اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان:

بافت تاریخی شهرستان سقز مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی کردستان از مرمت و احیای بافت تاریخی شهرستان سقز خبر داد.

بافت تاریخی شهرستان سقز مرمت می‌شود
امیر الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه در سال 75 بیشتر بافت قدیمی محدوده سقز به دلیل عدم نظارت شهرداری تخریب شده بود، اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از سال 1380 بر بافت قدیمی، ساخت و سازها و تخریب‌ها در این مناطق نظارت دارد و نسبت به محدود کردن و ثبت بناهای تاریخی باقی‌مانده در این شهرستان اقدام کرده که در حال حاضر بناهای مسجد دومناره، حمام حاج صالح، مسجد شیخ مظهر و منزل کمانگر دارای شماره ثبت هستند و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
وی افزود: کاروانسرای تاجوانچی نیز مربوط به دره قاجاریه و دهه 60  است و به دلیل آنکه 80 درصد آن تخریب شده، متاسفانه شان خود را برای ثبت در فهرست آثار ملی از دست داده که این به دلیل سهل‌انگاری مالکین برای ثبت و مرمت و نگهداری این بنای تاریخی بوده و عملا اجازه انجام عملیات مرمتی در این کاروانسرا به اداره کل میراث فرهنگی داده نشده است.
الهی افزود: با توجه به ممانعت مالک در بنای اصلی کاروانسرا اقدامی برای مرمت و احیاء انجام نشده ولی از اعتبارات سال 89 نسبت به مرمت، بازسازی و احیای راسته بازار داخل کاروانسرا اقدام شد که با مانع‌تراشی مغازه‌داران و مالکین این منطقه روبرو شدیم و فقط توانسته‌ایم نسبت به سبک‌سازی و تعویض تیرهای سقف بازار اقدام کنیم و پروژه همچنان ناتمام مانده است. 
به گفته سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در سال 1335 بر اساس عکس‌های هوایی محدوده بافت تاریخی این شهرستان برای این اداره کل مشخص و مصوب شد و در این محدوده شهرداری سقز بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نباید هیچ اقدام و ساخت و سازی انجام دهد.
الهی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به تعیین حریم بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی این شهرستان اقدام کرده و در حال حاضر این محدوده قدیمی دارای حریم ارتفاعی ساخت و ساز و نماسازی است که پس از استعلام شهرداری از میراث فرهنگی نسبت به صدور مجوز ساخت و ساز اقدام می‌شود.
الهی در خصوص نماسازی این بافت تاریخی نیز گفت: تاکنون مجوزهایی براساس الگوهای معماری سنتی صادرشده و یک سری نماسازی در بافت‌های تاریخی به انجام رسیده که متاسفانه این نماسازی برخلاف ضوابط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده و مالکین این بناها تخلفاتی را انجام داده‌اند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه گفت: میراث فرهنگی هرسال اقدام به مرمت و محوطه‌سازی مسجد دومناره، حمام حاج صالح و مسجد شیخ مظهر نموده و همچنین منزل کمانگر نیز از اعتبارات سال 89 نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار نموده که با ممانعت و مخالفت مالکین مواجه شد و عملا هیچ کاری برای این بنای تاریخی انجام نشد.
درشهرستان سقز بیشترین بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی است که قدیمی‌ترین آن مسجد دو مناره است که ساخت آن به دوره زندیه برمی‌گردد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول