اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پزشک خانواده به نام پزشکان عمومی به کام متخصصین

خبرگزاری فارس: پزشکان عمومی طرح پزشک خانواده را یک ضرورت اساسی برای حوزه درمان مردم می‌دانند ولی معتقدند در نحوه اجرا همه وظایف بر عهده پزشک عمومی و درآمدها متعلق به متخصصین است.

پزشک خانواده به نام پزشکان عمومی به کام متخصصین

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، اول شهریور هر سال به نام روز پزشک یادآور تلاش‌ها و خدمات قشری از جامعه است که با تکیه بر علم و دانش خود سلامت و جان‌بخشی را به جامعه اهدا می‌کنند.

پزشکی از آن دسته شغل‌هایی بوده که بیشتر جوانان ایرانی از کودکی در آرزوی رسیدن به آن رؤیاهای کودکانه خود را سپری می‌کنند.

پزشک در ایران همواره به عنوان نخبه شناخته شده و پزشکان نزد مردم از جایگاه و قداست خاصی برخوردار هستند و نوع احترامی که برای این قشر قائل می‌شوند با سایرین متفاوت است.

در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب و حتی چند سال پس از پشت سر گذاشتن این نهضت مردمی و اسلامی وضعیت چندان مطلوبی در زمینه وجود پزشک ماهر و متخصص در کشور نداشتیم.

همه ما سال‌های ابتدایی انقلاب را به یاد داریم که پزشکان درجه چندم هندی و پاکستانی در کشور جولان می‌دادند و چه بسیار بیمارانی که به دلیل ضعف بنیه علمی اینگونه از پزشکان جان خود را از دست دادند.

و اما امروز اوضاع به گونه‌ای متفاوت شده و ایران اسلامی خود از صادرکنندگان پزشک به سایر ممالک بوده و پزشکان متخصص ایرانی در هر نقطه از دنیا خوش می‌درخشند.

در کنار همه این فراز و فرودها اکنون مشکلاتی نیز گریبانگیر جامعه پزشکی کشور بوده که بخشی از آن به مسئولان، برخی به خود پزشکان و برخی دیگر نیز به مردم برمی‌گردد.

به بهانه روز پزشک به سراغ تعدادی از پزشکان کهگیلویه‌ای رفتیم و مشکلات آنها را جویا شدیم.

علیرضا قنبری متخصص کودکان و نوزادان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از کودکی دوست داشت پزشک شود و بزرگ‌ترین آرزوی او کمک به بیماران و نیازمندان بوده است، اضافه کرد: اگر یک‌بار دیگر به مرحله انتخاب رشته برگردم باز هم پزشکی را انتخاب خواهم کرد چراکه با تمام وجود به این رشته علاقه دارم.

این متخصص جوان که اصالتا تهرانی است از حضور دو ساله خود در دهدشت و خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم این دیار گفت و خاطرنشان کرد: بهترین خاطره من در دهدشت نجات یک نوزاد مبتلا به زردی بود که زردی خیلی بالایی داشت و بعد از انجام مراحل پزشکی و تعویض خون، نوزاد از مرگ حتمی نجات یافت و شیرینی و حلاوت آن همیشه در خاطر من خواهد ماند.

امکانات کم شهرهای کوچک موجب بی‌رغبتی پزشکان می‌شود

قنبری با گلایه از بعضی دیدگاه‌ها در مورد درآمد نجومی پزشکان بیان کرد: خیلی از پزشکان به نسبت زحمتی که در راه تحصیل و گرفتن تخصص کشیده‌اند درآمد ندارند و درآمدهای بالا در پزشکی فقط مربوط به درصد بسیار کمی از پزشکان است.

این متخصص کودکان و نوزادان مهم‌ترین آسیب بر جامعه پزشکی را تمرکز در شهرهای بزرگ به خصوص تهران دانست و ابراز امیدواری کرد که با تهیه و آماده شدن زیرساخت‌های لازم در شهرهای کوچک‌تر شاهد پراکنش منطقی پزشکان متخصص در سطح کشور باشیم.

قنبری افزود: باید قبول کرد که امکانات رفاهی و تفریحی شهرهای بزرگ و نبود این امکانات در اکثر شهرهای کوچک مثل دهدشت موجب بی‌میلی پزشکان به سمت شهرهای کوچک است.

وی در پایان با بیان اینکه همه پزشکان اگر به رسالت خود توجه کنند بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم که دولتمردان تمام تلاش خود را برای اعتلای جامعه پزشکی به کار برند.

شأن و منزلت پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده لحاظ نشده است

احد فاضلی پزشک عمومی نیز که به تازگی طرح خود را به پایان رسانده با بیان این واقعیت که ورودش به رشته پزشکی صرفا به خاطر اجبار خانواده و رتبه‌اش بوده، بیان کرد: اگر یک‌بار دیگر به گذشته برگردم قطعا این رشته را انتخاب نخواهم کرد چراکه اصولا با روحیه من سازگار نیست و ذاتا از دیدن انسان دردمند عذاب می‌کشم.

این پزشک جوان با بیان اینکه امروزه در جامعه ما پزشک به خصوص در مقطع عمومی جایگاه خود را از دست داده است، بیان کرد: عدم توازن در توزیع پزشکان در سطح کشور در بعضی شاخه‌ها موجب شده خدمات‌رسانی پزشکان متخصص به خوبی صورت نگیرد.

وی طرح پزشک خانواده را در صورت انجام تغییرات در بعضی قوانین آن مثمر ثمر دانست و افزود: در این طرح هیچ شأن و منزلتی برای پزشک در نظر گرفته نشده و بار مسئولیت فوق‌العاده زیادی روی دوش پزشک عمومی گذاشته شده است.

وی سخنان خود را با این توصیه به دانش‌آموزان و کسانی که در شرف انتخاب رشته هستند پایان داد که سعی کنند با علاقه و تحقیق و به دور از احساسات زودگذر وارد رشته پزشکی شوند و هیچگاه به پزشکی به عنوان یک رشته پردرآمد نگاه نکنند چراکه این موضوع در بیشتر مواقع سرابی بیش نیست.

وظایف اصلی پزشک خانواده بر عهده پزشک عمومی و درآمدها به کام متخصصین است

حسن آریانسب یکی دیگر از پزشکان عمومی ساکن دهدشت با بیان رسالت‌های پزشکی و اینکه مادی‌گرایی در بعضی پزشکان موجب فراموشی رسالت اصلی پزشکان شده است، اظهار داشت: امیدواریم شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که دیگر شاهد این مسائل در جامعه پزشکی نباشیم.

وی بزرگ‌ترین آسیب وارده به جامعه پزشکی را مادی‌گرایی و وجود زیرمیزی در بعضی تخصص‌های خاص دانست و عنوان کرد: پایین بودن تعرفه‌ها عامل اصلی و توقع بالای بعضی پزشکان عامل فرعی ایجاد معضل زیرمیزی در میان بعضی افراد در جامعه پزشکی است.

آریانسب اعمال تعرفه‌ها به صورت واقعی و همچنین استفاده از بعضی اهرم‌های قانونی را عامل کاهش معضل زیرمیزی دانست و بیان کرد: در بعضی رشته‌ها موجب ایجاد این آسیب شده‌ایم که امیدواریم با پرورش متخصصان بیشتر چه به وسیله دانشگاه آزاد و چه از طریق بورس‌های دولتی این معضل نیز از بین برود.

این پزشک عمومی با انتقاد از عدم بسترسازی لازم برای طرح پزشک خانواده بیان کرد: متاسفانه در این طرح تمام وظایف بر عهده پزشک عمومی است و درآمد و امتیازات آن برای پزشک متخصص است.

آریانسب با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده نوعی بی‌عدالتی در حق پزشکان عمومی است، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح نوعی جبر وجود دارد که در آن پزشک به عنوان یک کارمند ساده نگاه شده و با وجود اینکه در اجرای این طرح برای متخصصان ویزیت سه برابری در نظر گرفته شده ولی هیچ تعهدی در قبال بیمار ندارند.

وی افزود: در این طرح محدودیت‌های بسیاری برای پزشکان عمومی در نظر گرفته شده و با وجود تعهدات بالایی که در این طرح برای پزشک عمومی در نظر گرفته شده می‌بینیم که حقوق جزئی برای آنها در نظر گرفته شده که این کاملا از عدالت و انصاف به دور است.

---------------------------

گزارش از قاسم خشت‌زر

---------------------------

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول