اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با امضای تفاهمنامه صورت می‌گیرد

احیای بافت تاریخی شیراز

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس از امضای تفاهمنامه احیای بافت تاریخی شیراز توسط وزاری کشور و راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

احیای بافت تاریخی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، محمود میرزایی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ساماندهی وضعیت نامطلوب بافت تاریخی شهر شیراز که شامل محدوده 360 هکتاری بافت تاریخی و مرکزی این شهر است، اظهار داشت: بر اساس تقاضاهای مکرر مردمی در سفرهای استانی هیئت دولت به فارس مبنی بر لزوم بازسازی حیات اقتصادی و اجتماعی این بافت و تعیین تکلیف وضعیت املاک واقع در حریم بناهای تاریخی، تفاهمنامه‌ای میان وزرای کشور و راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منعقد شده است.

وی گفت: بر اساس این تفاهمنامه سازمان میراث فرهنگی ضمن تجدید نظر در نحوه اعلام حریم‌های بناهای ثبت شده تاریخی واجد ارزش، نسبت به اولویت‌گذاری ملی و بین‌المللی آن اقدام کرده است.

این مسئول افزود: بر این اساس نسبت به کاهش حریم‌های بناهای تاریخی اقدام می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ادامه داد: بر این اساس تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان‌های واقع در حریم مصوب آثار تاریخی، بر اساس زاویه دید 45 درجه این اماکن، به گونه‌ای تعیین می‌شود که ارتفاع ساختمان‌های همجوار با آثار تاریخی معادل با ارتفاع اثر ثبت شده باشد و ارتفاع ساختمان‌های بعد از آن (پشت اثر تاریخی) به ترتیب یک طبقه بیشتر می‌شود به گونه‌ای که حداکثر ارتفاع ساختمان‌های واقع در حریم از چهار طبقه تجاوز نکند.

میرزایی با بیان اینکه تراکم ساختمانی حلقه پیرامونی بافت تاریخی شیراز (براساس طرح تفصیلی) با توجه به قرار گرفتن در معابر عریض افزایش می‌یابد، گفت: این افزایش به گونه‌ای است که ضمن ایجاد توجیه اقتصادی برای مالکان، احیا و نوسازی بافت منوط به تامین خدمات عمومی و پارکینگ‌های مورد نیاز بوده و تعداد طبقات از شش طبقه تجاوز نکند.

وی اضافه کرد: شبکه‌های معابر داخلی بافت تاریخی شیراز به گونه‌ای اصلاح می‌شود که ضمن حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده، توجیه فنی و اقتصادی لازم برای جمعیت ساکن در بافت را از لحاظ دسترسی مناسب فراهم آورده و از مهاجرت جمعیت به نقاط دیگر شهر جلوگیری کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس افزود: برای آن قسمت از اراضی و املاک موجود در بافت تاریخی که در حریم آثار تاریخی قرار ندارند، ضوابط اصلاحی و تشویقی از جمله افزایش تراکم، سطح اشغال و تغییر کاربری در کمیسیون ماده پنج شیراز، صورت می‌گیرد تا مالکین با اطمینان از ارزش افزوده ایجاد شده، نسبت به سرمایه‌گذاری و احیای بافت اقدام کنند.

میرزایی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند پیشنهادات لازم برای اصلاح نظام مدیریت این بافت و قوانین مرتبط با حریم‌های میراثی که قابلیت اجرایی نداشته یا باعث رکود، عدم بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده می‌شود را برای تدوین و ارائه لایحه از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به دولت ارائه کنند.

وی افزود: در این تفاهمنامه با تاکید بر اجرای دقیق مصوبه ششم دی‌ماه 1389 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد طرح توسعه حرم احمدبن موسی (ع) (محدوده 55 هکتاری واقع در بافت تاریخی)، نظارت بر حسن اجرای آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری فارس و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تأکید شده است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول