اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نهمین دوره نمایشگاه قرآن گزارش می‌دهد

فضایی سالم و معنوی برای خانواد‌ه‎ها/ نمایشگاه امسال ‌‌انسان‌ را متحول می‌کند

خبرگزاری فارس: نهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت علاوه بر اشاعه فرهنگ قرآن در بین مخاطبان و گسترش روح معنوی در میان مردم استان اصفهان، پیوندی عمیق با هنر داشت.

فضایی سالم و معنوی برای خانواد‌ه‎ها/ نمایشگاه امسال ‌‌انسان‌ را متحول می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نهمین دوره از نمایشگاه قرآن اصفهان در حالی آغاز به کار کرد که نام آن از قرآن و علوم قرآنی به قرآن و عترت تغییر نام داده بود و این کار با استقبال بسیار خوب علما و مراجع دینی و مردم روبه‌رو شد، چرا که در ماه مبارک رمضان و در نمایشگاه قرآن نامی از اهل بیت(ع) که هر چه داریم از برکت وجودی این بزرگواران است و شناساندن سازمان‌ها و نهادهایی که در این راستا فعالیت دارند خالی از لطف نبود.

نمایشگاه قرآن و عترت مطابق سال‌های گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان و با اشغال فضای 8 هزار و 500 مترمربعی 166 مشارکت‌کننده را از استان‌های اصفهان، تهران، قم، یزد و آذربایجان شرقی در دل خود جای داده بود در حالی که در سال گذشته این تعداد مشارکت کننده‌ به 175 می‌رسید.

نهمین دوره از نمایشگاه قرآن و عترت که در هر سه سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، علاوه بر قرآن و محصولات قرآنی که شامل نرم‌افزارهای مختلف قرآنی می‌شد از هنرهای تجسمی مانند نقاشی و خط و به طور کلی هر هنری که بویی از قرآن و آیه‌های قرآنی در آن بود دیده می‌شد و با اقدام جدیدی که از امسال بحث عترت هم در کنار نمایشگاه قرآن اصفهان جای گرفت، و به حق هم کار زیبایی بود.

نکته مشهودی که در این دوره از نمایشگاه به راحتی به چشم می‌خورد کاهش تعداد غرفه‌های کتاب بود مثل اینکه چاپ و نشر کتاب‌های مذهبی نیز از کمبود کاغذ و گرانی آن بی‌نصیب نمانده بودند.

از حق نگذریم تعداد بازدیدکنندگان بسیاری از تمامی اقشار جامعه کوچک، بزرگ، پیر، جوان، طلبه، کارمند و غیره از این نمایشگاه دیدن کردند که البته در میان کودکان راضی‌تر از همه از نمایشگاه بیرون می‌آمدند، چرا که علاوه بر غرفه‌هایی که مخصوص کودکان برای تهیه نقاشی، بازی، تلاوت سوره و عکس با رحل قرآنی برگزار شده بود با گرفتن هدایایی از هر غرفه با دست پر برمی‌گشتند.

از آنجایی که برگزاری نمایشگاه قرآن همیشه برای پیوند با جستجوگرِان قرآنی و مردم برگزار می‌شود و امسال هم تبلیغات بسیاری از طریق رسانه‌ها انجام گرفت و بازدیدکننده‌های بسیاری هم داشت، بی‌شک در این میان نظرات این عزیزان خالی از لطف نیست.

*تابلوهای هنری بیشتر از قرآن و کتب دیده می‌شود

بیشتر بازدیدکنندگان به این نکته‌ تاکید داشتند که با چرخی در نمایشگاه تابلوهای هنری از نقاشی و خط گرفته تا تابلو فرش، معرق و مینیاتور بیشتر از قرآن و کتاب‌های مذهبی خود نمایی می‌کند.

مهسا منتظرالقائم یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن و عترت که برای بازدید به این نمایشگاه آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از بهترین نمایشگاه آثار هنری مذهبی با سطح کیفی خوب و استادان مشهور را می‌توان در این نمایشگاه دید و شاید بسیاری از بازدیدکنندگان که صرف بازدید آمده بودند با دیدن تابلوها دست خالی برنگشتند و خریدی هم انجام دادند.

وی با اشاره به غرفه عفاف و حجاب که در گوشه‌ای از این نمایشگاه به چشم می‌خورد، تصریح کرد: وجود چنین غرفه‌های در نمایشگاه قرآن به نظر خالی از لطف نباشد اما در حد نمایشگاه قرآن در تهران نیست.

*غرفه‌داران مخاطبان را جذب نمی‌کنند

ابراهیم افتخاری از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه با اشاره به اینکه به غیر از چند غرفه که مخصوص کودکان است، سایر غرفه‌های سعی در جذب مخاطب ندارند و مشغول به صحبت کردن با یکدیگر و یا قرآن خواندن هستند.

وی با بیان اینکه محصولات و اشیاء روح ندارند تا مخاطبین را جذب کند، اظهار کرد: خود غرفه‌داران هستند که ضمن معرفی محصولاتشان با توضیحاتی در مورد سوره‌ها و اینکه آیه‌ها می‌دهند روح و فضای معنوی را در بین مخاطبین ایجاد می‌کنند.

*غرفه‌داران احتیاج به آموزش ارتباطات دارند

یکی از دانشجویان بازدیدکننده ادامه داد: ضعفی که در برخی از غرفه‌‌داران مشاهده می‌شود، مدیریتی که در جذب مخاطب در بین غرفه‌داران باشد، دیده نمی‌شود و با آموزش‌های روانشناسی شخصیتی می‌توانند افراد بیشتری را در این‌گونه نمایشگاه‌ها جذب کنند.

وی گفت: زمانی که در یک نمایشگاه قرآنی هر کسی به فکر خودش باشد نه تنها منجر به ترویج قرآن و علوم قرآنی نمی‌شود بلکه باعث سرخوردگی نیز می‌شود.

*روح معنوی در نمایشگاه قرآن کم بود

یکی از بازدیدکنندگان به اتفاق چند نفر دیگر از غرفه‌داران بر این امر معتقد بودند که روح معنوی و قرآنی در نمایشگاه قرآن باید بیش از این باشد.

مهران رستمی که طلبه‌ای جوان بود با تاکید بر این مطلب افزود: زمانی که وارد نمایشگاه قرآن می‌شوید باید به قدری این فضا سرشار از معنویت باشد که به غیر از اینکه احساس خوبی به شما دست دهد بلکه دیگر حاضر به ترک این مکان هم نباشید، اما متأسفانه چنین فضایی در نمایشگاه احساس نمی‌شود.

وی اضافه کرد: به راحتی می‌توان با پخش سراسر قرائت قرآن توسط قاریان برجسته استان و یا اجرای گروه‌های تواشیح به نمایشگاه حال و هوای دیگری به وجود آورد و مخاطبین بیشتری را نیز جذب شوند.

*سطح کیفی محصولات پایین‌تر از سال‌های گذشته است

این بازدیدکننده که در سال‌های گذشته خود از غرفه‌داران بوده و تمامی دوره‌های نمایشگاه را دیده است، تصریح کرد: من هر ساله در نمایشگاه بوده‌ام اما متأسفانه سطح کیفی آثار که در نمایشگاه ارائه شده نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

وی با بیان اینکه مردم دیگر اکنون تفاوت بین جنس خوب و بد را تشخیص می‌دهند، افزود: به غیر از قرآن و کتاب‌ها و نسخ خطی که نسبت به سال‌های گذشته تعدادشان کمتر شده است از کیفیت خوبی برخوردار هستند محصولات دیگر صرف نمایش هستند و از کیفیت چندان خوبی بهره نبرده‌اند.

*نمایشگاه بی‌هدف اداره می‌شود

یکی از غرفه‌داران که تمام دوره‌های نمایشگاه قرآن را شرکت داشته است، اظهار کرد: این نمایشگاه به دلیل اینکه به صورت رایگان به غرفه‌داران داده می‌شود از بی‌هدفی و سوء مدیریتی بسیاری برخوردار است.

علی رحیمی که از وضعیت توزیع غرفه‌ها ناراضی بود، ادامه داد: با نگاهی به غرفه‌ها خود متوجه می‌شوید که اختصاص غرفه‌ها متناسب با محصولات و حجم کار غرفه‌دارها نیست و بر اساس آشنایی با مسئولین نمایشگاه تحویل داده می‌شود.

وی با این توضیح اضافه کرد: برخی از غرفه‌ها تنها با گذاشتن یک میز و صندلی متراژ بالایی از غرفه به آنها اختصاص داده شده، اما برخی دیگر با محصولات بسیاری که دارند باید با متراژ پایینی از غرفه مستقر شوند، هر چند که امسال باز نسبت به سال‌های گذشته اختصاص غرفه‌های خالی و بزرگ به برخی از سازمان‌ها کمتر شده است.

به گزارش فارس، برگزاری هر نمایشگاهی به طبع نظرات بسیاری را از بازدیدکنندگان و هم غرفه‌داران را به همراه دارد که بسیاری از آنها می‌تواند برای دوره‌های بعدی سازنده باشند و با این کار نه تنها مسئولین مربوطه از نقطه نظرات و سلیقه‌های مردم بیشتر آشنا می‌شوند بلکه سطح کیفی کارشان نیز بالاتر می‌رود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول