اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری سیستان‌وبلوچستان:

آموزه‌های دینی در پیشگیری از وقوع جرم موثر است

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان گفت: الگوگیری و تأسی از آموزه‌های دینی در کاهش و پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه بسیار موثر است.

آموزه‌های دینی در پیشگیری از وقوع جرم موثر است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رضا طاهری شامگاه دوشنبه در نخستین گردهمایی فعالان مردمی و شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان سیستان‌وبلوچستان که در خانه معلم زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: نرخ رشد جرم و جنایت در دنیا پنج درصد است که این رقم نسبت به رشد جمعیت وضعیت نامتعادل دارد.

وی افزود: استکبار جهانی اقدامات گسترده و هدف‌داری را برای ترویج گناه و نافرمانی‌های مدنی برنامه‌ریزی کرده است که با رواج تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در جوامع در حال توسعه موجب تزلزل، فروپاشی و عقب‌ماندگی می‌شود.

وی شکل‌گیری معاونت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و تأسی از آموزه‌های دینی را بسیار موثر و حائز اهمیت دانست و بیان داشت: آموزه‌های قرآنی، احادیث و روایات، الگوهای ارزشی در این زمینه هستند که باید در جامعه نهادینه شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه پدیده بزه‌کاری از عوامل متعددی از جمله فقر فرهنگی، تورم، گرانی و بیکاری نشأت می‌گیرد، تاکید کرد: باید زمینه و زیرساخت را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا تفکر و انگیزه برای وقوع جرم در جامعه از بین برود.

طاهری تبعیض‌های سیاسی و اجتماعی، عدم آگاهی، جهل و فقر فرهنگی، نبود آزادی‌های اجتماعی و کمرنگ‌شدن ایمان و اعتقادات دینی را از دیگر عوامل در ارتکاب جرم و جنایت عنوان و تصریح کرد: برای از بین بردن انگیزه بزه‌کاری، مشارکت همه جانبه و مستمر دستگاه‌های فرهنگی متولی از جمله رسانه‌های همگانی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، تبلیغات و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه ضروری است.

وی فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی نوین از جمله ماهواره‌ها و اینترنت را که منجر به اندیشه‌های منفی مدرنیسم شود نامتعارف و غیراخلاقی ذکر کرد و گفت: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم یک اراده سیاسی است که برای تغییر هویت و هنجارهای ارزشی مردم جهان طراحی شده و در لوای مدرنیزه‌شدن به این جوامع تزریق می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: استان سیستان‌وبلوچستان با توجه به دوری از مرکز و رشد جمعیتی جوان و همچنین شرایط جغرافیایی خاص دارای مشکلات عدیده ویژه‌ای است که به برنامه‌ریزی بنیادی در زمینه ایجاد شغل پایدار، رشد و توسعه اقتصادی – فرهنگی و همچنین زیرساخت‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی نیاز دارد.

طاهری با اشاره به وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی در استان خاطرنشان کرد: عدم فراهم‌کردن شرایط مناسب برای برخورداری همه اقشار و افراد از فرصت‌های مرزی و برخی سوء مدیریت‌ها در استان از دیگر عوامل رشد انگیزه برای بزه‌کاری در جامعه است.

وی به معضل وجود دوره تسلسل در زندان‌های استان اشاره کرد و هشدار داد: چنانچه زیرساخت‌های مناسب، اقدامات تعلیمی، تربیتی و زیربنایی استاندارد تدبیر نشود روز به روز با افزایش حجم بیشتری از زندانیان روبه‌رو هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان احیای کرامت انسانی و ارتقا سامانه صبر افراد جامعه را در کاهش جرائم موثر دانست و با اشاره به بند پنج ماده 156 قانون اساسی، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، صیانت و حفاظت از جامعه را یک تکلیف شرعی و اجتماعی عنوان کرد.

کارشناس فرهنگی اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان از همایش ملی نقش و جایگاه معتمدان و ریش‌سفیدان استان در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

عباس آبادی همچنین از شکل‌گیری چهار کارگروه تخصصی با نام‌های کارگروه سازمان‌های فرهنگی دولتی، تشکل‌های مردمی، هنرمندان و رسانه‌ها، تأمین و تولید محتوا در معاونت پیشگیری خبر داد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول