروه اطلاع نداشته است .

گروه فرقان از زمانی که در هتل جم تهران اقامت گزیدند رفت و آمد کلیه افراد به خانه قره نی را کنترل کرده و در کاغذی یادداشت کرده اند . آنها همچنین قیافه و مشخصات ظاهری افرادی که ناشناس بوده اند و به خانه قره نی رفته اند در آن لیست مشخص کرده بودند . (1)

عرفات شاه را تهدید به ربودن کرد

انتشار گزارش های مربوط به دستور یاسر عرفات به یک گروه کماندویی ویژه برای ربودن شاه سابق سبب شده است که پلیس باهاما تدابیر ویژه ای برای حفاظت از محمدرضا پهلوی به مورد اجرا بگذارد .با این وجود پلیس باهاما اعلام کرد از تهدید فلسطینی ها به منظور ربودن شاه سابق ایران واهمه ای ندارد .عرفات به گروه ویژه دستور داده است شاه را ربوده و برای محاکمه به ایران بیاورند .

حزب دموکراتیک باهاما اعلام کرده است که اگر شاه سابق ایران به اقامت خود در باهاما ادامه دهد باهاما به زودی به صحنه مبارزات بین المللی مبدل خواهد شد و آرامش خود را که به عنوان یک منطقه آرام و استراحت شناخته شده است از دست خواهد داد . (2)

رئیس جمهور افغانستان ایران را به دخالت در امور این کشور متهم کرد

وزارت امور خارجه اظهارات اخیر تره کی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر دخالت ایران در امور این کشور را محکوم کرده و از آن اظهار تاسف کرد .گفتنی است تره کی ایران را تهدید کرده است دخالت های ایران در امور افغانستان بازی با آتش بوده و افغانستان به ایران درس آموزنده ای خواهد داد .

مردم افغانستان علیه سیاست های ضد دینی دولت تره کی قیام کرده و علما و مراجع نیز به پا خواسته اند ، برخورد شدید تره کی با علما و مراجع باعث واکنش مردم شده است به نحوی که دولت کمونیستی افغانستان که از گرایشات انقلابی مردم این کشور در هراس است اعتراض و قیام مردم را به دخالت های ایران منتسب کرده است . (3)

آمریکا کمک به پناهندگان سیاسی را قطع کرد

وزیر خارجه آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داد از  که از تاریخ اول ماه ژوئن امسال دولت این کشور از ادامه کمک به پناهندگان خودداری خواهد کرد . ونس گفت : گروه کثیری پناهنده از شوروی و کشورهای اروپای شرقی در رم منتظر ورود به آمریکا هستند در حالیکه بودجه مربوط به کمک به این افراد ته کشیده است .

گفتنی است شاه نیز تصمیم دارد به آمریکا پناهنده شود . (4)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 1

2- اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 1 و 8

3- اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 8

4- اطلاعات ، 8اردیبهشت 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول