اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی-2

از موضع منفعلانه اصلاحات مقابل تحریم‌ها تا فشار بر کشورهای آمریکای لاتین

خبرگزاری فارس: دومین جلسه از سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در خبرگزاری فارس با بررسی موضع منفعلانه اصلاحات مقابل تحریم‌ها تا فشار بر کشورهای آمریکای لاتین همراه شد.

از موضع منفعلانه اصلاحات مقابل تحریم‌ها تا فشار بر کشورهای آمریکای لاتین

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایط فعلی مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند، اظهار کرد: قبل از اینکه وارد بحث اقتصاد مقاومتی بشویم یادآوری این نکته ضروری است که نظام جمهوری اسلامی ایران از فردای شکل‌گیری خودش مواجه با انواع و اقسام تهدیدها و تحریم‌ها بود.

محمدعلی قاسم‌زاده نداف ادامه داد: این تحریم‌ها در همه زمینه‌ها بود، یعنی ما تحریم سیاسی شدیم و نمونه آن بسته شدن سفارت آمریکا در ایران و خروج دیپلمات‌های آن کشور بود که از ناحیه حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک لطف الهی تلقی شد و انزوای اقتصادی و تحریم اقتصادی هم کارهایی بود که آنها در زمان دفاع مقدس انجام دادند.

 

تحریم‌ها در زمان جنگ به اوج خودش رسید/مصرف روزانه ارزی در آن زمان بالا بود

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: بعد از این ما مواجه با تحریم‌های خاص بودیم مثلا تحریم علمی و تکنولوژیک که در این زمینه ما خیلی از تکنولوژی‌های مادر را که احتیاج داشتیم اگر می‌خواستیم تهیه بکنیم باید دسته چندم و یا از طریق مبادی غیر رسمی تهیه می‌کردیم.

قاسم‌زاده نداف نوع دیگر تحریم‌ها را تحریم نظامی و به دنبال آن حمله نظامی به ایران خواند و افزود: در این مورد ما هشت سال درگیر منازعه مستقیم یعنی جنگ با عراق بودیم و قبل از آن منازعات قومی در مناطق کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، ترکمن صحرا و خوزستان را داشتیم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها در زمان جنگ به اوج خودش رسید، یعنی در زمانی که درآمدهای نفتی ما به حداقل رسید، مصرف روزانه ارزی ما به لحاظ جنگ بالا بود و خیلی از اقلام نظامی که ما وابستگی داشتیم را به ما نمی‌دادند.

 

موضع منفعلانه اصلاح‌طلبان بر زیاده‌خواهی‌های غرب افزود

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک با بیان اینکه نظام اسلامی با اتکاء به مردم و با توکل به خدا و با رهبری امام راحل(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری، این مراحل را پشت سر گذاشت و به نقطه ثبات و تعادل رسید، تاکید کرد: بعد از دوران جنگ ما وارد مرحله سازندگی شدیم و به تدریج رویکرد ما از رویکرد استراتژیک به رویکرد دیپلماتیک تغییر جهت داد.

قاسم‌زاده نداف اضافه کرد: در دوران اصلاحات سعی دستگاه دیپلماسی ما این بود که فضا و ارتباط بین ما و کشورهای غربی تلطیف بشود و بر همین اساس اتخاذ رویکرد تعامل با غرب یک نوع عقب‌نشینی در مواضع را در پی داشت.

وی با بیان اینکه به خاطر اینکه می‌خواستیم فضا را تلطیف کنیم عقب‌نشینی در دوران اصلاحات داشتیم که نمونه‌اش در زمینه پرونده هسته‌ای بود که در واقع امتیازهایی دادند به طرف مقابل و این سبب شد وقتی آنها موضع انفعال را در ما دیدند، بر زیاده‌خواهی‌های برخواسته از خوی استکباری خود بیافزایند و برای نظام خط و ربط تعیین کنند و این دقیقا همان زمانی بود که رهبر انقلاب شخصا وارد میدان شدند.

 

با روی کار آمدن دولت نهم بازی ایران در میدان غرب آغاز شد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک با اعلام اینکه با تغییر دولت در تیرماه 84 ما باری دیگر به موضع اصلی و ادبیات مقاومتی زمان جنگ برگشتیم، گفت: به تعبیری ما بازی را در میدان حریف آغاز کردیم و توپ را به میدان حریف انداختیم و این رویکرد سبب شد که اولا دشمن توان ما را برای مقابله با تهدیدات درک بکند و از سویی دیگر ما بتوانیم از این فرصت برای توانمند ساختن خودمان استفاده کردیم.

قاسم‌زاده نداف بحث هسته‌ای را مصداق بارز این توانمندی خواند و یادآور شد: در بحث هسته‌ای ما توانستیم در قسمت فعالیت سانتریفیوژهای هسته‌ای به اوج برسیم و غنی‌سازی را به 20 درصد برسانیم و امروز بیش از 11 هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت است و غنی‌سازی بالای 20 درصد ممکن است.

 

ما می‌توانیم از کمند تحریم‌های شکننده غرب عبور کنیم

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: در مذاکرات هسته‌ای همیشه ما دست پیش را داشتیم و اعلام کردیم ما حاضریم همکاری بکنیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 به شرطی که منافع دو طرف در فضایی کاملا منطقی در نظر گرفته شود.

قاسم‌زاده نداف تصریح کرد: همه اینها در کنار آن تجربه‌ای که ما در تحمل این بحران‌ها داشتیم بدست آمد، این اعتماد به نفس را در تمام مسئولان نظام ایجاد کرد که "ما می‌توانیم" از کمند تحریم‌های شکننده غرب عبور کنیم.

 

مقابله با طرف‌های مرتبط با ایران در صحنه بین‌المللی برنامه غرب شد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: نامگذاری که رهبری معظم انقلاب در چند سال اخیر کردند حکایت از آن دارد که ایشان رفتار دشمن را رصد کرده بودند و پیش‌بینی کرده بودند که دشمن برای مقابله با ما ناگزیر است که دوباره یک موج سنگینی از تحریم‌ها را به ایران تحمیل کند و این شاید تنها راه مقابله با نظام از دیدگاه مخالفین دولت اسلامی بود.

قاسم‌زاده نداف تصریح کرد: چون راه‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی دیگر را تجربه و آزمون کرده بودند و موفق نشدند ایران با به زانو درآورند دست به تحریم اقتصادی زدند.

وی افزود: نکته مهم در این بخش مقابله با طرف‌های مرتبط با ایران در صحنه بین‌المللی بود، به نوعی میدان عمل ما را می‌خواستند در عرصه عمل بین‌المللی کور کنند، بنابراین هم در آمریکای لاتین، هم در آسیای میانه، هم در خاورمیانه عربی و اسلامی تلاش کردند.

 

لبنان و سوریه حساس‌ترین نقطه‌ای بود که غرب برای مقابله با ایران تلاش می‌کند

قاسم‌زاده نداف افزود: غربی‌ها در کنار استکبار به دنبال این بودند که حوزه عمل ما که تا مرزهای آمریکا پیش رفته بود یعنی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل آرژانتین، بولیوی و ونزوئلا که به عنوان متحدان سیاسی ما مطرح شده بودند و روابط خوبی در حال توسعه بود و همچنین کشورهای عربی اسلامی مثل ترکیه، سوریه و همینطور در منطقه شرق آسیا را دچار ضعف کنند و مقابله کردند.

وی تاکید کرد: اینها سعی کردند که میدان عمل ما را مواجه با یکسری اختلالات بکنند و در واقع حساس‌ترین نقطه هم منطقه لبنان و سوریه بود.

 

ایران هرگز با تحریم‌ها از مسیر اصلی خود تغییر جهت نمی‌دهد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در تحلیل فضای شدید تحریم‌ها علیه کشور ما گفت: همه اینها دست به دست هم داد تا ما به وضعیت امروز رسیدیم و قطعنامه‌هایی در سازمان ملل و شورای امنیت علیه ما تصویب شد و فشارهای اقتصادی به گونه‌ای شد که امروز بسیاری از بانک‌های ما حتی بانک مرکزی که در هیچ برهه‌ای از تاریخ و در هیچ جا سابقه ندارد، تحریم هستند و از نظر بین‌المللی مراودات مالی ما با بنگاه‌های اقتصادی دنیا کاهش پیدا کرده است.

قاسم‌زاده نداف در زمینه آثار این تحریم‌ها در حوزه نفت اظهار کرد: این تحریم‌ها در حوزه نفتی نمی‌تواند به شکل قاطع کارساز باشد، ممکن است مزاحمت‌هایی برای ما ایجاد بکند و یا موانع و دست‌اندازهایی را مواجه بکند که کرده‌اند. الان شما وضعیت را می‌بینید، اما اینها آنقدری نیست که بتواند نظام را به سمتی هدایت کند که از مسیر اصلی خود تغییر جهت بدهد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در فرمایشی که اخیرا داشتند اشاره کردند که مردم ما با اتخاذ یک رویکرد صرفه‌جویی در مصرف و دولت با یک سیاست اقتصادی مقاومتی در واقع می‌تواند از این بحران‌ها عبور کند و آنها را تبدیل به فرصت کند.

ادامه دارد.....

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول