اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

خرید اینترنتی کتاب رونق بگیرد

خبرگزاری فارس: امام جمعه اردبیل گفت: ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌ایم تا در مقاطع مختلف برگزاری نمایشگاه‌ها زمینه خرید اینترنتی کتاب را فراهم آورد.

خرید اینترنتی کتاب رونق بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجت‌الاسلام سید حسن عاملی صبح امروز در مراسم گشایش نهمین نمایشگاه سراسری کتاب در اردبیل اظهار داشت: متولیان امر باید امکان خرید و دسترسی به کتاب را در فضای مجازی و اینترنتی به گونه‌ای فراهم آورند تا علاقمندان بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه گرانی کتاب در توسعه کتاب و کتابخوانی مطلوب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: در غوغای گرانی کتاب و غنیمت شمردن فرصت‌ها باید سعی کنیم با هدف سهولت در دسترسی و خرید آسان امکان خرید کتاب در فضای اینترنتی در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها به نحوی فراهم آید تا محققان، اساتید و دانشجویان ما بتوانند از این فضا برای خرید کتاب و منابع مورد نیاز استفاده کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل یادآور شد: بنده در رشته خاصی که تحقیق و پژوهش دارم به دلایل مختلف امکان دسترسی به آخرین یافته‌های علمی در دانشگاه‌های معتبر دنیا وجود نداشته و از این فضا محروم هستم ولی غصه می‌خورم که چگونه امکانی فراهم نمی‌شود تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی امکان حضور و خرید الکترونیکی و خرید کتاب هنوز به وجود نیامده است.

عاملی گفت: انتظار داریم این خواسته و مطالبه ما را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بر‌آورده کنند و با سعه صدر و عمق‌نگری واقعی زمینه این امر را فراهم آورند.

وی حرکت آغاز شده در استان در برگزاری مستمر نمایشگاه‌های کتاب را حرکتی مبارک و میمون در حوزه فرهنگی توصیف کرد و افزود: انتظار می‌رود این حرکت‌های خوب فرهنگی با فواصل کم انجام شده تا همه از این فضا بهره ببرند.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: بزرگ‌ترین انتقال مواریث علمی و فرهنگی و تمدنی ما از طریق کتاب‌ها صورت می‌گیرد به طوری که اقتدار علمی کشورمان نیز که سر‌آمد سایر اقتدار‌ ایران اسلامی است در بستر کتاب و مطالعه اتفاق می‌افتد.

عاملی بیان داشت: توسعه و رشد متعالی نفس ناطقه بشر و عقلانیت آن در گرو کتاب و مطالعه امکان‌پذیر است به گونه‌ای که ما برای رسیدن به جامعه عقلانی و علم محور به توسعه فرهنگی و تعلیم و تعلم نیاز داریم.

وی ادامه داد: کتاب در زدودن آثار رجس و ناپاکی در اعتقادات و اخلاق و سیاست و مبانی اجتماعی بسیار موثر است و در دوره‌های مختلف تاریخی رشد اخلاقی و علمی جامعه خودمان را مدیون کتاب و عناصر فراگیر این حوزه هستیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در عصر حاضر که از زمین و آسمان هجمه‌های استکبار و شبهات دشمنان می‌بارد کتاب و ترویج اندیشه‌های مقبول اسلامی می‌تواند ترفند‌ها را خنثی و شیطنت استکبار را به حداقل برساند.

عاملی گفت: امروز ما در سایه کتاب به آخرین یافته‌های علمی در دنیا دسترسی پیدا می‌کنیم و نسل جوان ما نیز بهتر می‌تواند زندگی عالمانه و مدبرانه‌ای را با محوریت کتاب رقم بزند.

وی یادآور شد: تصور جامعه بدون کتاب و مطالعه تصوری سیاه و وحشتناک است به طوری که هرگز نمی‌توانیم کتاب و مجموعه‌های فرهنگی را دراین زمینه نادیده بگیریم.

امام جمعه اردبیل توجه دولتمردان را به حوزه فرهنگ ضروری اعلام کرد و افزود: ما نباید از مسائل فرهنگی و عرضه کتاب مطلوب غفلت کنیم و در این زمینه باید مشکلات مسیر چاپ کتاب و انتشارات به حداقل برسد.

عاملی ابراز داشت: برای ورود کتاب به منزل و قرار گرفتن آن در سبد خرید خانواده‌ها ضرورت دارد بستر سهولت و تسهیل در دسترسی به گونه‌ای فراهم آید تا همه به خواندن کتاب راغب شوند.

وی یادآور شد: ما بدون تکیه بر کتاب و فرهنگ نمی‌توانیم نسل شایسته‌ای را تربیت کنیم و یا بخواهیم مدعی توسعه و پیشرفت همه جانبه باشیم.

امام جمعه اردبیل وابستگی کشور به کاغذ و مشکلات پیش آمده را در شأن و برازنده نظام اسلامی ندانست و افزود: جای تاسف دارد که بعد از 33 سال پیروزی انقلاب همچنان با مشکلاتی در حوزه کتاب و نشر روبرو شویم که این مشکلات در شأن ملت و نظام ما نباشد در حالی که وظیفه داریم زمینه‌ای را فراهم آوریم تا امکان دسترسی به کتاب و محصولات فرهنگی به شکل شایسته و آبرومند فراهم آید.

عاملی در پایان سخنان خود از همت و تلاش مدیرکل ارشاد در برگزاری آبرومند و به موقع نمایشگاه کتاب قدردانی کرد و از مسئولان وزارت ارشاد خواست در ارزیابی استان‌ها شاخص مطالعه، کتابخوانی و حضور مردم در نمایشگاه را در ملاک کار قرار دهند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول