اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

مقام علما در جامعه ارج نهاده شود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: مقام علما و دانشمندان باید در جامعه ارج نهاده شود تا جوانان برای حرکت در مسیر علم و فضیلت انگیزه پیدا کنند.

مقام علما در جامعه ارج نهاده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش تجلیل از مرحوم سید جعفر شهیدی اظهار داشت: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی این است که برای شخصیت‌های علمی، دینی و ادبی همایش‌هایی برگزار شده و یاد آنها گرامی داشته می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش‌ها فضای جامعه را به سوی روحانیت، معنویت و معرفت پیش می‌برد و فواید متعددی دارد.

این مرجع تقلید عنوان داشت: یکی از فواید این همایش‌ها قدرشناسی از بزرگانی است که در عرصه‌های مختلف تلاش کرده و عمر خود را در راه فضیلت، علم و دین صرف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: شکر نعمت وجود بزرگان و قدردانی از آنان از الزاماتی است که جامعه را به سوی قله‌های معنویت و علم سوق می‌دهد و موجب زیاد شدن این نعمت‌ها می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: اگر در قبال نعمت‌هایی مانند حضور بزرگان و علما در جامعه ناسپاس بوده و نام و آثار آنان را به فراموشی بسپاریم، خداوند این نعمت‌ها را از ما گرفته و دیگر چنین بزرگانی را به جامعه عطا نمی‌کند.

وی گفت: فایده دیگر برگزاری این همایش‌ها تاثیراتی است که این همایش‌ها بر نسل جوان داشته و موجب توجه آنان به مقوله‌هایی مانند علم و ادب می‌شود.

این مرجع تقلید ابراز داشت: نسل جوان ما اگر بفهمد که جامعه طرفدار علم و دانش است و از عالمان قدردانی خواهد شد، گرایش بیشتری به سوی علم و دانش پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: هر زمان که در جامعه‌ای علما و دانشمندان ارج نهاده شوند، جوانان آن جامعه به سوی علم و دانش رغبت پیدا می‌کنند اما در مقابل اگر ببینند جامعه تنها به هنرپیشگان و یا ورزشکاران اهمیت می‌دهد و علما را به دست فراموشی می‌سپارد، به علم و فضیلت رغبتی نشان نمی‌دهند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار داشت: یکی دیگر از برکاتی که برگزاری اینگونه همایش‌ها دارد، احیای آثار بزرگان است.

وی بیان داشت: احیای آثار بزرگان در کنار این همایش‌ها اثر ماندگاری است که این همایش‌ها از خود به جا می‌گذارند و تا سال‌ها این اقدام برای پژوهشگران مفید خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به شخصیت علمی و معنوی مرحوم سید جعفر شهیدی اظهار داشت: من این استاد برجسته را از زمانی که طلبه‌ای در حوزه علمیه بود، می‌شناختم.

وی گفت: مرحوم سید جعفر شهیدی پیش از آنکه استاد دانشگاه باشد، طلبه مدرسه فیضیه بود و آثار نبوغ از همان زمان در او دیده می‌شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه مرحوم شهیدی یک طلبه عادی نبود افزود: ایشان در همان زمان جنب و جوش خاصی داشت و نقدهایی که در کلاس‌های درس به وضعیت روز جامعه می‌کرد، مورد توجه همه قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم شهیدی اظهار داشت: وی فردی متواضع بود که درجه علمی نتوانست موجب غرور او شود.

این مرجع تقلید مرحوم شهیدی را یک طلبه نقاد توصیف کرد و گفت: وی مسائل را خوب نقادی می‌کرد و در نقد کردن دقیق بود.

وی گفت: مرحوم شهیدی مرد بسیار پرکاری بود و در مدت عمر خود از تمام لحظات برای کارهای مفید و ارزشمند ادبی و دینی استفاده کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ویژگی ترجمه نهج‌البلاغه مرحوم شهیدی نسبت به دیگر ترجمه‌ها گفت: این ترجمه اثر گرانبهایی است که با وجود ادبی بودن، وفاداری‌اش را نسبت به متن اصلی حفظ کرده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول