اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز خبرنگار بخوانید

آنان که با خون خود قلم را آبرو دادند / یادبود 8 شهید خبرنگار کرمان

خبرگزاری فارس: درخشش 8 شهید خبرنگار از استان کرمان سهمی بود از تقدیم نام‌آوران به میهن اسلامی ما و این شهدا برگ زرینی از دفتر شهادت هستند که با گذشت سال‌ها هنوز نامشان و یادشان گرمی بخش دل‌های اهل دل و اهل قلم است.

آنان که با خون خود قلم را آبرو دادند / یادبود 8 شهید خبرنگار کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از پایگاه شهیدستان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی است که روز خبرنگار نامیده شده است به پاس رشادت‌های این شهید عرصه قلم و دیگر شهدای خبرنگار این گزارش را تقدیم می‌کنیم.

روز خبرنگار تکریم اهل قلم است و تکریم اهل قلم تکریم ارزش‌های انسانی است و در این میان شهدا به عنوان الگوهای والای انسانی در صدر این تکریم قرار می‌گیرند.

اینجا واژه‌ها با نام قلم و با خون قلم بر صفحه کاغذ شکل می‌گیرند، خط اول جنگ است و در بین رزمندگانی که این سو و آن سو می‌دوند، گهگاهی یک نفر دوربین یا کاغذ و قلم به دست در حال مصاحبه و نوشتن و عکس گرفتن است و این نشانگر این است که خبرنگارانی که در جنگ حضور داشتند، سهمی بزرگ در انعکاس رویدادهای جنگ داشتند.

این جا ایران است و 23 سال از جنگ گذشته است، 17مرداد از راه رسیده است و روز خبرنگار با تکریم این دلاور مردان شهید در تمام مؤسسات و مراکز خبری و رسانه‌ای و غیره جشن گرفته می‌شود.

استان کرمان نیز در جنگ هشت ساله تحمیلی مردان بزرگی داشته است که در کسوت خبرنگاری و تهیه خبر و گزارش و عکس راهی جبهه‌ها شدند و جز پلاکی و یا بدنی که زخم خورد خبری از آنها نیامد.

درخشش هشت شهید خبرنگار از استان کرمان سهمی بود از تقدیم نام‌آوران به میهن اسلامی ما و شهدایی چون نامدار محمدی و امثال وی برگ زرینی از دفتر شهادت هستند که با گذشت سال‌ها هنوز نامشان و یادشان گرمی بخش دل‌های اهل دل و اهل قلم است.

اما شمه‌ای از معرفی شهدا خبرنگار استان

* شهید غلامرضا نامدار محمدی

شاید یکی از معروف‌ترین شهدای خبرنگار استان شهید غلامرضا نامدار محمدی باشد که درسال 41 در تهران به دنیا آمد، وی که در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده بود در اغلب مناسبت‌های اسلامی و ملی حضوری فعال داشت.

شهید نامدار محمدی اصالتا کرمانی بود و خانواده وی درسال 55 به کرمان بازگشتند در سال 58 وارد سپاه تهران شد و کار در نشریه پیام انقلاب را به عنوان عکاس و خبرنگار آغاز کرد.

این شهید بزرگوار که در جنگ تحمیلی و در عملیات‌های مختلف حضوری پررنگ داشت سرانجام در جزیره مجنون در حالی که دوربین در دست داشت به شهادت رسید، قبر وی در گلزار شهدای کرمان قطعه سه ردیف هشت قبر 14 است.

* شهید حسن مصطفوی

اما شهید حسن مصطفوی از دیگر شهدای خبرنگار استان است که در عید قربان سال  1325 به دنیا آمد.

وی در سنین جوانی در جریانات انقلاب حضور فعال داشت به گونه‌ای که در زمان انقلاب هنگامی که قصد داشت مقداری اسلحه را که در توپ پارچه مخفیانه به مبارزان برساند توسط ساواک دستگیر و به 15 سال زندان محکوم شد.

بعدها در زمان پیروزی انقلاب عضو حزب جمهوری اسلامی و سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان کرمان بود، این شهید والامقام در عملیات بدر به شهادت رسید و بدنش بعد از 13 سال به وطنش بازگشت،  قبر وی در گلزار شهدا کرمان قطعه  چهار ردیف  9 و قبر  12 میعادگاه عاشقان است.

* شهید غلامرضا جعفری

شهید دیگر این عرصه غلامرضا جعفری بود که در سال 37 در کرمان به دنیا آمد به تحصیل علاقه زیادی داشت به گونه‌ای که تا مقطع دیپلم درس خواند و در کنکور سال 55 به دانشگاه بهشتی تهران راه یافت، اما این زمانی بود که جرقه‌های انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده بود در نتیجه وی از اعضای فعال مبارزات انقلابی شد.

همزمان نیز تدریس در هنرستان‌های تهران را انجام می‌داد در سال 64 با انتقال به دانشگاه کرمان موفق شد لیسانس ریاضی خود را از دانشگاه باهنر کرمان بگیرد.

وی به عنوان مدیر مسئول نشریه معراج در کرمان کار فرهنگی خود را آغاز کرد و در اسفند 65 در منطقه فاو به شهادت رسید، قبر این شهید عرصه قلم در کرمان قطعه یک ردیف 10 قبر دوم قرار دارد.

* شهید احمد محمدی

شهید احمد محمدی از شهدای خبرنگار استان اصالتا شهربابکی بود و در سال 37 در این شهر به دنیا آمد.

احمد از همان کودکی دارای اخلاقی نیکو و پسندیده بود، حضور در راهپیمایی‌ها و تظاهرات دوران انقلاب بخشی از زندگی سیاسی احمد بود که آگاهانه و مشتاقانه پا در آن گذاشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی احمد به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی فصل جدیدی را درزندگی خود رقم زد، در همین سالها ازدواج کرد و با آغاز جنگ تحمیلی چندین مرتبه عازم جبهه نبرد حق علیه باطل شد.

سرانجام نیز در سال 65 و در عملیات غرورآفرین کربلای پنج به  آرزوی دیرینه خود رسید.

* شهید مرتضی چمن

دیگر شهید بزرگوار عرصه قلم و خبر شهید مرتضی چمن بود.

وی که متولد یکی از روستاهای ریگان و در خانواده‌ای زحمتکش و فقیر بود در زمان جنگ بارها در جبهه حضور یافت.

آخرین ماموریت وی در جبهه خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در بم بود، وی نیزاز ستارگان شهید عملیات کربلای پنج است.

* شهید غلامرضا آتش‌گوهری

شهید غلامرضا آتش‌گوهری شهیدی که در سال 1332 به دنیا آمد، همزمان با دوران تحصیل خود کار هم می‌کرد، بعد از دیپلم وارد نیروی هوایی شد و به عنوان اپراتور رادار مشغول به کار شد.

به دلیل فعالیت‌های مذهبی‌اش مجبور به استعفا شد اما استعفایش قبول نشد در نتیجه فرار کرد و بعد از دستگیری یک سال در زندان قلعه زندانی شد، بعد از انقلاب در تشکیل کمیته انتظامات کرمان و شعبه از تبلیغات اسلامی دخیل بود.

در سال 59 در کنار تدریس در آموزش و پرورش کار در صدا و سیما را به عنوان خبرنگار و تصویربردار قبول کرد.

وی همچنین با روزنامه رسالت نیز همکاری می‌کرد این شهید والامقام در عملیات کربلای پنج نتیجه سال‌ها تلاش خود را با شهادت در راه خدا گرفت.

* شهید حمید نظریان

تاریخ این مرز و بوم مردان بزرگی به خود دیده است، مردانی که با شجاعت خود نام خود را جاودانه کردند و شهادت دری است که هیچ گاه بستنی نیست.

در سال 84 اتفاق بزرگی رخ داد و آن شهادت دسته‌جمعی گروهی از خبرنگاران و تصویربرداران اعزامی به مانور نیروی دریایی بود، مسافران هواپیمای سی 130 در آسمان ایران راهی دریای بزرگ شهادت شدند و در این میان سهم استان کرمان دو شهید بود.

* شهید حمید نظریان

شهید حمید نظریان  در سال 46 در سیرجان متولد شد، وی بعد از پایان دوره تحصیلی خود کار در بخش خصوصی را آغاز کرد و سپس به استخدام صدا و سیما درآمد، از جمله حضورهای پررنگ وی در جریان زلزله بم، حضور در کوه‌های سیرچ در جریان سقوط ایلوشین سپاه و حضور در عراق در جریان اشغال نظامی توسط آمریکا بود.

وی در سال 84 به قسمت ماهواره صدا و سیمای تهران منتقل شد و در آذر همان سال در جریان اعزام به مانور نیروی دریایی به شهادت رسید.

* شهید اسماعیل عمرانی

کم سن و سال‌ترین شهید استان کرمان در عرصه خبر کسی نیست جز شهید اسماعیل عمرانی، وی که در سال 59 در شهرستان عنبرآباد به دنیا آمده بود در طول دوران کوتاه عمر خود در کنار تحصیل در دانشگاه خبرنگار خبرگزاری ایسنا نیز بود.

وی نیز به همراه دیگر شهدای هواپیمای سی 130 راهی ماموریتی مهم در آب‌های خلیج فارس بود که به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

روز خبرنگار است و دلیلی برای شادی می‌خواهیم، دلیل برای رفع خستگی و چه دلیلی بهتر از اینکه شهدای خبرنگار ما را می‌نگرند پس باید با توجه و دقت بیشتری رسالت خبر را انجام داده و اجری جز رضای خدا نطلبیم.

انتهای پیام/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول