اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از افزایش نرخ بهره وام مسکن روستایی گزارش می‌دهد

کمک کنیم تا روستایی دیگر زیر آوار جان ندهد

خبرگزاری فارس: افزایش نرخ بهره وام مسکن روستایی به چالشی جدید برای روستاییان متقاضی دریافت وام مسکن تبدیل شده است.

کمک کنیم تا روستایی دیگر زیر آوار جان ندهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کمک کنیم تا روستایی دیگر زیر آوار جان ندهد. این روزها همه از زلزله اخیر در پهنه‌ای از سرزمین ایران می‌گویند، زلزله‌ای که بلافاصله خبرش دهان به دهان چرخید.

بیشترین تلفات و کشته‌های این زلزله نیز از روستاها گزارش شده است.

چیزی که بیشتر در زلزله‌های اخیر در کشور خودنمایی کرد تخریب صد درصدی روستاها در زلزله‌ها بود و این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های روستاهای کشور به شدت آسیب‌پذیر است و این امر کمتر مورد توجه قرار گرفت.

توجه به نقاط محروم جزء محوری‌ترین شعارهای دولت‌ها و نمایندگان مجلس است و هر جریان سیاسی که بخواهد در کشور مورد توجه قرار گیرد حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را سپر بلا قرار می‌دهد ولی در عمل کمترین توجه به اقشار آسیب‌پذیر به ویژه روستاییان است.

دلیل بیان کم‌توجهی در سه زلزله اخیر بهتر مشهود شد و تخریب صد درصدی روستاها گویای این مطلب است که به خاطر عدم حمایت از ساخت و ساز مناسب در روستاها باید شاهد پرپرشدن عزیزانی باشیم که وجودشان مایه دلگرمی برای همنوعان‌شان بود.

دلگرمی به خاطر اینکه فقدان این عزیران آنقدر برای مردم کشور ما ناخوشایند آمد که حاضر هستند از سراسر نقاط کشور برای کمک به همنوعان خود در منطقه زلزله زده حضور پیدا کنند.

کم‌توجهی به ساخت و ساز مناسب در روستاها در اقدام اخیر دو بانک کشور قابل مشاهد است.

* اعتراض معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور

به عنوان نمونه اقدام اخیر دو بانک ملی و صادرات صدای معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور را در آورد و مهدیان در خبری اعلام کرد که با وجود اینکه بانک مرکزی بخشنامه‌ای درباره سود 5 درصدی تسهیلات 12.5 میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ کرده است دو بانک ملی و صادرات آن را اجرا نمی‌کنند.

عزت‌الله مهدیان در ادامه تصریح کرد: بانک‌های ملی و صادرات در اقدامی خلاف مصوبه دولت اقدام به افزایش سود بانکی ناشی از وام 12.5 میلیون تومانی روستایی کردند که این اقدام دو بانک، رغبت مردم برای دریافت تسهیلات را بسیار کم کرده است.

این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که پرداخت وام 12.5 میلیون تومانی در روستاها با توجه به مسافتی که برای حمل مصالح باید طی کند جای بحث دارد.

مشخص نیست که چرا روستایی که حدود 120 کیلومتر با شهر فاصله دارد باید همان وامی را دریافت کند که روستایی کنار دست شهر دریافت می‌کند.

پرداخت وام 12.5 میلیون تومانی برای هیچ یک از روستاییان کنار شهر و روستایی با فاصله 120 کیلومتر فاصله دار از شهر بسیار ناکافی است و دلیل ناکافی بودن وام، گرانی مصالح، بالابودن دستمزد از دغدغه جدی روستاییان است.

از مسائلی که در اعطای وام روستایی باید توجه شود بعد مسافت است که این موضوع در پرداخت وام روستایی اصلا توجه نمی‌شود. 

* امکان بازپرداخت وام برایم مشکل است

هزینه بالای حمل و نقل گلایه‌‌ای است که صمد ربانی اهل روستای آغوزدره مازندران مطرح می‌کند.

وی بیان داشت: حدود یک سوم از مبلغ وام دریافتی برای مسکن صرف هزینه حمل می‌شود که این موضوع اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ربانی به موضوع افزایش نرخ سود بانک ملی در ساخت و ساز روستایی اشاره کرد و گفت: با شرایطی که بانک ملی بر سر راه متقاضیان وام روستایی ایجاد کرد امکان بازپرداخت وام برایم مشکل است و اگر این روند ادامه داشته باشد از دریافت وام صرف نظر می‌کنم.

* نرخ سود برای مشتریان همان پنج درصد است

سرپرست شعب بانک ملی در مازندران در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه چرا سود تسهیلات مسکن روستایی از پنج درصد سهم مشتری به 21 درصد افزایش یافته است، گفت: نرخ سود برای مشتریان همان پنج درصد است با این تفاوت که قبلا دولت در ابتدای امر تعهد مابقی سود را برعهده می‌گرفت.

برات کریمی ادامه داد:‌ به طور مثال از 21 درصد سود تسهیلات مسکن روستایی پنج درصد را مشتری و بقیه را دولت پرداخت می‌کرد.

این مسئول متذکر شد:‌ الان چون دولت این مبلغ را نقدی پرداخت نکرده بانک هم بر اساس قوانین و مقررات این هزینه را برعهده مشتری می‌گذارد ولی در زمان بعدی، دولت مابه‌التفاوت را به مشتری پرداخت می‌کند.

کریمی تصریح کرد: ‌ما هم با مشتری با همان سود 21 درصد حساب می‌کنیم و دولت در زمان بعدی یارانه‌اش را به حساب مشتری پرداخت می‌کند.

کریمی افزود:‌ اما مکاتباتی در دولت و بانک مرکزی در حال انجام است که بتوانیم روند پرداخت این تسهیلات را به همان شیوه اول برگردانیم و دولت جدا بدهکار شود.

* متقاضیان وام مسکن روستایی در چالش‌های اداری

به گزارش فارس، شاید الان روستاییانی که در تبریز، روستاییانی که  دیروز در بم، منجیل و مشهد در اثر زلزله جان به جان آفرین تسلیم کردند همان متقاضیان وام مسکن روستایی بودند که به خاطر چالش‌های اداری موفق به دریافت وام نشدند.

شاید کودکان آواره در زلزله تبریز فرزندان همان پدری باشند که درگیر و دارهای اداری موفق به دریافت وام ساخت و ساز مسکن نشدند تا جان پناه امنی برای فرزندان خویش ایجاد کنند.

========================

گزارش از جاوید عباسی و کلثوم فلاحی

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول