اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان بیان کرد

برطرف شدن مشکلات عشایر فریدون‌شهر و چادگان با اعتبار 250 میلیون تومانی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان گفت: در صورتی که اعتبار 250 میلیون تومانی در اختیار این اداره قرار بگیرد می‌توانیم مشکلات عشایر فریدون‌شهر و چادگان را به طور کامل برطرف کنیم.

برطرف شدن مشکلات عشایر فریدون‌شهر و چادگان با اعتبار 250 میلیون تومانی

محمدقلی شیاسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: در سال جاری اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان بودجه‌ای 110 میلیون ‌تومانی را در اختیار گرفته که بخشی از این بودجه به صورت ملی و بخشی دیگر نیز به صورت استانی تأمین شده است.

وی با بیان اینکه اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان با همکاری سازمان جهاد، احداث یک سیستم پمپاژ آب را در حوزه چناررود مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: با این پمپاژ که میزان دبی آن 200 لیتر در ثانیه برآورد شده، قرار است مساحت 400 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت انواع محصولات زراعی برود.

رئیس اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان ادامه داد: البته از گذشته نیز مساحت 350 هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر قرار گرفته است که مالکیت خصوصی دارد.

شیاسی در مورد احداث سیستم پمپاژ ویژه تأمین آب کشاورزی عشایر که هزینه‌ای در حدود 15 میلیارد ریال در برداشته است، تاکید کرد: با اینکه قرار بود این پمپاژ مقدار 200 لیتر آب را در ثانیه تأمین کند، اما در حال حاضر بیشتر از 100 لیتر در ثانیه تأمین نمی‌شود.

وی بیان کرد: صیفی‌جات، گندم، جو و سیب‌زمینی عمده محصولاتی هستند که مراحل کاشت، داشت و برداشت آنها توسط 400 خانوار عشایر انجام می‌شود.

*آبیاری بارانی بهترین روش برطرف کردن مشکل  آب عشایر کشاورز است

رئیس اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان در مورد برنامه‌های آتی این اداره گفت: در صورتی که دستگاه پمپاژ آب احداث شود یکی از مواردی که به جدیت دنبال می‌کنیم ایجاد تعاونی تولیدات و استفاده از سیستم آبیاری بارانی برای برطرف کردن مشکل آب کشاورزان عشایر است.

وی با اشاره به وجود تعداد 6 هزار و 141 نفر از عشایر که زیر نظر اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: این تعداد در قالب هزار و 38 خانوار برنامه‌های خود را ساماندهی می‌کنند.

شیاسی گفت: بکارگیری 2 هزار متر لوله 125 برای تأمین آب شرب و کشاورزی در قسمت پرمه‌ها، احداث کانال 600 متری، لوله‌گذاری به طول 200 متر و در سایز 200 سانتی‌متر و احداث استخر تقی‌آباد، در بخش چادگان از جمله برنامه‌های صورت گرفته توسط اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان است.

وی ادامه داد: آب‌رسانی به منطقه کاوگولک نیز توسط 12 تانکر 2 هزار لیتری از دیگر اقدامات انجام شده به وسیله اداره امور عشایر فریدون‌شهر و چادگان است.

به گزارش فارس، دبی عبارت است از مقدار آبی که در واحد زمان از یک مقطع مشخص عبور می‌کند و واحد آن لیتر بر ثانیه است.

برای اندازه‌گیری مقدار آب موجود از دبی استفاده می‌شود که البته فرمول‌‌های این تعریف برای منابع آبی مختلف مانند کانال، چاه و سایر موارد متفاوت است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول