اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف ارتقای سلامت شهروندان صورت می‌گیرد

اجرای طرح سنجش عدالت اجتماعی در جنوب تهران

خبرگزاری فارس: با توجه به مطالعات انجام شده مواردی چون بی‌عدالتی‌های اجتماعی و تفاوت زندگی در مناطق مختلف شهر به دست آمد تا مسئولان مربوطه براساس آنها راهبردهایی برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی شهروندان مناطق مختلف اتخاذ کنند.

اجرای طرح سنجش عدالت اجتماعی در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، در پایان سال گذشته طرح جدیدی به نام سنجش عدالت اجتماعی از سوی اداره کل سلامت شهرداری به اجرا درآمد.

با توجه به فراگیر بودن طرح‌های اداره سلامت بیشتر اهالی منطقه تاکنون از برنامه‌های این اداره ‌بهره برده‌اند و از کم و کیف این برنامه‌ها باخبر هستند اما، طرح سنجش عدالت اجتماعی یکی از طرح‌های نوپایی است که از بسیاری از جزئیات آن اطلاعی در دسترس نبود.

به همین منظور به سراغ امیررضا چایچی، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 20 رفتیم تا از چگونگی و چرایی این طرح سلامت‌محور مطلع شویم.

چایچی طرح سنجش عدالت اجتماعی را طرحی برای شناخت نابرابری‌های اجتماعی قلمداد کرد و گفت: در سال 2008 همزمان با طرح‌های متعدد مطالعاتی سلامت در شهرداری تهران، طرح سنجش عدالت اجتماعی در کوبه ژاپن طراحی و به‌صورت آزمایشی در سه شهر بزرگ جهان از جمله تهران به کار گرفته شد.

از مطالعات انجام شده بی‌عدالتی‌های اجتماعی و تفاوت زندگی در مناطق مختلف شهر به دست آمد تا براساس آنها راهبردهایی برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی شهروندان مناطق مختلف اتخاذ شود.

طرح سنجش عدالت اجتماعی با 65 شاخص کلی در شش حیطه فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، سلامت، تغذیه و حکم‌رانی در تهران با حضور سازمان‌های مربوطه تدوین شد و در سال 1387 در یک تحقیق میدانی وسیع مورد سنجش قرار گرفت.

نتیجه این مطالعات حاکی است در مناطق جنوبی تهران شاخص‌های اجتماعی مانند خشونت، بی‌سوادی، اعتیاد و برخی از اجزای سرمایه اجتماعی مانند اعتماد وضعیت نامناسب‌تری دارد. در زمینه سلامت نیز اطلاعاتی به دست آمد که نشان می‌داد ساکنان مناطق مختلف با شدت متفاوتی از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند.

گفتنی است، یکی از مزایای اجرای طرح سنجش عدالت اجتماعی، اطلاع از نابرابری‌های اجتماعی مناطق و تزریق اعتبارات بیشتر به مناطق جنوبی و افزایش سرانه‌های مربوط برای کاهش فاصله‌ها است.

مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 20 افزود: از آنجا که توجه به سلامت اجتماعی و روانی شهروندان یکی از وظایف تعریف شده برای مدیریت سلامت شهری است، اداره کل سلامت اقدامات مناسبی را برای کاهش‌ نابرابری‌ها و برخورداری وسیع شهروندان از خدمات سلامت‌محور انجام داده است. تجهیز و راه‌اندازی 374 خانه سلامت در تمام محله‌های شهر تهران و ارائه خدمات پیشگیرانه رایگان برای شهروندان را می‌توان از اقدامات این اداره برشمرد.

وی با اشاره به مراحل اجرای طرح سنجش عدالت در منطقه 20 اضافه کرد: در نیمه دوم سال گذشته کارشناسان سلامت و ناظران طرح، فعالیت خود را با توزیع پرسشنامه در 22 محله و دو روستا آغاز کردند. سؤالاتی که در پرسشنامه‌ها مطرح شده بود میزان سلامت عمومی، سرمایه عمومی و کیفیت زندگی خانوارها را مورد سنجش قرار می‌دهد که با ارزیابی پاسخ‌های ارائه شده می‌توان سطح داشته‌ها و نداشته‌های اهالی محله‌ها را تخمین زد و براساس آن خدمات اجتماعی مناسب را در قالب برنامه‌های سلامت‌محور به اجرا درآورد.

چایچی یکی از شاخص‌ترین اهداف اجرای این طرح را بهبود کمی و کیفی زندگی شهروندان، ارتقای امید به زندگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش میزان مرگ و میر برشمرد و گفت: با توجه به پاسخ‌های مطرح شده می‌توان از بسیاری از پدیده‌های ناهنجار اجتماعی جلوگیری کرد.

 

پرسشنامه سنجش عدالت چیست؟

 طرح سنجش عدالت اجتماعی در 200 بلوک از شهر تهران به اجرا درآمده است که در هر منطقه پرسشنامه‌ها در میان یک‌هزار و 600 خانوار توزیع شده است.

اطلاعات به دست آمده پس از بازبینی نهایی وارد سیستم شده و به اداره کل سلامت شهرداری تهران ارسال شده است. پرسشنامه‌ها شامل سؤالاتی در ارتباط با سن، تحصیلات، قد و وزن، تسهیلات خانگی، سلامت خانواده، هزینه‌های خانوار، میزان رضایتمندی از خدمات شهرداری و ... است که در قالب سه دفترچه تنظیم شده است.

گفتنی است به‌منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌ها یکی از پرسشنامه‌ها به‌طور تخصصی به ثبت اطلاعات تغذیه خانوارها اختصاص یافته است که بانک اطلاعات مناسبی را در اختیار سلامت‌یاران قرار می‌دهد.

گشایش نخستین مرکز تخصصی دیابت

نخستین مرکز تخصصی رایگان دیابت در جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران راه‌اندازی شد.

مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 20 با اعلام این خبر گفت: اکنون دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود به همین منظور با مشارکت شهرداری و مدیر محله شهید بهشتی، نخستین مرکز تخصصی دیابت با هدف کنترل و درمان این بیماری خاموش در سرای محله شهید بهشتی راه‌اندازی شده است.

گفتنی است در این مرکز خدمات درمانی در قالب غربالگری، پیشگیری و درمان از سوی پزشکان عمومی، کارشناسان تغذیه و مشاوران روان‌شناسی به صورت رایگان به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

چایچی همچنین افزود: قبل از راه‌اندازی این مرکز، کانون‌های دیابت در محله‌ها تشکیل شده است که بیش از هزار نفر از شهروندان منطقه به عضویت این کانون‌ها درآمده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات خدمات درمانی این مرکز بهتر است سری به سرای محله شهید بهشتی بزنید.

راه‌اندازی خانه‌های تن‌آرام در پایتخت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهرداری تهران گسترش فرهنگ نشاط در جامعه شهری است. بنا به نظر کارشناسان، ماساژهای آرام‌بخش تأثیر بسزایی در آرامش روان و نشاط افراد دارد. از این رو ساخت و راه‌اندازی سلامت عمومی شهروندان در دستور کار اداره کل سلامت شهرداری تهران قرار گرفته است.

گفتنی است خانه‌های تن‌آرام با هدف ایجاد فرهنگ عمومی و استانداردهای لازم در مورد خدمات ماساژ غیردرمانی، ایجاد آرامش و پیشگیری از دردهای عضلانی و اسکلتی و کارآفرینی سلامت‌محور برای علاقه‌‌مندان به فراگیری دوره‌های ماساژ، فعالیت خود را در کنار خانه‌های سلامت شهرداری آغاز کرده است و اکنون هشت خانه تن‌آرام در مناطق شهر تهران راه‌اندازی و تجهیز شده است.

پیش‌بینی می‌شود تعداد این خانه‌های تن‌آرام تا سال آینده افزایش یابد تا همه شهروندان تهرانی از خدمات ویژه این خانه‌ها بهره‌مند شوند.

باشگاه چاق‌ها و لاغرها در منطقه راه‌اندازی شد

در سنجش‌ها و بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان سلامت، چاقی یکی از شایع‌ترین مشکلات و عامل اصلی شیوع بیماری‌های غیرواگیر در میان شهروندان تهرانی است.

به همین منظور شهرداری با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامت شهروندان تهرانی و توانمندسازی آنها برای زندگی عاری از چاقی و اضافه وزن اقدام به تأسیس باشگاه چاقی در شهر تهران کرده است. اگر شما هم اضافه وزن پیدا کرده‌اید و نیاز به تناسب اندام دارید بهتر است سری به باشگاه چاقی منطقه بزنید و از توصیه‌های کارشناسان تغذیه بهره‌مند شوید.

باشگاه چاقی منطقه 20 در مجموعه ورزشی ابوذر واقع در اتوبان شهید کریمی واقع شده است.

فرصتی دوباره برای سالمندان

کانون‌های سالمندان یکی از پر رونق‌ترین کانون‌های اداره سلامت شهرداری به‌شمار می‌رود و با توجه به اینکه امسال روز جهانی بهداشت با عنوان «سلامت و سالمندی» نامگذاری شد، مدیران اداره کل سلامت برنامه‌های متعددی را برای شهروندان سالمند تهرانی تدارک دیده‌اند که در طول هفته سلامت به اجرا درمی‌آید. اکنون 374 کانون سالمندی با نام «جهان‌دیدگان» در محله‌های شهر تهران راه‌اندازی شده است که 22 کانون از آنها در منطقه 20 فعالیت دارد.

گفتنی است، سالمندان عضو کانون‌ها به‌طور مستمر از برنامه‌های آموزشی، زیارتی و فراغتی اداره سلامت برخوردار می‌شوند و هر ماه از سوی پزشکان منطقه معاینه رایگان می‌شوند.

اگر پدربزرگ و مادربزرگ شما هنوز فرصت عضویت در این کانون‌ها را پیدا نکرده‌اند، آنها را برای پیوستن به کانون جهان‌دیدگان ترغیب کنید تا بیش از این از برنامه‌های این کانون‌ها بی‌نصیب نمانند.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول