اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق محافل جمع‌خوانی قرآن در کرمان

خبرگزاری فارس: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، صدای کلام الله مجید در حسینیه ثارالله کرمان طنین‌انداز است و جمع‌خوانی قرآن در استان کرمان رونق مطلوبی دارد.

رونق محافل جمع‌خوانی قرآن در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، حسینه ثارالله کرمان شاهد حضور جمع کثیری از علاقمندان کلام الله به ویژه جوانان و نوجوانان است.

این آیین از ساعت 17 تا 18 هر روز با قرائت یک جزء از قرآن کریم و با صدای قاریان برجسته استان کرمان برگزار می‌شود.

بیانات مقام معظم رهبری در مورد قرآن

رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی داعیه جمهوری اسلامی ایران را برپایی تمدنی متکی بر معنویت ناشی از قرآن و هدایت الهی دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزت، رفاه، پیشرفت مادی و معنوی، اخلاق نیک و غلبه بر دشمنان را فقط از طریق عمل به معارف قرآنی عنوان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از گسترش نهضت انس با قرآن در کشور به ویژه در میان جوانان بر لزوم تدبر و تأمل در مفاهیم قرآنی و عمل به آن تأکید کردند.

جمع‌خوانی قرآن کریم باید به تمام سال تعمیم یابد

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه اظهار داشت: قرآن خلاصه ‌کائنات و آفرینش و بیانگر همه هستی است و هدایت، رحمت و بشارت را برای جامعه بشری‌ به همراه دارد.

جواد کمالی با اشاره به فرموده پیامبر (ص) مبنی بر اینکه "من از میان شما می‌روم، اما قرآن و اهل ‌بیت (ع) من در میان شما می‌ماند"، ابراز داشت: اگر بخواهیم موفق باشیم، باید آخرین سفارش پیامبر (ص) را مورد توجه قرار داده و عارف به این مسئله باشیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران به لحاظ ابراز ارادت و علاقه به ائمه اطهار (ع) نسبتا خوب عمل کرده است، افزود: اما قرآن کریم را آن طور که باید مورد توجه قرار نداده‌ایم. 

کمالی تصریح کرد: می‌طلبد که قرآن را جدی‌تر، محور کار و زندگی و همه افکار، عقاید و اندیشه‌های خود قرار دهیم و یقین داشته باشیم که کلید سعادت دنیا و آخرت در فهم‌ و عمل به این آیات عظیم الهی است. 

وی عنوان کرد: طی 30 سال گذشته فعالیت‌های خوبی در زمینه قرآن در کشورمان صورت گرفته و به صورت ویژه شاهد هستیم که جمعیت حافظان،‌ قاریان‌ و مفسران قرآن در کشورمان رو به افزایش است.

کمالی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه قرآنی کریم، گفت: اما باید کارهای بیشتری انجام داد، زیرا قرآن انتها‌ ندارد و هر اندازه نسبت به عظمت قرآن کار شود، کم است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان برپایی مجلس جمع‌خوانی قرآن کری را کاری ارزشمند عنوان کرد و اذعان داشت: سال جاری شاهد افزایش کیفی و کمی این برنامه‌ هستیم.

کمالی با اشاره به حضور جوانان در جمع‌خوانی قرآن کریم بیان داشت: اکثر حاضران در این جمع‌خوانی جوانان هستند، همه مسائل هم مربوط به جوانان است.

وی با تأکید بر تعمیم فعالیت‌های قرآن مانند جمع‌خوانی قرآن کریم طی سال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر برپایی محافل قرآنی افزود: اینگونه فعالیت‌ها را باید در طول سال تعمیم داد و استمرار بخشید، اگر صرفا در ماه رمضان به قرآن بپردازیم و ماه‌های دیگر قرآن را رها کنیم،‌ نمی‌توانیم چندان از فیض قرآن ‌بهره‌مند شویم. 

کمالی تصریح کرد: قرآن باید هر روز در متن و محور زندگی و برنامه ما قرار داشته باشد و بر این اساس پیش رویم و از فیض بی‌انتهای آن بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به برگزاری جمع‌خوانی‌های قرآن کریم در 15 شهرستان کرمان خاطر نشان کرد: امیدواریم که در تمام شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها شاهد اینگونه برنامه‌ها باشیم و این امر نهادینه شود.

کمالی ابراز داشت: قرآن باید در قلب و جان مردم نهادینه شود و بدانیم که از این طریق می‌توان‌ کلید سعادت دنیا و آخرت را به دست آورد.

 

 

تحولات مطلوبی در حوزه قرآن شاهد هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توجه ویژه به قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به دلیل این است که خداوند بهترین اوقات سال را در این ماه قرار داده، این ماه فرصت مناسبی برای جلای دل و روح است و باید بهترین بهره‌برداری را از آن کرد.

احمد سعیدی ابراز داشت: کلام‌الله مجید کتاب اساسی بشر است و فلاح و صلاح ما در سایه‌سار درس‌آموزی از قرآن میسر می‌شود، البته ارتباط ما با قرآن نباید ارتباط رمضانی باشد.

وی افزود: ارتباط با قرآن کریم در همه حالات و احوال و ماه‌های سال باید باشد، اما بزرگان و اولیای الهی در ماه رمضان نگرش و تمسک خاصی به قرآن داشتند و در سفارش پیامبر اکرم (ص) نیز تمسک به قرآن و اهل ‌بیت (ع) هر دو با هم موجب سعادت انسان را رقم می‌زند.

سعیدی تصریح کرد: به برکت نظام اسلامی و حضور و بهره‌گیری از قرآن، شور و شعف خاصی در کشور به وجود آمده و روز‌به‌روز توجه ملت ما به قرآن و مبانی آن بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: امروزه شاهد هستیم که در باب توجه، تدبر، برداشت، تفسیر و حفظ قرآن کریم جمهوری اسلامی در دنیا حرف اول را می‌زند و به ام‌القرآنی جهان اسلام تبدیل شده است.

سعیدی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه طی پنج سال آینده 10 میلیون حافظ باید در کشور رقم بخورد، گفت: این سخن بیانگر نفس توجه و ضرورت توجه به قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه ارشاد استان کرمان بیش از 150 مؤسسه قرآنی فعال هستند، اذعان داشت: کارهای خوبی نیز در مجموع انجام می‌شود، به ایجاد تشکل‌های قرآنی در جاری و ساری کردن قرآن در جامعه توجه ویژه‌ای شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه تحولات خوبی در حوزه قرآن شاهد و ناظر هستیم، بیان داشت: نمونه بارز این تحولات جمع‌خوانی قرآن کریم است و نشان می‌دهد که هر روز به علاقمندان قرآن افزوده شده است.

سعیدی افزود: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ارشاد با توجه به ضرورت معنویت‌بخشی به جامعه کارهای خوبی در حال اجرا است، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد حدود 700 مسجد در سطح استان را در قالب طرح فرهنگی زیر پوشش دارد که در اکثر این مساجد برنامه‌های جمع‌خوانی و تلاوت قرآن طی سال جاری است.

 

 

توزیع 4200 کارت در جمع‌خوانی قرآن کریم

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان نیز با اشاره به آثار و برکات جمع‌خوانی قرآن کریم گفت: برگزاری و پخش باشکوه این آیین علاوه بر برکات معنوی فراوان، نقش مهمی در خنثی‌سازی توطئه‌ها و تبلیغات ضد ‌دینی دشمنان دارد.

حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی افزود: این نوع عبادت خودجوش و داوطلبانه کار ویژه‌ای است که تاکنون در جاهای دیگر به این شکل برگزار نشده و صدا و سیمای مرکز کرمان با همکاری نهادهای فرهنگی در این سطح برگزار می‌کند.

وی برنامه جمع خوانی را مهم و ارزشمند دانست و تصریح کرد: قرائت دسته جمعی قرآن کاری با برکت است که آثار و برکات فرهنگی بسیاری در این مقطع حساس تاریخی دارد.

موسوی از برنامه‌ریزی منسجم و حساب شده در این جمع‌خوانی با حضور نهادهای فعال و مؤسسات قرآنی خبر داد و عنوان کرد: برای اجرای این مراسم 4 هزار و 200 کارت توسط نهادهای فعال طراحی و توزیع شده است.

وی حسینیه ثارالله را از نظر ظرفیت برای شرکت کنندگان تا حدود 2 هزار نفر پیش‌بینی کرد و آن را برای اجرای این مراسم مناسب دانست.

موسوی ابراز داشت: این طرح در ماه مبارک رمضان همه روزه ساعت 17 آغاز شده و علاوه بر شبکه استانی از شبکه‌های قرآن و شما نیز به صورت زنده پخش می‌شود و در این برنامه قاریان بومی استان هر روز یک جزء از قرآن کریم را تلاوت می‌کنند.

آموزش 10 هزار حافظ قرآن در کرمان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در آستانه ماه بهار قرآن و تأکید و توجه بیشتر بر قرائت آیات کلام‌الله مجید 5 هزار جلد قرآن کریم در سطح مساجد و اماکن مذهبی استان کرمان توزیع شد.

حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده با اشاره به طرح بزرگ تربیت حافظان قرآن کریم به عنوان رسالت سازمان اوقاف و تأکید رهبر معظم انقلاب بیان داشت: در راستای برنامه‌ پنج ساله توسعه باید یک میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم که سهم استان کرمان 10 هزار نفر است.

وی عنوان کرد: مخاطبان این طرح بزرگ سه گروه سنی هفت تا 12‌، 13 تا 19 و 19 سال به بالا هستند که به ترتیب باید جزء 30، جزء یک و 30 و جزء یک، دو و 30 قرآن را حفظ کنند.

قاسمی‌زاده با بیان اینکه این طرح با همکاری اساتید و حافظان جامعه‌القرآن کریم اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: محل برگزاری کلاس‌ها نیز امامزاده‌های شاخص و بقاع متبرکه در سطح استان کرمان است.

وی با تاکید بر توجه والدین به این طرح عظیم گفت: خانواده‌ها هزینه‌های زیادی برای آموزش‌های گوناگون فرزندان خود در مدارس و آموزشگاه‌های مختلف می‌کنند که در این میان قرآن کریم مظلوم واقعه شده است.

قاسمی‌زاده گفت: بقاع متبرکه مأمن مردم هستند و ملاک حضور مردم تنها موارد دنیوی نیست و باید به مسائل دینی و فرهنگی نیز توجه داشت.

 

 

کرمان از حضور 920 حافظ قرآن بهره‌مند است

مسئول دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: استان کرمان از وجود 920 حافظ قرآن بهره می‌برد.

وی افزود: از این تعداد 400 نفر حافظ 10 جزء، 240 نفر حافظ 20 جزء و 280 نفر حافظ کل قرآن کریم هستند و حدود 30 درصد حافظان قرآن در کرمان را جوان، 60 درصد را نوجوان و 10 درصد را نونهالان شامل می‌شوند.

کافی‌زاده با بیان اینکه 60 قاری برجسته استانی در کرمان حضور دارند، عنوان کرد: بانوان 65 درصد حافظان قرآن کریم را در استان کرمان‌ تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور بیان داشت: با اجرایی شدن این فرمان طی سال‌های آینده شاهد جهش خوبی در این حوزه هستیم.

انگیزه بالایی نسبت به مباحث قرآنی در جامعه وجود دارد

وی ابراز داشت: جمع‌خوانی قرآن کریم برنامه قابل توجهی است که در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.

عباس کافی‌زاده با اشاره به حضور همه اقشار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان ابراز داشت: این حضور نشان می‌دهد که انگیزه و علاقه بالایی نسبت به مباحث قرآنی در جامعه وجود دارد.

 

وی افزود: مردم با حضور خود نشان دادند که اگر برنامه خوب و قابل توجهی ارائه شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کافی‌زاده عنوان کرد: می‌توان مانند این برنامه را در ایام دیگر سال نیز داشت و تلاوت ماهانه قرآن کریم را برگزار کرد و حضور مردم و نیروهای قرآنی را شاهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این عطش در مردم وجود دارد و باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

................................

گزارش از شیما صفرزاده

................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول