اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان:

بافت تاریخی روستای قروه در ابهر امسال احیا می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری بافت تاریخی روستای قروه در استان زنجان احیا می‌شود.

بافت تاریخی روستای قروه در ابهر امسال احیا می‌شود

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: استان زنجان از نظر تعداد مساجد تاریخی جزو استان‌های غنی کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مساجد تاریخی موجود در استان زنجان مربوط به دوره‌های مختلفی از جمله سلجوقی، ایلخانی، زندیه، صفویه و قاجار است، خاطر نشان کرد: عمده مساجد تاریخی استان زنجان متعلق به دوره قاجار است که شاخص‌ترین آنها شامل مساجد جامع زنجان، چهلستون، میرزایی، سید فتح‌الله و مسجد خاتم می‌شود.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان احیا و مرمت و بازسازی مساجد را در سال جاری به عنوان برنامه‌های شاخصی اجرا می‌کند، اضافه کرد: همه مساجدی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند در سال جاری به صورت اساسی تعمیر و بازسازی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرمت مساجد تاریخی استان زنجان آغاز شده است، ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای مرمت 11 مسجد تاریخی از محل اعتبارات اماکن مذهبی تامین شده است.

ارجمند یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مرمت 11 مسجد تاریخی در استان زنجان تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان می‌رسد.

**مسجد جامع تاریخی قروه

وی همچنین در زمینه مسجد تاریخی قروه با اشاره به اینکه عمده عملیات مربوط به مرمت مسجد جامع تاریخی قروه به پایان رسیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه جذب گردشگر یکی از اهداف عمده و مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در روستای تاریخی قروه و به ویژه در مسجد جامع است، با برنامه‌ریزی‌های لازم بافت تاریخی روستای قروه احیا می‌شود.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در احیا بافت تاریخی روستای قروه مسیرهای منتهی به مسجد جامع نیز احیا می‌شود، ادامه داد: این مسیرها به سبک قدیمی و تاریخی مرمت و احیا می‌شود.

وی به سنگ فرش شدن کوچه‌ها و احیای جداره‌ها و بدنه‌های مسیرهای منتهی به مسجد جامع قروه اشاره کرد و افزود: دیوارهای کاه و گل و تراس‌های چوبی را نیز مرمت می‌کنیم.

ارجمند با تاکید بر اینکه در حال حاضر احیا بافت تاریخی روستای قروه و محوطه مسجد جامع قروه آغاز شده است، تصریح کرد: تا پایان شهریور ماه سال جاری احیا مسیرهای منتهی به مسجد تاریخی قروه به پایان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه مورد از مسیرهای منتهی به مسجد جامع تاریخی قروه مرمت و احیا شده است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه اقدامات و تبلیغات گسترده‌ای توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به منظور جذب گردشگر در روستای تاریخی قروه صورت می‌گیرد، اضافه کرد: این بافت و بنای تاریخی به صورت گسترده و در بخش‌های مختلفی معرفی می‌شود.

وی یادآور شد: معماری جذاب روستای قروه و سبک صخره‌ای آن سبب جذب گردشگران زیادی در این منطقه تاریخی شده است.

ارجمند با بیان اینکه روستای تاریخی قروه از جمله روستاهای قدیمی با پیشینه‌ای به قدمت 3 هزار سال ‌است، تصریح کرد: هنوز آثار و بقایای خانه‌های تاریخی که بر روی صخره‌ها واقع شده نمایان است.

وی با بیان اینکه روستای قروه از نظر وجود آثار تاریخی واجد ارزش زیادی است، ادامه داد: وجود امامزاده عبدالخیر‌بن‌موسی ‌بن ‌الجعفر (ع)، مسجد جامع قروه و همچنین نوع معماری خاص روستا (معماری صخره‌ای) و پل ورودی روستا ارزش فرهنگی و تاریخی این روستا را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: معماری صخره‌ای روستای قروه، جذابیت‌های ویژه‌ای برای جذب گردشگر دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول