اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم تجلیل از آثار فاخر قرآنی

«شناخت‌نامه قرآن» تالیف آیت‌الله محمدی ‌ری‌شهری رونمایی شد

خبرگزاری فارس: «شناخت‌نامه قرآن» تالیف آیت‌الله محمدی ‌ری‌شهری در مراسم تجلیل از آثار فاخر قرآنی رونمایی شد.

«شناخت‌نامه قرآن» تالیف آیت‌الله محمدی ‌ری‌شهری رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، در مراسم رونمایی از آثار فاخر قرآنی و مراسم رونمایی از «تفسیر هدی» آیت‌الله نمازی و کتاب چهار جلدی «شناخت‌نامه قرآن» خود، از برگزارکنندگان این محفل نورانی تشکر کرد و گفت: امیدوارم به برکت نورانیت قرآن و نورانیت ماهی که در آن هستیم خداوند متعال به ما و همه خدمتگزاران قرآن و اهل ‌بیت (ع) توفیق دهد تا بتوانیم به مسئولیت سنگین تاریخ اسلام و تاریخ ایران در خصوص بیداری اسلامی عمل کرده و معارف اهل ‌بیت (ع) را به گوش جهانیان برسانیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) عنوان کرد: امیرالمومنین (ع) در تبیین عظمت قرآن جمله‌ای مبنی بر «سلونی عن القرآن؛ از علی بپرسید که قرآن چیست» دارد که تصور بنده بر آن است جمله‌ای بالاتر از آن وجود ندارد. حضرت علی (ع) می‌فرماید «درباره اهمیت و عظمت این کتاب آسمانی از من سئوال کنید چرا که من می‌دانم این کتاب چیست».

وی تصریح کرد: هر دانشی را که تصور کنید در این کتاب آسمانی خلاصه شده است و همچنین حضرت امیر (ع) جمله‌ای قابل تأمل را اضافه کرده و می‌فرماید «این کتاب جای حرف برای هیچ سخنوری باقی نگذاشته است. از زمانی که این کتاب بر قلب نورانی خاتم پیامبران نازل شد تا قیام قیامت هر سخن علمی در این کتاب وجود دارد».

آیت‌الله ری‌شهری در ارتباط با اینکه برای معرفی این کتاب باید از چه کسی سئوال شود، اظهار داشت: بهترین قرآن‌شناس خداوند متعال و کسانی که علم قرآن را به طور کامل دارند هستند یعنی کسی جز حضرت رسول (ص) و خاندان منور و مطهرش نمی‌توانند پاسخگوی ما در این زمینه باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بیان کرد: حدوداً 10 سال قبل بود که بنده و همکارانم در موسسه دارالحدیث به این فکر افتادیم تا مجموعه‌ای تدوین شود که معارف قرآن را به صورت جامع، دارای نظم نوین و سهل‌الوصول همراه با تحلیل‌های مورد نیاز ارائه دهد.

وی گفت: شناخت‌نامه قرآن به لحاظ محتوا دارای دو بخش است که بخش اول آن شامل قرآن و حدیث، قرآن از زبان قرآن و قرآن از زبان اهل‌ بیت (ع) و بخش دوم، جمع‌بندی تحلیل‌هایی است که به بیان علوم قرآنی، اعجاز، اعراب و نسخ در قرآن پرداخته است و حاوی آخرین مطالبی است که در این زمینه بیان شده است و امیدوارم خداوند متعال این اثر را بپذیرد و از تمام فضلا و محققان تقاضا دارم که نقدهای خود را برای تکمیل این اثر ارسال کنند.

این گزارش حاکی است، کتاب چهار جلدی «شناخت‌نامه قرآن» بر پایه قرآن و حدیث در واقع قرآن‌شناسی از منظر قرآن‌شناسان راستین یعنی معصومان (ع) است.

در این کتاب برای نخستین بار آنچه خداوند منان در توصیف کتاب خود فرموده و آنچه پیامبر خدا (ص) و اهل بیت (ع) در تبیین جایگاه رفیع این کتاب آسمانی بیان کرده‌اند، در کنار هم با نظمی نوین و سهل‌الوصول همراه با تحلیل‌های مورد نیاز در هفت بخش گردآوری شده است.

جایگاه قرآن در حوزه معرفت دینی؛ برکات قرآن؛ ویژگی‌های قرآن؛ تعلیم و تعلّم قرآن؛ تلاوت قرآن؛ تفسیر و تأویل قرآن و روش تبلیغ قرآن کریم از عناوین بخش‌های مختلف این کتاب است.

هر بخش این کتاب شامل فصول متعدد است و در مجموع احادیث پیرامون قرآن در 38 فصل تنظیم شده است. این پژوهش حاصل چندین سال تلاش آیت‌الله ری‌شهری و همکاران وی در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است.

در این پژوهش سعی شده است برای نخستین بار مجموعه روایات اهل ‌بیت همسان با موضوعات متعارف در کتاب‌های علوم قرآنی تنظیم شود و در یک مجموعه هر آنچه روایت درباره قرآن آمده است، گردآوری شود.

در این اثر پژوهشی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر هادوی از ابتدای شکل‌گیری این اثر و حجت‌الاسلام محمد احسانی‌فر در مراحل نهایی‌سازی پژوهش یاد شده موثر بوده‌اند.

انتهای پیام/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول