اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قطعه‌سازان آبیکی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

خبرگزاری فارس: عدم پرداخت مطالبات از سوی ایران خودرو، قطعه‌سازان خودرو در آبیک را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کرده است.

قطعه‌سازان آبیکی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، گرچه بیشتر قطعه‌سازان خودرو در سراسر کشور با عدم پرداخت مطالبات از سوی ایران خودرو مواجه هستند ولی در شهرستان آبیک این مشکل قابل توجه و حادتر است.

لازم است بدانیم در شهرستان آبیک 8 واحد قطعه ساز خودرو در حال فعالیت هستند که هر واحد بیش از 200 کارگر دارد و بین 1500 تا 1800 نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

عدم پرداخت مطالبات از سوی ایران خودرو علاوه بر ایجاد کمبود نقدینگی برای واحدهای قطعه ساز خودرو سبب شده تا تعدیل نیرو ایجاد شده و تعدادی از کارگران از این واحدها اخراج شوند.

در این باره با هوشنگ اعلایی، فرماندار آبیک به گفت‌و‌گو نشستیم.

مطالبات ایران خودرو به واحدهای قطعه ساز آبیک چه میزان است؟

-اطلاع دقیقی از میزان مطالبات نداریم ولی میزان مطالبات برخی از واحدها بنا بر اظهارات مدیران واحدها  100 تا 150 میلیارد ریال نیز بوده است.

البته شنیده‌ها حاکیست میزان مطالبات ایران خودرو به برخی از واحدهای قطعه ساز خودرو در آبیک 30، 50 و 70 میلیارد ریال نیز بوده است.

برای رفع مشکل کمبود نقدینگی واحدهای قطعه ساز خودرو چه تدابیری اندیشیده شده است؟

-مشکل قطعه سازان خودرو به طور جدی در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین قرار گرفته که رصد و پیگیری می‌شود.

آیا قطعه سازان خودرو برای پیگیری مشکلات خود به مراجع قضایی مراجعه کرده‌اند؟

-قطعه سازان خودرو پیگیر مشکلات خود هستند ولی جرأت طرح موضوع در دستگاه قضایی را ندارند، چراکه اگر اجرائیه صادر شود، ایران خودرو تمام مطالبات واحدها را پرداخت خواهد کرد ولی دیگر از واحدهای قطعه ساز، سفارش قبول نخواهد کرد.

راهکار رفع مشکل واحدهای قطعه ساز چیست؟

-ارائه تسهیلات به واحدها در قالب بنگاه‌های اقتصادی زودبازده از سوی منابع بانکی است تا واحدها بتوانند سرپا نگه داشته شوند.

سوخت واحدهای قطعه ساز به چه نحو است؟

-واحدهای قطعه ساز ملزم هستند تا واحدهای خود را به سوخت گاز مجهز کنند که البته به دلیل کمبود نقدینگی، توان انجام این کار را ندارند، لذا در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قزوین مصوب شده واحدها مجددا از سهمیه سوخت فسیلی بهره‌مند شوند.

امیدواریم با رفع مشکل موجود از سوی مسئولان کشوری، شاهد بیشتر رونق گرفتن واحدهای قطعه ساز خودرو در شهرستان آبیک باشیم.

ناصر شفیع آبادی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آبیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: مشکل واحدهای قطعه ساز خودرو مشکل کارگری و کارفرمایی نیست، بلکه ایران خودرو به تعهدات خود مبنی بر پرداخت مطالبات به واحدهای قطعه ساز خودرو عمل نمی‌کند و تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است.

عدم پرداخت مطالبات چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

-کمبود نقدینگی سبب شده تنش کارگری ایجاد شده و حقوق کارگران به تعویق افتد، لذا به دلیل کمبود نقدینگی در واحدها تعدیل نیرو صورت گرفته و کارگران زیادی اخراج شده‌اند و این مهم سبب شده که برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعات متعددی داشته باشیم.

حال این سئوال در ذهن پیش می‌آید که آیا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و گرانی‌های موجود، کارگران با دریافت بیمه بیکاری می‌توانند با آرامش به زندگی خود ادامه دهند، گرچه دریافت بیمه بیکاری حق قانونی کارگران است ولی با ایجاد اشتغال پایدار است که می‌توان امنیت شغلی را برای کارگران فراهم کرد که البته تحقق این امر دست مسئولان را می‌بوسد.

 

پیگیری مسئولان استانی در زمینه برطرف کردن مشکل واحدهای قطعه ساز آبیک به کجا رسیده است؟

-طبق اخبار واصله، اقداماتی از سوی مسئولان ارشد استانی صورت گرفته که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به نتایج مطلوب و مثبتی دست یابند و مشکلات واحدها هرچه زودتر برطرف شود.

مشکل واحدهای قطعه ساز خودرو از چه زمانی آغاز شده است؟

-بیش از یک سال است که واحدهای قطعه ساز خودرو با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند که این مهم تاکنون نیز کماکان ادامه دارد.

آیا با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، ضروری نیست تا برای تحقق بخشیدن به کلام نورانی ایشان، مشکلات قطعه سازان خودرو برطرف شده تا در راستای تولید ملی بتوان گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

امیدواریم که با ادامه پیگیری مسئولان و نیز نگاه ویژه دولت و مسئولان ذی‌ربط برای از میان برداشتن مشکل نقدینگی واحدهای قطعه ساز خودرو در کشور و به همراه آن در شهرستان آبیک تدابیر لازم اندیشیده شود تا قطعه سازان خودرو از کمبود نقدینگی رنج نبرند و کم‌تر با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند که در این جا لازم است به مدیران واحدهای قطعه ساز خودرو بگوییم که امیدواریم کارها نیکو شود اما به صبر.

===============

گزارش از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول