اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز خبرنگار

مطبوعات کردستان جولانگاه دلالان است / خبرنگارنماها دلیل اصلی بی‌اعتنایی به خبرنگاران واقعی

خبرگزاری فارس: ورود افرادی غیرمتخصص و ناآگاه به حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه کردستان موجب تضعیف جایگاه خبرنگاران واقعی و رسانه‌ها از دیدگاه مسئولان و مردم شده است.

مطبوعات کردستان جولانگاه دلالان است / خبرنگارنماها دلیل اصلی بی‌اعتنایی به خبرنگاران واقعی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، چند سال است که میدان برای حضور افراد سودجو، بازاریاب و دلال در عرصه مطبوعات کردستان باز شده است.

این افراد به اسم خبرنگار دست به انواع لاابالی‌گری‌ها زده و داد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال کردستانی را که هم از مسئولان صدمه دیده‌اند و هم از سوی مردم پشت و پناهی ندارند، درآورده‌اند.

در یکی دو سال اخیر نیز این افراد دلال و سودجو به کلی وجهه خبرنگار را در جامعه زیر سؤال برده‌اند و کار به جایی رسیده است که برای نشست‌های مطبوعاتی حاوی هدیه‌ لشکری عظیم از افراد با برچسب خبرنگار سرازیر شده و به عینه شاهد له شدن جایگاه رسانه‌ها و به ویژه حوزه مقدس مطبوعات هستیم.

برخی از مدیران استان از این وضعیت رضایت کامل دارند چراکه در فضای به دور از نقد و انتقاد و مرگ تدریجی مطبوعات و رسانه‌ها در کردستان بدون هیچ دغدغه‌ای مسیر توجه نکردن به وظایف و رسالت خویش را سپری می‌کنند.

استان کردستان یکی از استان‌های غنی کشور از لحاظ نیروهای انسانی کارآمد و تحصیلکرده بوده و حوزه مطبوعات و رسانه در این استان همواره در عرصه ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از این خطه فرهنگ‌پرور اساتید و نخبگان بسیاری به حوزه مطبوعات کشور معرفی شده‌اند.

متأسفانه طی یک دهه اخیر تعدادی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تنها با هدف کسب درآمد و جذب آگهی‌های تبلیغاتی در استان کردستان در اقداماتی خارج از عرف، تخصص و رسالت مطبوعاتی خویش، اقدام به جذب یک‌سری افراد مجهول‌الحال و بازاریاب به عنوان نمایندگی استان کرده‌اند که متأسفانه این مهم صدمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره مطبوعات کردستان وارد کرده است.

صدور احکام سرپرستی روزنامه‌های کثیرالانتشار در کردستان از سوی صاحبان این روزنامه‌ها در تهران هم‌اکنون به عنوان معضلی بزرگ، اصحاب رسانه کردستان را تهدید و وجهه ده‌ها ساله خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای این استان را مخدوش کرده است.

متأسفانه احکام نه تنها هدف آنها اطلاع‌رسانی، آموزش و تنویر افکار عمومی نیست بلکه همگی با هدف درآمدزایی و سودجویی مشغول به فعالیت بوده و چشم تیزبینشان را به آگهی‌های دولتی و غیردولتی دوخته‌اند و در این عرصه چنان رقابت می‌کنند که در برخی مواقع برای گرفتن یک آگهی کم‌ارزش پشت سر هم بد و بیراه می‌گویند.

اگر فردی بخواهد اقدام به انجام یک فعالیت خدماتی در حوزه‌ای کوچک در جامعه کند باید مجوزهای مختلفی را کسب کرده و از چند مرحله تخصصی و کاری موفق بیرون بیاید اما متأسفانه در خصوص مجوزهای اعطای نمایندگی روزنامه‌های کثیرالانتشار نه تنها هیچگونه تخصص و شئون حرفه‌ای و اخلاقی رعایت نمی‌شود بلکه از افرادی استفاده می‌شود که کمترین آشنایی با الفبای خبرنگاری ندارند.

تعدادی از سرپرستان روزنامه‌های کثیرالانتشار که فعالیت و رسالتی جز بازاریابی و سودجویی را دنبال نمی‌کنند در بسیاری موارد به بالاترین و حساس‌ترین جلسات استانی ورود پیدا کرده و با سوءاستفاده از وجه خبرنگاران و اصحاب رسانه باسابقه استان برای جذب منافع مادی و آگهی‌های تبلیغاتی روزنامه خویش اقدام می‌کنند که امید است مسئولان اجرایی استان و به ویژه روابط عمومی‌های ادارات نیز با مرجع قرار دادن خانه مطبوعات در راستای رفع این معضل اصحاب رسانه استان را یاری رسانند.

باید دانست که کردستان یکی از استان‌های حساس و استراتژیک کشور بوده و دیوار کوتاه خبرنگاری و ورود به عرصه رسانه و مطبوعات در کردستان در چند سال اخیر مشکلات عدیده‌ای نه تنها در فضای داخلی کشور بلکه در خارج از کشور را نیز برای استان به وجود آورده است که هم‌اکنون به عینه شاهد حضور این افراد خبرنگارنما و سودجو در شبکه‌های معاند نظام هستیم که فقط با گرفتن چند عکس و یا فیلم در جلسات استانی و در کنار مسئولان به این شبکه‌های معاند راه یافته‌اند.

امید است با نگاه ژرف‌نگرانه متولیان حوزه مطبوعات و رسانه‌ها در استان کردستان و حمایت جدی مسئولان استانی از خانه مطبوعات استان برای ایجاد اصلاحات در روند عضوگیری و نظام‌مند شدن ورود افراد علاقه‌مند به حوزه مطبوعات و رسانه در کردستان، شاهد ارتقای کمی و کیفی این حوزه تأثیرگذار در استان فرهنگی کردستان باشیم و این مهم زمینه‌ساز جلوگیری از ورود افراد خبرنگارنما و بازاریاب به حوزه مقدس مطبوعات شود.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول