اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز پزشک

پزشکی امروز نسخه طبیبان حکیم را در هم پیچیده است

خبرگزاری فارس: پزشکی امروز در حالی جای خود را به طبابت‌های دیروز داده است که دیگر نسخه طبابت‌های حکیمانه دیروز تنها به برگه‌های خاطره در کتاب‌های کهن طبابت بدل شده است.

پزشکی امروز نسخه طبیبان حکیم را در هم پیچیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان امسال در حالی روز  پزشک گرامی داشته می‌شود و مسئولان در تلاش برای گرامیداشت پزشک در قالب همایش‌های مختلف هستند که میلی برای پزشکان و شادباش این روز برای آنها نمانده است به گونه‌ای که حاضر نشدند در مورد حرفه پزشکی و بازگشت به روزی که طبابت را سرآغاز زندگی خود کردند و تامل در مورد مشغله‌های شغلی برای یک‌روز، ترجیح دادند خود را سرگرم مسائل دیگر کنند و به نحوی سکوت اختیار کردند.

به طور تقریبی از 15 سال پیش روز پزشک جایی در تقویم ایران یافت و از آن زمان هر ساله این روز برای جامعه سفید پوش ایران زمین، گرامی داشته می‌شد.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان معتقد است روز پزشک 15 سال پیش و مصادف با زمانی که حرمت‌شکنی به این جامعه وارد شد، در تقویم جای دادند و هر سال در این روز پزشکان را مورد تجلیل قرار می‌دهند.

مازیار ستاری با اشاره به اینکه 30 سال پیش، هیچ روزی در تقویم ایران به نام روز پزشک وجود نداشت، ادامه داد: از آنجایی که اکثر پزشکان آن زمان از کشور هندوستان و پاکستان بودند، مسئولان مجبور بودند که جایگاه پزشک را در تمام موقعیت‌ها و زمان‌ها نگه دارند.

وی اضافه کرد: همین مسئله سبب شد که تجلیل و قدردانی از پزشک را تنها منحصر به یک روز ندانند و بیشتر مشاغلی که به نوعی حرمت و شانیت آن کم شده بود را در قالب یک روز مورد تجلیل قرار می‌دادند.  

*عدالت در سلامت بهترین هدیه به جامعه پزشکی است

به گزارش فارس، بیشتر پزشکان با اعتقاد بر اینکه در صورت اجرای عدالت در سیستم بهداشت و درمان بزرگ‌ترین هدیه به جامعه پزشکی داده می‌شود، از نبود آن شاکی و گله‌مند بودند به طوری که دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان در این راستا گفت: اجرای عدالت در جامعه پزشکی هدیه‌ای است که  جامعه سلامت می‌تواند به پزشکان دهد.

مسعود جوانبخت اظهار کرد: بزرگداشت روز پزشک زمانی است که شرایط کاری خوب و استاندارد برای یک پزشک فراهم شود تا بدون دغدغه فکری و چند شیفت کار کردن به طبابت بپردازد.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان نیز در این زمینه اعلام کرد: شناخت جایگاه واقعی پزشکان از سوی مردم و مسئولان بزرگ‌ترین تحول و هدیه‌ای است که به مناسبت روز پزشک می‌توان به آنها داد.

مازیار ستاری تاکید کرد: عامه مردم در شناخت جایگاه واقعی پزشکان حق‌شناس‌تر از مسئولان هستند و واقع‌بینانه‌تر برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز در این مورد گفت: خوب اجرایی کردن طرح پزشک خانواده در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های آن و عملیاتی ساختن آن در مدت زمان مناسب بهترین هدیه مسئولان به پزشکان در روز پزشک است.

عباس علی جوادی ادامه داد: شانیت پزشک عمومی که تا اندازه بسیاری امروزه کاهش یافته است تنها با صحیح اجرا کردن طرح پزشک خانواده می‌تواند بازیابی شود.

مهدی سالک نیز دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: به پزشکان نیز باید مثل قضات نگاه شود زیرا که اگر یک قاضی باید از نظر امنیت شغلی و مالی تامین تا خوب قضاوت کند، یک پزشک نیز به دلیل اینکه جان و روح یک انسان را به دست دارد باید تامین باشد تا خطایی صورت نگیرد.

*وجه امتیاز پزشکان نسبت به مشاغل دیگر

جوانبخت، دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز وجه امتیاز شغلی پزشکی با دیگر مشاغل را در برقراری ارتباط عاطفی با بیمار دانست و افزود: در حرفه پزشکی به دلیل اینکه ارتباط انسان با انسان شکل می‌گیرد و از منظر اینکه با جمعی از بیماران که بدترین وضعیت روحی را دارند، مرتبط‌‌اند، ارزش و جایگاه والایی پیدا کردند. 

ستاری، عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان نیز تاکید کرد: سلامت و امنیت دو نعمت بزرگی است که به دلیل ارتباط پزشک با جان و سلامت مردم، این مقوله ارزش و جایگاه بالایی پیدا کرده است.

*پزشکی و مشکلات آنها

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان پراکنده بودن صنف پزشکی را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی این جامعه نام برد و عنوان کرد: صنف پزشکان یک صنف پراکنده است که از نظر اتحاد و تجمع دیدگاه‌های پزشکان پائین‌ترین امتیاز را می‌گیرند.

جوانبخت، دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر شاهد مشکلاتی در جامعه پزشکی هستیم به مشکلات سیستم بهداشت و درمان بر می‌گردد و باید آنها پاسخگو باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز گفت: انتظارات بیش از حد بیماران از یک پزشک بیشترین آزاری است که مجمع پزشکان وارد می‌شود.

عباسعلی جوادی اظهار کرد: بیماران انتظار دارند با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی دیگر بیماری بدون درمان نماند و چون در عرصه واقعی شاهد آن نیستم به حرفه و دانش پزشک تردید و نوعی بی‌اعتمادی شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این مسئله سبب بالا رفتن توقعات بیماران از پزشکان شده که در واقع پزشک نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد.

*هیچ‌گاه پزشکی را حرفه خود نمی‌کردم

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان با بیان اینکه پزشکی از این منظر که بیشترین خدمات و کمترین تخلفات را دارد، ارزش بالایی را نسبت به مشاغل دیگر دارد و افزود: اگر شرایط 30 سال گذشته جامعه پزشکی در زمان کنونی حاکم بود، هیچ‌گاه پزشکی را به‌عنوان حرفه خود انتخاب نمی‌کردم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم با شرایط آن زمان که تنها یک پزشک در شهرستان اردستان اصفهان بود، دوباره پزشکی را انتخاب می‌کردم یا خیر، افزود: پاسخگویی به این پرسش که اگر شرایط فعلی در آن زمان حاکم بود باز هم پزشک می‌شدم، سخت و دشوار است.

*تفکر پولدار بودن پزشکان، مردم را به پزشکی سوق می‌دهد

به گزارش فارس، قالب پزشکان معتقدند نگاه عامه مردم به اینکه پزشکان از طبقه ثروتمند و پولدار جامعه هستند سبب شده پزشک شدن در طی سالیان سال یکی از آمال و آرزوهای اکثر خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان در این ارتباط تصریح کرد: اعتقادی عامه مردم به اینکه پزشکان افراد پولداری هستند، دلیل گرایش بسیاری از جوانان به رشته پزشکی و حتی آرزوی پزشک شدن در اکثر افراد جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها سه تا پنج درصد از پزشکان از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، اضافه کرد: این در حالی است که درآمد یک پزشک عمومی با یک فرد کارمند تفاوت آنچنانی ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه سال 53 به پزشکی راه یافتم، تصریح کرد: پزشک در آن زمان حکم حکیم را داشت و از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بود که هنوز هم وجود چنین نگاه‌های در بین مردم و اعتقادی که عامه مردم به پولدار بودن پزشک دارند، عامل روی‌ آوردن بسیاری از دانشجویان و تشویق فرزندان از سوی خانواده‌ها به پزشکی شده است.

وی با بیان اینکه تنها برخی از رشته‌های پزشکی درآمدهای خوبی دارد، اضافه کرد: درآمد بسیاری از پزشکان در سطح یک کارمند است.

ستاری عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان نیز در این مورد اظهار کرد: عامه مردم پزشکان را پولدار تصور می‌کنند که همین نگاه سبب آرزوی پزشک شدن را برای هر فرد دارد.

*‌پزشکان و نمره‌هایی پزشکی

به گزارش فارس، هنگامی که از پزشکان خواستیم از نمره 20 نمره‌ای به جامعه پزشکی بدهند، مهدی سالک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جامعه پزشکی امروزه به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که به برخی از آنها نمره بیش از 20 را می‌دهم و به عده‌ای دیگر که فهمیده خطا می‌کنند، نمره صفر را هم نمی‌دهم.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان که به مناسبت روز پزشک از جایگاه یک پزشک سخن گفت، افزود: نمره 18 را به جامعه پزشکی فعلی می‌دهم و آن دو نمره را به دلیل بی‌انصافی برخی از پزشکان در مسائلی مالی بیماران، کم کردم.

جوانبخت، دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز نمره 20 را به جامعه پزشکی داد و تاکید کرد: پزشکان در شرایط فعلی جامعه و امکانات که وجود دارد بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهند و باید نمره 20 را به آنها داد.

*بی‌عدالتی در سیستم اداری بهداشت و درمان دلیل دلخوری پزشکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بی‌عدالتی در سیستم اداری بهداشت و درمان  و پارتی‌بازی که وجود دارد، عامل دلخوری‌ام از حوزه سلامت شده است.

مهدی سالک به مناسبت روز پزشک اظهار کرد: شغل پزشکی یک حرفه بسیار خوبی است که به دلیل داشتن علم، قضاوت و شانیت اجتماعی جایگاه رفیعی نسبت به مشاغل دیگر دارد.

وی با اشاره به اینکه هم ‌اکنون در مورد نخبگان ظلم صورت می‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر بهترین مغزها به‌عنوان دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل هستند که به دلیل اینکه اساتید الگوی عملکرد آنها می‌شوند، باید افرادی را به‌عنوان مدرس برای آنها برگزید که نه تنها در گفتار بلکه در عمل با خرد، اندیشه و عالم به علم و اخلاق باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده که عنوان عدالت در سلامت را گرفته است لازم است به گونه‌ای اجرایی شود که قبل از اجرا شاهد خراب شدن طرح نباشیم، اضافه کرد: در صورتی که عدالت در بین پزشکان شکل نگیرد، ضمن فرسودگی پزشکان، راه خلاف به پزشکی باز می‌شود.

وی، طرح پزشک خانواده را در صورت اجرایی درست آن بسیار عالی و مفید برای حوزه بهداشت و درمان معرفی کرد و تاکید کرد: این طرح به صورت که تعریف شده است، تنها فشاری بر پزشکان خانواده وارد می‌سازد.

-------------------------

گزارش از عاطفه قلع‌ریز

---------------------------

انتهای پیام/ح10/ط4001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول