اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه تواشیح روضه رضوان مازندران:

فهم عمیق مفاهیم قرآنی مهم‌ترین خدمت به اسلام است

خبرگزاری فارس: عضو گروه تواشیح روضه رضوان مازندران در شهرستان نکا گفت: فهم عمیق مفاهیم قرآنی مهم‌ترین خدمت به اسلام است.

فهم عمیق مفاهیم قرآنی مهم‌ترین خدمت به اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، تواشیح از جمله امور فرهنگی و دینی است که اکنون در سطح جامعه با استقبال مناسبی روبرو است و در هر مجلس و محافلی که وارد می‌شویم صوت زیبای تواشیح‌خوانان ما را به مجلس دعوت و دلگرم می‌کند اما در این راستا استفاده از صوت زیبای قرای توانمند نباید نادیده گرفته شود و توجه به تواشیح‌خوانان باید در جامعه همچون توجه به مداحان و دیگر قرا و حافظان مورد توجه قرار گیرد.

عضو نخستین و تنها گروه تواشیح نکا که به گروه تواشیح روضه رضوان معروف است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا گفت: فهم عمیق مفاهیم قرآنی و تلاش برای اعتلای آن مهم‌ترین خدمت به اسلام است.

مجتبی عبداللهی یکی از اعضای این گروه سه نفره افزود: اکنون جامعه ما به درک مناسب و دقیقی از مفاهیم قر آن نرسیده است و باید در این رابطه کارهای فراوانی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: شالوده و پایه اصلی تواشیح قرآن و قرائت آن است و ما این گروه سه نفره تواشیح روضه رضوان نیز هر سه نفر (مجتبی عبداللهی، علی اصغر بخشی و علی اصغر ایمانی) ابتدا از قرائت به تواشیح رسیدیم و در واقع پیش زمینه فعالیت کاری ما از قرائت قرآن و تلاوت آن بوده و سپس با افزودن موسیقی در صدا به صورت تواشیح ارائه کردیم.

عبداللهی درباره چگونگی شکل‌گیری این گروه یادآور شد: این گروه از سال 89 کار خود را شروع کرده و با توجه به اینکه از ابتدا با قرائت قرآن با هم بودیم اقدام به تشکیل این گروه گرفتیم و اکنون سه سال فعالیت در سطح شهرستان داریم و تنها گروه تواشیح شهرستان نیز هستیم.

وی  ادامه داد: برنامه‌های ما اقتباس از قرآن، صحیفه سجادیه و مناجات امام علی (ع) است که در قالب موسیقی و با الوان موسیقی به مردم ارائه می شود.

این فعال قرآنی 26 ساله که فوق لیسانس حسابداری و از اساتید دانشگاه در این رشته است، بیان داشت: تواشیح خود نیز نوعی موسیقی است اما موسیقی سنتی که با قرآن آمیخته شده است و تفاوت آن با موسیقی سنتی در ساز است که در موسیقی سنتی فرد با ساز سروکار دارد و در تواشیح ما ساز را خودمان در صوت خود ایجاد می‌کنیم.

علی اصغر بخشی دیگر فرد این گروه تواشیح در این مورد به فارس گفت: تواشیح نمک مجالس است و به نوعی با تلفیق صوت، قرآن و احادیث، دل‌ها را به سمتی می‌کشیم تا شنونده جذب شود.

وی ادامه داد: تواشیح  به صورت عربی، فارسی و یا تلفیق عربی و فارسی است و در مجموع تواشیح گروهی، زیبایی تلفیق صداها است.

به گفته بخشی تواشیح به دلیل هماهنگی در اجرا، زیر و بم بودن قرائت و خواندن و زیبایی بخش بودن، عامه پسند است و در برخی از مجالس پیش آمده که افرادی با اجرای تواشیح ما گرایش به تواشیح نشان داده‌اند و با اینکه اصلا در امر قرآن و قرائت کار نکرده اند به تواشیح علاقمند شده‌اند.

وی می گوید: تدبر در آیات قرآن اکنون حلقه مفقوده جامعه ما است که باید این مفاهیم و تدبر در آیات در جامعه به درستی معنی شود.

بخشی که خود 22 سال سن دارد و دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی است، ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری "حفظ قرآن، مقدمه‌ای بر مفاهیم و عمل به قرآن است" که باید این مسئله در جامعه نهادینه شود که آن چنان که باید، به این مسئله پرداخته نشده است.

علی‌اصغر ایمانی یکی دیگر از اعضای این گروه در این رابطه می‌گوید: اکنون تواشیح و قرآن به ماه رمضان خلاصه شده است و در ماه‌های دیگر به این امر به این شکل فنی و تخصصی که در ماه رمضان پرداخته می‌شود، پرداخته نمی‌شود و این از آفت‌های جامعه است.

وی اظهار داشت: قرآن باید در همه زندگی ما وارد شود و شب و روزمان با قرآن، اهل بیت (ع) و مسائل دینی باشد اما قرآن در مجالس ختم بیشتر کاربرد دارد تا در منازل و جامعه ما.

ایمانی یادآور شد: محافل و مجامع قرآنی نیاز جامعه امروز ما است و با برخی از نظریاتی که محافل قرآنی را در محافل و مجالس خاص اختصاص داده و غل و زنجیر کرده‌اند مخالفم. به نظرم قرآن برای جامعه است و باید به جامعه عرضه شود و به صورت اصولی با مفاهیم و تدبر در قرآن نیز عرضه شود.

وی ادامه داد: طرح صالحین از طرح‌های بسیار خوبی است که در حال اجراست اما محافل قرآنی نباید تنها در این محافل خلاصه شود بلکه  باید مجمع قرآنی شهرستانی شکل بگیرد تا جامعه با درک بیشتری از قرآن به این مایه حیات زندگی رجوع کند.

این گروه با توجه به فعالیت سه ساله خود در سطح شهرستان از عدم حمایت مادی و معنوی مسئولان گلایه‌مند هستند و بر این باورند که باید در این راستا و ترویج قرآن، مفاهیم و اهل بیت (ع) به جامعه کارهای بیشتری انجام شود و اینکه استفاده ابزاری از اهل بیت (ع) در جامعه نادرست و غلط است و این مسئله نباید در جامعه باب شود و به عنوان الگو به جامعه تحویل داده شود بلکه باید در قرآن و اهل بیت (ع) تدبر و تفکر شود تا جامعه به سعادت واقعی خود برسد.

  ================

گزارش از مریم نظری

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول