اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌خبرنگار فارس به بهانه روز پزشک از امکانات پزشکی زاهدان گزارش می‌دهد

پزشکانی که عاشقانه به سفیدپوشان شرق کشور خدمت می‌کنند

خبرگزاری فارس: در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش گرانقدر پزشکی تا بدان اندازه والا بوده که طبیب مظهر اسم شریف احیاگری معرفی شده و در متن فرهنگ و حیات اجتماعی مردمان این مرز و بوم، طبیب و طبابت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

پزشکانی که عاشقانه به سفیدپوشان شرق کشور خدمت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در پیشینه تاریخی و فرهنگ عمومی و باور اجتماعی مردم سرزمین کهن ایران اسلامی، همواره طبیب و طبابت از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است تا بدان اندازه که بیماران و دردمندان نه فقط برای جستجوی تسکین و درمان دردهای جسمانی خویش، بلکه در مقام مشاوره و هدایت‌جویی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حکیم و طبیب متوسل می‌شدند چرا که حکیم و طبیب در افق نگاه و قضاوت آنان شخصیتی مبرز و برخوردار از دانش فقهی، پزشکی و آراسته به فضائل والای اخلاقی بوده است و نماد برجسته و الگوی بارز چنین اندیشوران دلسوز و عالمان فرزانه در تاریخ پر فروغ این سرزمین، طبیب نامور و نابغه بزرگ ایرانی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا بود که به دلیل ارتباطش با خدا و مکتب وحی، نور حکمت الهی در دل او درخشید و به حکیم الهی تبدیل شد.

*  کمبود امکانات رفاهی از جمله مشکلات پزشکان سیستان‌وبلوچستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هم‌اکنون در سیستان‌وبلوچستان هزار و 150 نفر پزشک عمومی و 350 نفر پزشک متخصص وجود دارد که در مرکز و جنوب استان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستند.

مصطفی ده‌مرده‌ئی بیان داشت: بخش درمان در این استان تا حدودی با کمبود پزشک مواجه است که برای رفع این مشکل و ایجاد انگیزه برای پزشکان علاوه بر حقوق، اقدام به پرداخت مبلغی ثابت با عنوان "فیکس پیمنت" پرداخت شده علاوه بر آن حق ماندگاری نیز در تمامی شهرهای استان پرداخت می‌شود.

وی افزود: بعد مسافت تا مرکز استان و کمبود امکانات رفاهی از جمله مشکلات پزشکان در سیستان‌وبلوچستان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: 75 درصد پزشکان استان سیستان‌وبلوچستان بومی هستند.

* 20 درصد مردم سیستان‌وبلوچستان پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند

مسئول ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی از سال 1384 در 7 هزار و 461 روستا و 25 شهر زیر 20 هزار نفر استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شد.

حمید محمدی بیان داشت: با اجرای این برنامه، روستاها و شهرهایی مانند راسک از طریق مراکز بهداشتی درمانی زیرپوشش این برنامه قرار گرفتند اگر چه به دلیل جابه‌جایی پزشکان در مراکز، امکان اینکه برای افراد پرونده سلامت تشکیل شود وجود نداشت اما باعث افزایش 200 درصدی شمار پزشکان در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی شد.

وی افزود: عدم استقبال پزشکان از حضور در روستاها به عنوان یکی از معضلات اصلی اجرای این برنامه بود که در سال 1388 مسئولان دانشگاه با شناسایی علل و عوامل در زمینه رفع این معضل تلاش کردند و با افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد بر اساس ضریب محرومیت مناطق، تعداد پزشکان متقاضی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مسئول ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 170 هزار نفر زیر پوشش این برنامه هستند و 200 پزشک عمومی در حال خدمت‌رسانی می‌باشند، در سال 1389 اجرای پایلوت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دو شهر کنارک و سراوان در استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شد، قبل از اجرای برنامه در کنارک دو مرکز بهداشتی درمانی با 27 هزار نفر جمعیت زیر پوشش وجود داشت که چهار پزشک در آن مشغول خدمت بودند، خدمت‌رسانی به گونه‌ای بود که در این شهر کوچک هر یک از پزشکان روزانه مجبور به ویزیت حدود 160 بیمار بودند.

محمدی تصریح کرد: رسیدگی به بیماران اورژانسی هم مشکلات خاص خود را داشت.

وی گفت: اولین کار پس از آغاز اجرای این برنامه، تقسیم‌بندی شهر به مناطق سلامت و تعیین چهار پزشک برای هر منطقه بود فضاهای بهداشتی درمانی بازسازی و تجهیز شد علاوه بر هفت پزشک خانواده که خدمات بهداشتی و درمانی را برای خانواده‌ها به شکل استاندارد و با کمک جذب 24 نفر نیروی بهداشت خانواده، پرستار و ماما به انجام رساندند چهار پزشک دیگر در مرکز کشیک پزشک خانواده خدمات اورژانسی را نیز به مردم شهرستان کنارک ارائه کردند.

مسئول ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سیستان‌وبلوچستان افزود: ارتقا رضایتمندی مردم و پزشکان و به تبع آن ارتقا رضایتمندی مسئولان اجرایی استان از جمله بزرگترین دستاوردهای اجرای این برنامه در کنارک بود.

محمدی اضافه کرد: در سراوان مهم‌ترین معضل، کمبود پزشک بود که این موضوع باعث تاخیر در اجرای برنامه شد در این شهر چهار پزشک عمومی و 17 متخصص حضور داشتند با پیگیری‌های صورت پذیرفته از طریق وزارت بهداشت، 10 پزشک عمومی طرحی و پیام‌آور برای راه‌اندازی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در این شهرستان معرفی شدند.

وی گفت: استقبال نکردن پزشکان عمومی مطب‌دار از حضور در این برنامه به دلیل نبود تفاوت در پرداخت حقوق به پزشکان مناطق کمتر توسعه یافته و مرکز استان یا استان‌های همجوار یکی از معضلات اجرای آن به شمار می‌رود.

مسئول ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل جدید بیمه شهری هم‌اکنون با فعالیت 16 پزشک جمعیت 57 هزار نفری در شش منطقه سلامت در سراوان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

محمدی ادامه داد: مراحل اجرای این برنامه در تمامی شهرهای استان از 27 اردیبهشت ماه امسال آغاز شد، سرشماری که در مرکز استان با مراجعه مردم به مراکز بهداشتی درمانی و در سایر شهرها به صورت منزل به منزل انجام شد گامی بزرگ در تسریع روند اجرای برنامه بود که به افزایش ضریب دقت در تعیین مناطق سلامت در شهرها کمک می‌کرد.

وی افزود: 91 منطقه سلامت در تمامی شهرهای استان مشخص شد هر منطقه سلامت جمعیت 10 هزار نفری را در بر می‌گیرد، در حال حاضر کار سرشماری به صورت صد در صد به پایان رسیده است و 225 هزار خانوار استان با حضور در مراکز بهداشتی درمانی نزدیک محل سکونت خود به انتخاب پزشک خانواده می‌پردازند.

مسئول ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: تاکنون 20 درصد از کل مردم استان پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند لازم است شهروندان عزیز هر چه سریع‌تر برای انتخاب پزشک خانواده خویش به مراکز بهداشتی درمانی و یا نزد پزشکان عمومی مطب‌دار مراجعه و از مزایای اجرای این برنامه بهره‌مند شوند بدیهی است با توجه به اینکه هر پزشک تعداد مشخصی از خانواده‌ها را می‌تواند تحت پوشش خود قرار دهد تکمیل ظرفیت تحت پوشش، افراد را در انتخاب پزشک خانواده‌شان محدود خواهد کرد.

* آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد آنگاه که دستی به نشانه شکر به آسمان بلند شود ملائک تو را می‌ستایند، روز پزشک مبارک.

______________________________________

گزارش: شیوا سرگزی

خبرنگار خبرگزاری فارس در سیستان‌وبلوچستان

______________________________________

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول