اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول رئیس‌جمهور:

تسهیلات 125 میلیون ریالی برای بازسازی منازل زلزله‌زده پرداخت می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون اول رئیس‌جمهور از ایجاد مرکز تحقیقات گسل و زلزله در آذریایجان‌شرقی خبر داد و گفت: آسیب‌دیدگان از زلزله 10میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای تامین معاش و 125 میلیون ریال برای بازسازی منازل دریافت می‌کنند.

تسهیلات 125 میلیون ریالی برای بازسازی منازل زلزله‌زده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا رحیمی بامداد امروز در تشریح نتایج جلسه کارگروه مربوط به مناطق زلزله‌زده که در استانداری آذربایجان‌شرقی تشکیل شده بود، اظهار کرد:  به هر خانواده آسیب‌دیده که به تایید استانداری برسد، برای تامین معاش 10 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: در کارگروه ویژه رسیدگی به مناطق زلزله‌زده در استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین مصوب شد که 20 میلیون ریال کمک بلاعوض برای بازسازی موقت منازل مسکونی که در زلزله آسیب دیدند، پرداخت شود.

رحیمی همچنین از پرداخت تسهیلات 125 میلیون ریالی وام مسکن با سود چهار درصد برای بازسازی کامل منازل مسکونی به زلزله‌زدگان ورزقان، اهر و هریس خبر داد و گفت: 16 درصد سود دیگر این تسهیلات را مقرر شد دولت پرداخت کند.

ایجاد مرکز تحقیقات گسل و زلزله در آذربایجان‌شرقی

معاول اول رئیس‌جمهوری گفت: در این کارگروه تصویب شد مرکز تحقیقات گسل و زلزله در استان آذریایجان‌شرقی ایجاد شود.

وی افزود: باید نسبت به گسل‌ها هوشیار باشیم.

استاندار مسئول پیگیر تمام مصوبات مناطق زلزله‌زده است

رحیمی گفت: آقای بیگی استاندار آذربایجان‌شرقی مسئول پیگیری اجرای تمام مصوبات در مناطق زلزله‌زده است و با تصویب هیئت دولت به استاندار اختیار داده شده است که با مسئولان و مدیرانی که در امور زلزله‌زدگان کوتاهی کنند برخود کند.

بازسازی تمام واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزله تا 2 ماه آینده

وی گفت: باید قبل از آغاز فصل سرما و در عرض دو ماه آینده تمام واحدهای مسکونی آسیب‌دیده بازسازی شوند.

رحیمی خاطرنشان کرد: بانک مسکن از امروز موظف است وام بازسازی را پرداخت کند.

وام‌های کشاورزان آسیب‌دیده از زلزله یک سال به عقب می‌افتد

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این زلزله دام‌های کشاورزان نیز آسیب دیده‌اند، گفت: در این کارگروه همچنین مصوب شد وام‌های کشاورزان و دامدارانی که در جریان زلزله آسیب دیده‌اند به مدت یک سال عقب بیفتد و سود این یک سال وام‌ها نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد.

رحیمی اظهار داشت: همچنین هلال‌احمر موظف شد با شرایطی که استانداری آذربایجان‌شرقی تعیین می‌کند به ایجاد سرویس‌های بهداشتی و مخازن آب در مناطق زلزله‌زده روستایی اقدام کند.

وی با بیان اینکه تمام روستاییان آسیب‌دیده از زلزله در چادر اسکان یافته‌اند، گفت: در برخی نقاط شهری آسیب‌دیده از زلزله که نیز خواستار چادر هستند مقرر شد چادرهای مورد نیاز زلزله‌زدگان هر چه زودتر تامین و در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: همچنین مقرر شد وزارت بهداشت و درمان به امور خانم‌های باردار روستایی مناطق زلزله‌زده رسیدگی کرده و از نظر دارویی مورد حمایت قرار گیرند.

رحیمی با انتقاد از برخی افراد سودجو که بعد از زلزله در این مناطق از فرصت استفاده کرده و اجناس را با قیمت دو برابر به مردم می فروشند، تصریح کرد: تعزیرات حکومتی با همکاری صنعت و تجارت موظف شدند با عوامل و پدیده گران‌فروشی و اخلال در بازار برخورد کنند.

وی ادامه داد: با نظر وزیر جهادکشاورزی، رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی مسئولیت بررسی خسارت‌های وارده به دامداران در زلزله اخیر را بر عهده گرفت تا حمایت‌های لازم از این دامداران صورت گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در این کارگروه همچنین مصوب شد اگر مشکلی در حین بررسی و حمایت از زلزله‌زدگان پیش آمد به پیشنهاد استاندار آذربایجان‌شرقی مسائل جمع‌بندی و به این کارگروه ارسال شود و این کارگروه آماده است با تشکیل جلسه در تهران نیازمندی‌ها زلزله‌زدگان را به تصویب برساند.

وی ادامه داد: برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سازمان صنعت حسابی باز می‌شود که شماره آن را اعلام خواهیم کرد و از مردم می‌خواهیم کمک‌های خود را به این شماره حساب پرداخت کنند.

کمک‌های دولت ادامه می‌یابد

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در جلسه هیئت دولت تصمیم گرفته شد کارگروهی ویژه رسیدگی به مناطق زلزله‌زده با تمام اختیارات دولت تشکیل و در آن جلسه درباره مسائل و مشکلات تصمیم‌گیری شود.

وی با یادآوری تقسیم شدن سه گروه از اعضای کارگروه ویژه رسیدگی به مناطق زلزله‌زده برای بازدید از این مناطق، گفت: گروه نخست با مسئولیت محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس‌جمهوری به شهر زلزله‌زده ورزقان، گروه دوم با مسئولیت بهروز مرادی معاون توسعه و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری به شهرستان هریس و گروه سوم با مسئولیت بنده به شهرستان اهر اعزام و از نزدیک خسارت‌ها را مشاهده و با مردم منطقه گفت‌و‌گو شد.

رحیمی با بیان اینکه مردم رضایت‌مندی فراوانی از نحوه کمک‌رسانی در روستاها داشتند، افزود: لازم است از استاندار و مسئولان استان آذربایجان‌شرقی و همچنین جمعیت هلال‌احمر به واسطه اقدام به موقع خود در کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله تشکر ویژه کنم.

وی گفت: آسیب‌دیدگان توقع و خواسته‌هایی دارند که توقعی به‌جاست زیرا هم از نظر جسمی و هم مالی و روحی صدمه دیده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: در بازدیدهای امروز خواسته‌های مردم ابتدایی و حداقلی بود که باید تلاش کنیم هرچه زودتر مسائل و مشکلات آنها برطرف شود.

رحیمی همچنین از ادامه کمک‌های دولت به زلزله‌زدگان خبر داد.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول