به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی بصیری صبح امروز در حاشیه برگزاری نخستین دوره آموزشی مهمانداران اتوبوسهای گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش رکن توسعه حمل و نقل جادهای است.
وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر 7 هزار نفر از شاغلان بخش حمل و نقل جادهای گیلان در دورههای آموزشی بدو و ضمن خدمت شرکت کردهاند، افزود: رانندگان، کمکرانندگان، مدیران و متصدیان شرکتها و موسسات حمل و نقل استان بیش از 150 هزار نفر ساعت آموزش را پشت سر گذاشتهاند.
مسئول آموزش حمل و نقل گیلان از فعالیت 281 شرکت حمل و نقل عمومی جادهای کالا و مسافر در گیلان خبر داد و گفت: از این تعداد، 160 شرکت و موسسه در حوزه کالا و 121 شرکت و موسسه در حوزه مسافری گیلان فعال هستند.
وی ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل جادهای را از محورهای اصلی برنامههای سال جاری حمل و نقل و پایانههای گیلان دانست و افزود: آموزش راهبران مهمترین وسیله برای ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
بصیری درباره ویژگیهای صنعت حمل و نقل جادهای گیلان ابراز کرد: گیلان به دلیل شرایط منحصر بهفرد حمل و نقلی از جمله وجود مرز زمینی و دریایی، واقع شدن در مسیر کریدور شمالـجنوب، موقعیت توریستی و گردشگری، تراکم نسبی جمعیت، نزدیکی شهرها و روستاها و تراکم شهرها از موقعیت ویژه و ممتازی در بخش حمل و نقل برخوردار است.
وی نقش آموزش رانندگان را در افزایش کارایی آنها و بهبود سیستم حمل و نقل جادهای تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: ارتقای آگاهی عمومی و توان تخصصی و مهارتهای شاغلان بخش حمل و نقل جادهای از مهمترین اهداف برگزاری دورههای آموزشی در گیلان است.
این مسئول هدف اصلی اداره کل حمل و نقل و پایانههای گیلان را تامین آسایش و ایمنی تمام افرادی دانست که از ناوگان حمل و نقل جادهای استفاده میکنند.
وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح خدمترسانی به مسافران، فرهنگسازی و تغییر و بهبود نگرش مسئولان نسبت به این امر در دستور کار قرار دارد زیرا مسافران ارباب رجوع رانندگان و مدیران شرکتهای مسافری بوده و تکریم آنها لازم است.
بصیری با اشاره به ضرورت آموزش رانندگان اظهار کرد: آموزش اخلاق حرفهای، کارها و وظایف رانندگان و پرسنل شرکتهای مسافری موجب جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، افزایش ایمنی حمل و نقل مسافر، رشد روزافزون حمل و نقل جادهای، رقابت شرکتهای حمل و نقل، شناسایی جایگاه واقعی رانندگان در جامعه و استاندارد بودن طرز برخورد با مسافران میشود.
وی رعایت حقوق مسافر را از الزامات رانندگان، کمک رانندگان و متصدیان شرکتهای مسافربری عنوان کرد و گفت: فعالان حمل و نقل جادهای گیلان در دورههای آموزشی حقوق شهروندی را نیز آموزش میبینند.
مسئول آموزش حمل و نقل گیلان، حقوق شهروندی را اساس و پایه اجتماع دانست و یادآور شد: رعایت آن میتواند بسیاری از آسیبهای اجتماعی را کاهش دهد بنابراین اگر حقوق شهروندی سرلوحه امور قرار گیرد جامعه به طرف جامعه ایدهآل از نظر فرهنگی و اجتماعی پیش میرود.
انتهای پیام/صا10/پ3003