اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لیلة القدر یلدای نجات انسان از آتش

دست‌های نیاز شیفتگان، خدا را به یاری می‌طلبد

خبرگزاری فارس: لیلة‌القدر فرا می‌رسد و دستان شیفتگان و مشتاقان بارگاه ازلی یلدایی دیگر را به امید رهایی از آتش صبح می‌کنند.

دست‌های نیاز شیفتگان، خدا را به یاری می‌طلبد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، لیلة القدر شبی برتر از هزاران شب در نزد خداوند تصویر شده است و چه زیبا حالی است حال کسانی که فریاد الغوث الغوث‌شان به سپیده صبح رهایی از آتش پیوند می‌خورد.

شبی که قدر و منزلت آدمی در نزد پروردگار تا عرش اعلی بالا می‌رود و خدا خود در این شب دست بنده نیازمندش‌ را می‌گیرد.

لیلة القدر در بین مردم اردبیل دارای معنویتی بسیار است به طوری که سه شب احیا برای مردم اردبیل فرصتی مغتنم است تا با قرار گرفتن در مقابل حضرت حق ارزشمندی خود را محک زده و فریاد خلصنا من النار یا رب سر دهند.

در این شب دستان خالی به سوی پروردگار دراز می‌شود و خوشا به حال کسی که خداوند فریاد الغوث‌اش را اجابت فرموده و او را بر خوان گسترده نجات‌یافتگان از آتش جهنم میهمان می‌کند.

انسان گرفتار آمده در بند گرفتاری‌ها این سه شب را شب رهایی از تاریکی‌هایی می‌داند که خداوند آن را برتر از هزار شب قرار داده و چه نیکو شب و چه نیکو فرمایشی است لیلة القدر من الف شهر.

شبی که به حرمت و قداست آن قرآن نازل شد تا بشریت را که امروز در پیچ و خم زندگی اجتماعی خود را گم و به باطل پیوسته است در این سه شب خود را در محضر خدا ببیند و رهایی از آتش جهنم را برای خود آرزو کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شب قدر شب تعیین سرنوشت‌ها، مقدرات و تقدیر‌ها به دست خداوند است هم او که به بنده‌اش فرموده است گر کافر و گبر و بت پرستی باز آی که درگاه ما به روی بندگانمان گشوده است و هر کسی را در این خوان گسترده نعمتی مهیا.

و اشک در شب قدر دریای اتصال انسان با خدایی است که طالب اشک‌هایی از روی اخلاص است و سلاح انسان غافل و مستاصل در این شب اشک‌هایی است که بی‌منت و از سر شوق وصال به پروردگار جاری شده و دل‌های طوفانی را به اقیانوس بی‌کران رحمت الهی پیوند می‌دهد.

هر کس قرآنی به سر دارد و زمزمه خدا خدایی بر لب تا با این اشک‌ها شرمساری‌اش را بشوید و در دل بنالد که خدایا ... خدایا ... دستم را بگیر و رهایم مکن که شرمسارم.

شب قدر گسترده‌ترین سفره رحمت و پرنعمت‌ترین مائده لطف خداست، شب قدر  شب گشودن سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن چون ابر بهار در آستان آفریدگار غفار است.

در شب قدر رو به روی آینه محاسبه می‌نشینیم و چهره جان را بی‌غبار می‌بینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت شست و شوی می‌دهیم.

شب قدر فرصتی است تا چهره دل را با آب توبه بشوییم و پاک‌تر گردیم و به فطرت بی‌عیب خویش برگردیم.

رمضان موعد عروج است و شب قدر میعاد بیداران و معراج شب زنده داران. شب قدر شب احیای خویش با دم مسیحایی دعاست. شب قدر برای آن است که قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم زنی، قدرت اراده و انتخاب را بیازمایی و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک، ترسیم کنی حیف اگر در شب قدر، قدر خود نشناسیم!

شب قدر بزرگ‌ترین، شریف‌ترین، پرارج‌ترین و پر رمز و رازترینِ شب‌ها در چرخه زمان است به راستی که سخن گفتن درباره این شب مبارک، بسیار مشکل است کدام خامه است که در وصف این شب نشکند و کدام لسان است که در توصیف این شب قاصر نگردد و کدام عقل و تدبیر است که در فهم آن مبهوت و متحیر نماند.

شبی که به فرموده حضرت امام صادق (ع)  قلب ماه رمضان به شمار می‌آید این چه شب عزیزی است که دل عاشقان و سالکان کوی دوست را ربوده و آنان را به راستی چنان مست و از خود بی خود کرده که یارای سخن گفتن در موردش را ندارند دهانشان را دوخته و سکوت را پیشه آنان ساخته است.

در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه مى‏شود و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر مى‏گردد. امام باقر (ع) مى‏فرماید: « انه ینزل فى لیلة القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا و فى امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل مى‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى مى‏شود.»

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول