اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

درآمیختن حزن و زیبایی در تلاوت قرآن قلب را رقیق می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: درآمیختن حزن و زیبایی در تلاوت قرآن، قلب را رقیق و آماده شکار مفاهیم می‌کند.

درآمیختن حزن و زیبایی در تلاوت قرآن قلب را رقیق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی قرآنی در جمع برخی قرآن‌پژوهان کشور اظهار کرد: آنچه بر اساس جمع‌بندی روایات متعدد به دست می‌آید اینکه دین به تلاوتی توصیه کرده است که دارای دو خصلت زیبایی و حزن‌انگیزی باشد.

وی ادامه داد: تلاوت با صدای زیبا فقط ، اگرچه دارای جاذبه است، ولی با دو اشکال همراه است، یکی آن که در چنین وضعی، نوعا صوت حسن در کانون توجه قرار می‌گیرد و از این نظر مفاهیم قرآنی مجالی برای بروز  پیدا نمی‌کنند و دیگر اینکه اصولا انتقال به مفاهیم نیاز به تحولی درونی در انسان دارد که روح را در وضع توجه جدی و سریع نسبت به مفاهیم قرار دهد.

وی یادآور شد: تحول‌آفرینی تلاوت در انسان تا حدودی مرهون لحن و آهنگی است که در عین زیبا بودن از قدرت بالای حزن‌انگیزی برخوردار باشد.

مبلغی با اشاره به لزوم تفکیک میان حزن و غم گفت: غم امری منفی، و حزن امری مثبت است و از آنجا که غم امری منفی است، به افسردگی و بی‌نشاطی می‌انجامد.

وی ادامه داد: نباید قرآن را که کتاب زندگی و نشاط انگیزی است به شرایط غم و مصیبت فرو ببریم که متاسفانه چنین کاری گاه صورت می‌گیرد این در حالی است که حزن امری مثبت است و پوشاندن لباس آن بر تن تلاوت، کارکرد آن را چند برابر می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر حزن، وصف برای آهنگ و لحن صوتی قرار گیرد، می‌تواند به عاملی دلنشین و معنا بخش بدل شود و حتی در مسیر معرفت‌زایی نقش ایفا کند.

وی یادآور شد: صدایی که معجونی از زیبایی و حزن‌انگیزی است به صورت عجیبی انسان را در نزدیک ترین نقطه توجه به مفاهیم قرار می‌دهد و در او حرص رفتن و پرداختن به مفاهیم و درگیر شدن با آن را فراهم می‌آورد.

مبلغی با اشاره به روایتی که اکتفای مردم آخرالزمان را به صوت زیبا در قرآن مذمت کرده است گفت: صوت زیبا این وضعیت را دارد که می‌تواند در غیاب شکل‌گیری توجه به مفاهیم شکل گیرد؛ در حالی که چنانچه حزن را با زیبایی درآمیزیم، تلاوت در غیاب توجه به مفاهیم شکل نمی‌گیرد.  

وی به دست‌اندرکاران تلاوت‌های قرآنی توصیه کرد که به دنبال شناسایی و ترویج روش‌هایی در تلاوت برای نسل امروز باشند که دو خصلت یاد شده را در خود گرد آورده باشند.

انتهای پیام/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول