اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست گروه فرهنگی و تواشیح اَنصَارُالهُدی نوشهر:

گروه‌های تواشیح در انتخاب متون عربی و فارسی دقت کنند

خبرگزاری فارس: سرپرست گروه تواشیح اَنصَارُالهُدی نوشهر گفت: اگر گروه‌های تواشیح در انتخاب متون مختلف عربی و فارسی بامحتوا دقت کنند شنونده به حقیقت درونی و معنوی آن خواهد رسید و این موسیقی معنوی را با جان و دل پذیرا خواهد بود.

گروه‌های تواشیح در انتخاب متون عربی و فارسی دقت کنند

مهدی منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر افزود: تواشیح در کشور ما  از همان اوائل دهه 60 و آغاز جنگ تحمیلی شروع شد و اساتیدی همچون خواجوی، سلیمی، حسینعلی و علی شریف و ... به تشکیل گروه‌های جمع‌خوانی پرداخته و با اجرای برنامه‌های زیبای عربی و فارسی در جبهه‌ها پرداخته و با این کار موجب روحیه مضاعف در رزمندگان می‌شدند.

وی به جایگاه و اهمیت تواشیح در زندگی مردم و جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: تواشیح یک فعالیت فرهنگی است که با زیبایی خاص خود هر ذائقه بیداری را شیرین می‌سازد و در ابعاد فرهنگی، تواشیح حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مصداق با ارزش رضایت‌مندی مقام عظمای ولایت نسبت به اشاعه هرچه بیشتر این هنر فرهنگی دینی در جامعه است.

منصوری ادامه داد: اجرای تواشیح بدون وجود هرگونه ابزار موسیقی برگزار می‌شود اما  در درون خود یک موسیقی خاصی را بوجود می‌آورد و از آنجایی که در اجرای تواشیح از موضوع‌هایی چون مناجات، مداحی و مراثی اهل بیت (ع) و متون مذهبی گوناگون استفاده می‌شود مطمئنا با نظر خاص خداوند متعال و اهل بیت (ع) همراه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر گروه‌های تواشیح در سراسر کشور در انتخاب متون مختلف عربی و فارسی بامحتوا دقت کنند شنونده به حقیقت درونی و معنوی آن خواهد رسید و این موسیقی معنوی را با جان و دل پذیرا خواهد بود و آن چیز که از دل برآید لاجَرَم بر دل نشیند.

وی درباره وضعیت گروه‌های تواشیح در شهرستان از نظر کمی و کیفی گفت: از لحاظ کمی چهار گروه تواشیح در نوشهر و چالوس وجود دارد که بعضی از گروه‌ها به دلیل مشکلات عدیده در ایام خاصی از سال فعالیت می‌کنند و فقط یک گروه در تمام ایام سال در حال فعالیت است و از نظر کیفی هم گروه‌های این دو شهرستان در سطح بالایی هستند. 

سرپرست گروه فرهنگی و تواشیح اَنصَارُالهُدی نوشهر توجه مسئولان نوشهر را خواستار شد و اظهار داشت: انتظار ما از مسئولان فرهنگی شهرستان، منطقه و استان که مطمئناً درخواست همه گروه‌های تواشیح است این است که با وحدت رویه این هنر ارزنده که سالیان درازی است توسط جوانان نخبه و قرآنی در کشور متداول شده است را از جهت معنوی و مادی حمایت کنند تا این امر موجب تجدید روحیه و پیشرفت روزافزون آن در جامعه شود که نتیجه‌اش جزء یک کار فرهنگی متفاوت و تاثیرگذار نخواهد بود.

وی بیان داشت: تغییر نگاه فرهنگی و هنری به این هنر غنی مانند سایر هنرها از جمله موسیقی، تئاتر، آواز  ... و بها دادن به آن می‌تواند موجب ازدیاد شور و شوق جوانان نوجوانان در یادگیری و گسترش فرهنگ غنی قرآن در جامعه شود.

این فعال دینی ادامه داد: تواشیح در همه اعیاد و وفات اهل بیت، مجالس شهدا و به ویژه ماه مبارک رمضان نغمه و ملودی‌های متون عربی و فارسی اجرا شده توسط گروه‌های تواشیح می‌تواند تاثیرات عمیق روحی و معنوی خاصی در جان و دل هرعاشق بیدار ایجاد کند.

منصوری افزود: گروه‌های فعال تواشیح در منطقه اگر جلسات تمرین خود را به‌صورت اصولی و فنی برگزار کنند و نیز مسئولان امر اعم از استانی و کشوری از نگاه ناعادلانه منطقه‌ای پرهیز کنند، مطمئنا شاهد پیشرفت قابل توجه گروه‌های تواشیح در نوشهر بوده و آینده‌ای درخشان‌تر در انتظار فعالان این عرصه خواهد بود .

  وی به موفقیت‌های کسب شده از سوی گروه فرهنگی و تواشیح اَنصَارُالهُدی نوشهر اشاره کرد و اذعان داشت: تاکنون مقا‌ه‌های اول تا ششم استانی و حضور چندباره در مسابقات مختلف و متعدد کشوری در کارنامه این گروه قرار دارد که با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است در آینده‌ای نزدیک شاهد ترقی و موفقیت‌های چشمگیر‌تری خواهیم بود.

سرپرست گروه فرهنگی و تواشیح اَنصَارُالهُدی نوشهر درباره برنامه‌های اجرای تواشیح در ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان نوشهر و استان اشاره کرد و گفت: گروه فرهنگی و تواشیح انصارالهدی که از سال 79 تاسیس شده با انجام فعالیت‌های بسیار زیاد مدت چهار سال است که با وجود امکانات بسیار محدود پیشرفت قابل توجهی را داشته و همچون سال‌های گذشته در مناسبت‌ها و مجالس مختلف فرهنگی مذهبی به ویژه ایام رجب، شعبان و رمضان در منطقه غرب و یا شرق مازندران به اجرای برنامه و گسترش فرهنگ غنی قرآنی اهتمام می‌ورزد.     

وی در پایان افزود: از مسئولان منطقه که همواره حامی قرآنیان این خطه بودند انتظار داریم در ارائه خدمت بهتر و بیشتر به ساحت مقدس قرآن کریم ما را یاری کنند و از حمایت‌های بی‌شائبه خویش محروم نسازند.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول