اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پای درددل پزشکان شهرستان باشت...

امکانات درمانگاه باشت کم است / بیماران، پزشکان مرد و مسن را بیشتر قبول دارند

خبرگزاری فارس: یکی از دغدغه‌های پزشکان همواره این بوده که به رغم همه تلاش‌ها و زحمات آن‌ها برای کمک به بیماران از سوی همراهان بیمار مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

امکانات درمانگاه باشت کم است / بیماران، پزشکان مرد و مسن را بیشتر قبول دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، نام‌گذاری اول شهریور سالروز تولد ابوعلی سینا به نام روز پزشک بهانه‌ای شد تا در این زمینه به سراغ پزشکان و درد دل آن‌ها برویم.

در جامعه برخی از شغل‌ها هستند که بین مردم از جایگاه و منزلت بالایی برخوردارند که شغل پزشکی نیز از جمله این شغل‌ها به شمار می‌رود.

در قدیم مردم افراد بیمار را نزد طبیب می‌بردند تا مریض را مداوا و درمان کند و طبیبان قدیم نیز با کمک داروهای محلی بیشتر افراد را مداوا می‌کردند.

اما با پیشرفت علم و گسترش بیماری‌های مختلف و جدید، نیاز افراد به افراد متخصص و داروهای قوی‌تر احساس شد.

پزشکی هم مانند سایر رشته‌ها با پیشرفت علم گسترش یافت و امروزه پزشکی شامل پزشک عمومی، دارو‌سازی، دندان‌پزشکی و سایر رشته‌های تخصصی است.

روز پزشک بهانه‌ای شد تا به مرکز درمانی شهرستان باشت بروم و با پزشکان درباره شغل و مشکلاتشان گفت‌وگو کنیم.

وارد مرکز درمانی باشت که شدم در راهروی سمت راست اتاق پزشک قرار داشت و تعدادی بیمار نیز منتظر ویزیت بودند.

وارد که شدم هوای گرم اتاق پزشک آزاردهنده بود زیرا فقط یک پنکه رومیزی درون اتاق کار می‌کرد و در این هوای گرم منطقه گرمسیری باشت خبری از کولر نبود.

پزشک عمومی که امروز مشغول ویزیت بیماران بود خانم دکتر ساره باقری نام دارد که درباره روز پزشک با او به گفت‌وگو نشستم.

*پزشکی شغل پر استرسی است

دکتر باقری اظهار داشت: از کودکی به شغل پزشکی علاقه‌مند بودم و به لطف خدا و همکاری خانواده‌ام موفق به قبولی در رشته پزشکی شدم.

وی با بیان اینکه شغل پزشکی بسیار سخت و پر استرس است، ابراز داشت: چون از کودکی به این کار علاقه‌مند بودم، با همه سختی‌هایش شغل خود را بسیار دوست دارم.

خانم دکتر باقری با بیان اینکه سختی شغل پزشکی برای خانم‌ها بیشتر از آقایان است، ابراز داشت: به خاطر شیفتی بودن کار، شغل پزشکی برای مرد راحت‌تر است.

پزشک درمانگاه باشت با بیان اینکه در معاینه و انجام وظیفه پزشک مرد و زن فرقی با هم ندارند، افزود: در مناطق جنوبی افراد بیمار پزشکان مرد و مسن را بیشتر قبول دارند. 

 *شغل پزشکی پر منزلت است

خانم دکتر باقری به وجهه اجتماعی شغل پزشکی اشاره کرد و ابراز داشت: شغل پزشکی در جامعه از جایگاه و منزلت بسیار برخوردار است و در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی اذعان داشت: فرد پزشک در بین افراد خانواده نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و این جایگاه بر زندگی او نیز تاثیرگذار است.

*امکانات درمانگاه باشت کم است

خانم دکتر باقری ابراز داشت: امکانات درمانگاه باشت کم و جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی بیان کرد: تعداد مراجعه‌کنندگان به درمانگاه باشت بسیار زیاد است و متأسفانه امکانات بهداشتی و رفاهی نیز ضعیف است.

این پزشک درمانگاه باشت تصریح کرد: روزانه بیش از 150 بیمار در درمانگاه باشت ویزیت می‌شود.

دکتر باقری خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع پزشکان عمومی مراکز درمانی توسط همراهان بیمار مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

*یونیت دندانپزشکی موجب علاقه‌ام به شغل پزشکی شد

مسئول داروخانه درمانگاه باشت نیز با بیان اینکه از دوران دانش‌آموزی به شغل پزشکی علاقه‌مند شدم، ابراز داشت: موقع تحصیل به علت دندان‌درد به دندانپزشک مراجعه کردم و در بدو ورود به اتاق دندان‌پزشک یونیت دندانپزشکی توجه من را به خود جلب کرد و از همان موقع علاقه‌مند به رشته پزشکی شدم و در دانشگاه در رشته داروسازی قبول شدم.

خانم دکتر شهبازی اظهار داشت: متاسفانه هنوز جایگاه پزشک داروساز به خصوص خانم در جامعه مشخص نیست، قبول دکتر خانم برای جامعه سخت است و متاسفانه منزلت دکتر داروساز به مانند سایرین در نظر گرفته نمی‌شود.

*انتظارات جامعه از پزشک بسیار زیاد است

دکتر شهبازی با بیان اینکه یک دکتر از نظر جسمی هیچ عضوی بیشتر از بقیه افراد ندارد، افزود: از نظر من بقیه افراد جامعه با یک دکتر هیچ فرقی ندارند ولی از نظر عامه مردم انتظار از یک دکتر بیشتر است.

وی  ادامه داد: دکتر بودن باعث می‌شود اعتماد عمومی به ما بیشتر شود که این خود سنگینی کار را نشان می‌دهد و کارایی متفاوت دکتر باعث می‌شود که در جامعه با بقیه متفاوت باشد.

*خوش برخوردی لازمه کار پزشک است

مسئول داروخانه درمانگاه باشت ابراز داشت: از اینکه در منطقه خودم خدمت می‌کنم و چند نفر را نیز مشغول به کار کردم، از صمیم قلب خوشحالم.

دکتر شهبازی با اشاره به اینکه دکتر داروساز باید بیماران را به خوبی توجیه کند و نحوه مصرف صحیح دارو را به بیمار بگوید، عنوان کرد: هرگونه بدرفتاری باعث کم شدن مشتری می‌شود.

*بسیاری از مردم به ‌جای پزشک دارو تجویز می‌کنند

وی با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع افراد عادی در کار پزشکان دخالت می‌کنند، بیان کرد: در بسیاری از مواقع فرد بیمار بدون مراجعه به پزشک با معرفی دارو از سوی دوستان به داروخانه مراجعه می‌کند و متقاضی دارو می‌شود.

دکتر شهبازی ادامه داد: البته در بعضی از مواقع بهیاران و پرستاران نیز به افراد بیمار دارو معرفی می‌کنند.

-----------------------

گزارش از میلاد نظری

-----------------------

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول