اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

اجلاس عدم تعهد فرصت شکل‌گیری اتاق فکر برای نظام چند قطبی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اجلاس سران جنبش عدم تعهد فرصت خوبی را فراهم می‌کند که کشورمان با استفاده از ظرفیت کشورهای عضو عدم تعهد اتاق فکری برای پیش‌بینی ساختارهای نظام چند قطبی تشکیل دهد.

اجلاس عدم تعهد فرصت شکل‌گیری اتاق فکر برای نظام چند قطبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدباقر خرمشاد در ادامه گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج کشور در مشهد به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران و ریاست سه ساله ایران، می‌تواند فرصت مغتنمی برای انسجام‌بخشی جهان چند قطبی در مقابله با سیاست‌های خصمانه استکبار باشد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه ایران از توانایی خاصی در انسجام جهان چندقطبی برخوردار است، ادامه داد: همچنین برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد فرصت خوبی را فراهم می‌کند که کشورمان با استفاده از ظرفیت کشورهای عضو عدم تعهد اتاق فکری برای پیش‌بینی ساختارهای نظام چند قطبی تشکیل دهد.

خرمشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر جهان یک مرحله تغییر شتابان و فشرده به سمت کشورهایی مثل جنبش عدم تعهد است و در این تحولات شاهد تشکیل نظمی هستیم که بعد از آن یک طرف بازنده و طرف دیگر برنده می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با وجودی آنکه انقلاب‌ها و قیام‌های کشورهای اسلامی یک پدیده است اما غرب در راستای منافع استکبار انقلاب‌های عربی را بهار عربی می‌داند ولی در این میان جمهوری اسلامی آن را بیداری اسلامی تلقی می‌کند.

وی با اشاره به دیدگاه ایران در بیان بیداری اسلامی از انقلاب‌های کشورهای عربی، خاطرنشان کرد: دیدگاه کشورمان در این زمینه بیانگر ماهیت اصلی این انقلاب‌ها است.

وی اظهار داشت: جهان در حال انتقال جدی از یک نظام به نظام دیگری است و طی دو سال گذشته شاهد خواهیم بود که عرصه سیاست بین‌المللی فشرده شده و شتاب و سرعت می‌گیرد.

خرمشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حالی که آمریکا که تا چند سال گذشته از رژیم‌های وابسته به خود در کشورهای منطقه و جهان اسلام حمایت می‌کرد ولی امروز برای فریب اذهان عمومی از انقلاب‌های مردمی حمایت می‌کند.

وی افزود: عربستان با چراغ سبز آمریکا از برخی سران عربی مثل بن‌علی و مبارک و عبدالله صالح حمایت‌های را انجام می‌دهد که در این راستا غرب و ارتجاع عرب از یک‌سو از حاکم یمن در مقابل انقلاب مردم حمایت می‌کند ولی از سوی دیگر در ساقط کردن حکومت قذافی در لیبی نقش بسزایی دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به طرح این سوال پرداخت که چرا ناگهان ترکیه‌ که زمانی از هم‌پیمان سوریه و ایران بود، اکنون در مقابل آنها قرار می‌گیرد.

خرمشاد در ادامه خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد به چه علت اردوغان به عنوان رهبر اسلام‌گرایان ترکیه هم‌اکنون مدل سکولار را ترویج می‌کند و یا اینکه در سوریه شاهد اتحاد اخوان‌المسلمین سلفی‌ها، وهابی‌ها، غربی‌ها و القاعده‌ای‌ها در یک جبهه هستیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: باید دید به چه علت عربستان و ترکیه با فاصله سیاسی فکری که با هم دارند، هم پیمان و هم‌جهت شده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اکنون غرب و کشورهای مرتجع عرب برای ضربه زدن و سقوط سوریه برنامه‌ریزی می‌کنند و از سوی دیگر با الجزیره مماشات می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به رفتارهای دوگانه آمریکا در مقابل مسائل منطقه، تاکید کرد: آمریکا قوانین داخلی خودش را به جهان تعمیم می‌دهد و در مورد ایران و سوریه ساختارهای جهانی را نادیده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این مسائل و سئوال‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای در یک قسمت دنیا یک کار می‌کنند و در قسمت دیگر مخالف آن را انجام می‌دهند.

خرمشاد در ادامه با بیان مثالی گفت: آمریکا در بعضی از موارد چشم بر روی القاعده می‌بندد و از آنها برای نیل به اهداف خود استفاده ابزاری می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: در سوریه یک جنگ نیابتی در جریان است، از یک طرف آمریکا، فرانسه، ترکیه، انگلیس و عربستان و از طرف دیگر ایران، روسیه و چین قرار دارند.

خرمشاد افزود: عرصه سیاست بین‌الملل در حال طراحی و زایش یک نظم جدید است و هر دو گروه درگیر در مسائل منطقه به‌ویژه سوریه، دنبال آن هستند که گروه مقابل را در این پیچ تاریخی حذف کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: شرایط کنونی جهان مشابه جنگ جهانی اول و دوم است و در جنگ جهانی اول جنگ بر سر مستعمره‌ها و از سوی دیگر تسلط بر قلب جهان یعنی اروپا بود چراکه هر کس می‌توانست بر اروپا مسلط شود، بر کل جهان تسلط می‌یافت.

خرمشاد با اشاره به اینکه در پایان جنگ جهانی اول، نطفه جنگ جهانی دوم شکل گرفت، ادامه داد: در پایان این جنگ نه شکست خورده مطلقی بود و نه پیروز مطلق وجود داشت اما جهان دچار یک رکود اقتصادی شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: بعد از هر جنگی که پیروز یا شکست‌خورده مطلقی وجود داشته باشد، نظمی جدید شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول