اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان

خبرنگاران باید از جایگاه حقیقی و حقوقی مشخص برخوردار باشند

خبرگزاری فارس: عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: خبرنگاران باید از جایگاه حقیقی و حقوقی مشخص برخوردار بوده و رسانه آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

خبرنگاران باید از جایگاه حقیقی و حقوقی مشخص برخوردار باشند

عباس خسروانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار اظهار داشت: متاسفانه تاکنون به رغم وجود نقش پررنگ و حساس خبرنگاران در عرصه‌های مختلف کشور، به دغدغه‌های آنان کمتر توجه شده این در حالی است که رسیدگی به مسائل این قشر ضروری است.

وی تصریح کرد: روز خبرنگار که وام‌دار خون یک شهید والا مقام به نام شهید محمود صارمی است فرصتی برای بیان درد و دل‌ها و دغدغه‌های قشری است که رسالتی سنگین بر دوش دارند، اما متناسب با مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند مورد توجه واقع نمی‌شوند و صدای مشکلات آن‌ها کمتر به گوش می‌رسد، در حالی که آن‌ها خود صدای مردم در بیان مشکلاتشان هستند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان افزود: اگر چه در یک تعریف رسمی می‌توان گفت خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه به دست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سامان دادن اخبار و انتقال آن‌ها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان به عهده دارد، اما همه خبرنگاری این نیست.

خسروانی با بیان اینکه باطن خبرنگاری دنیای بزرگی است که به آسانی قابل تعریف نیست، ابراز داشت: خبرنگار وجدان بیدار جامعه است و به عنوان دیده‌بان باید در تلاش برای اطلاع‌رسانی درست، دقیق و کامل حوادث و رویدادها برآید و در این راستا نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها، هوچی‌گری‌ها و هیاهوآفرینی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خبرنگار چشم بینا و زبان صادق و گویای مردم در عرصه تحولات و رخدادها است و رسالت حرفه‌ای خود را همواره از دریچه تعهد، صداقت و امانت‌داری تعریف می‌کند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به اینکه خبرنگاران در اطلاع‌رسانی حلقه واسط بین واقعیت‌ها و مخاطبان محسوب می‌شوند اضافه کرد: تهیه خبر و گزارش از رویدادها و حوادث جامعه، عامل تعیین‌کننده‌ای در نگرش، بینش و رفتار مخاطبان به شمار می‌رود و باعث تغذیه روحی و فکری افراد جامعه می‌شود.

خسروانی رسالت خبرنگار را زدودن زنگارها از واقعیات دانست و افزود: انعکاس حقایق مهم‌ترین وظیفه‌ای است که خبرنگاران در دنیای متلاطم امروز بر عهده دارند و بسیارند کسانی که شجاعانه این حرفه شریف را برگزیده و تمام تلاش خود را در این مسیر معطوف کرده و خطرات بسیار را به جان می‌خرند.

وی تاکید کرد: امروز رسالتی بسیار عظیم و مقدس بر دوش خبرنگاران است و یک خبرنگار متعهد برای انجام هر چه بهتر رسالت خود باید از جان و دل تلاش کند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انتقال مسائل، مشکلات و درد و دل‌های مردم به مسئولان را از جمله مهم‌ترین رسالت‌های عمده یک خبرنگار در راستای رفع مشکلات جامعه دانست و ادامه داد: یک خبرنگار متعهد در راستای رسیدن به اهداف والای خود که همسو با خدمت به مردم جامعه و رفع مسائل و مشکلات کشور و منطقه‌ای است، باید به حفظ مصالح ملی و عمومی توجه خاص و ویژه داشته و ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه و در هر مکان مدنظرش باشد.

خسروانی گفت: واقعیتی که امروز در حوزه خبرنگاری و خبرنگاران وجود دارد این است که این قشر متناسب با مسئولیتی که بر عهده دارد مورد توجه واقع نشده و نتوانسته جایگاه تعریف شده و در خور توجهی را برای خود دست و پا کند که یکی از این کاستی‌ها و ناسازگاری‌های این قشر امنیت شغلی است.

وی ابراز داشت: سال‌ها از ظهور روزنامه‌نگاری در ایران می‌گذرد اما متاسفانه فعالان این رشته که عاشقانه به این حرفه مشغولند همچنان با چالش‌های جدی در این عرصه روبه‌رو هستند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: متاسفانه تاکنون به رغم وجود نقش پررنگ و حساس خبرنگاران در عرصه‌های مختلف کشور، به دغدغه‌های آنان کمتر توجه شده این در حالی است که رسیدگی به مسائل این قشر ضروری است.

خسروانی با بیان اینکه حل مشکلات خبرنگاران می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی بر کیفیت کار این قشر زحمتکش بگذارد اظهار کرد: در حالی که ایران اسلامی فتح قله‌های رفیع پیشرفت را تجربه می‌کند و در این میان نباید از نقش اصحاب رسانه غافل شد.

وی با اشاره به اینکه امنیت شغلی روزنامه‌نگاران تابعی از امنیت نشر و انتشار یک رسانه است ابراز داشت: کارکرد و چگونگی کارکرد خود خبرنگار نیز به نوبه خود در امنیت شغلی خبرنگاران مؤثر است، علاوه بر این نوع مناسبات درون سازمانی رسانه‌ای که خبرنگار با آن کار می‌کند و در بدو ورود به رسانه شکل گرفته است نیز از عوامل مؤثر در ایجاد امنیت شغلی خبرنگاران است.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان عامل مکمل و ضابطه‌مند در امنیت شغلی خبرنگار را نوع نگاه وزارت ارشاد به خبرنگاران و اهمیتی که برای نقش آن‌ها در تنویر افکار عمومی قائل است.دانست و گفت: متاسفانه باید گفت بسیاری از  خبرنگاران در زمان آغاز به کار در نشریات رو در روی هیچ قراردادی قرار نمی‌گیرند و قراردادی که نحوه استخدام آن‌ها را مشخص کند، وجود ندارد،کاری که باید توسط صاحب رسانه انجام شود اما عموما صاحبان رسانه‌ها ترجیح می‌دهند که این کار را انجام ندهند، همچنین اغلب فیش مستندی دست خبرنگار را نمی‌گیرد یا عموماً این قشر بیمه نیستند تا از طریق مستند بیمه، حق و حقوقشان مشخص شود.

خسروانی بیان کرد: اغلب خبرنگاران قراردادی هستند در نتیجه وقتی کار خود را از دست می‌دهند مستندی برای ارائه به وزارت کار ندارند تا حقوق خود را طلب کنند، در این میان نهادهایی که بتوانند حافظ خبرنگاران باشند و یا انجمن‌هایی که مربوط به خبرنگاران بوده، فعال نیستند.

وی با تاکید بر اینکه این قشر باید از جایگاه حقیقی و حقوقی  مشخص برخوردار بوده و رسانه آن‌ها را به رسمیت بشناسد و بتوانند با وکیل پیگیر حق و حقوق خبرنگاران باشند، تصریح کرد: خبرنگاران کاملا بلاتکلیف به تولید خبر و تا حد مقدور شفاف‌سازی در انتقال پیام می‌پردازند، اما کافی است که رسانه دستخوش یک اتفاق شود یا صاحب کار به هر دلیلی که دوست دارد خبرنگار را اخراج کند، در اینجا چون او از پیش قراردادی ندارد نمی‌تواند هیچ کاری برای احقاق حقوقش انجام دهد.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون رسالت خطیر خبرنگاری بیان داشت: خبرنگاران رسالت خطیری بر عهده دارند، زیرا ارتباط دائم آن‏ها با اقشار و طبقات جامعه و نیز زیر نظر داشتن فعالیت‏های مختلف به منظور انعکاس درست و دقیق رویدادها اقتضا می‏کند که دقّت، صراحت و صداقت به عنوان مشخصه‏های یک خبرنگار موفق را به همراه داشته باشند و از سوءاستفاده و یا بی‏توجهی نسبت به این حرفه پر اهمیت اجتناب ورزند.

خسروانی افزود: اخبار و رویدادها، عامل تعیین‌کننده‏ای در نگرش‌ها، بینش‌ها و موضع‏گیری‏های کلان است، بنابراین ناقلان اخبار سهم مهمی در چگونگی اتخاذ تدابیر و موضع‏گیری‏های کلان دارند، زیرا این گروه قادرند با نوع و فرم تنظیم اخبار، میزان توجه و اعتنا یا بی‏اعتنایی گروه‌ها و مسئولان را نوسان بخشند.

به گفته وی وظیفه و رسالت خبرنگار طرح مطالبات مردم و در نتیجه پیگیری حقوق آن‌ها‌ست، او همواره می‌کوشد اگر حقی ضایع شده آن را مطالبه و پیگیری کند، اما غم‌انگیز این است که نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند.

وی ادامه داد: خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان در اطلاع‌رسانی شفاف و آگاه‌سازی افکار عمومی از عملکرد دولت و در نتیجه ایجاد نشاط و امیدواری در بین مردم جایگاه والایی دارند، این رسالت اگر به درستی انجام نشود زمینه انحراف جامعه فراهم می‌شود و در عین حال این رسالت می‌تواند بستر رشد و شکوفایی کشور را فراهم کند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تاکید کرد: طلایه‌داران جبهه آگاهی در صحنه‌های سرنوشت‌ساز با تلاش‌ خستگی‌ناپذیر و صادقانه در فرآیند پیچیده و دشوار تقابل با جنگ نرم دشمن با اطلاع‌رسانی شفاف و بهنگام از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند، چرا که تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن ‏شاهد از جان گذشتگی خبرنگاران رشید میهن عزیز در امر بازتاب واقعیات دفاع از آزادگی ‏و اسلام بوده که بسیاری از آنان با تمسک به آرمان‌های انقلاب و تلاشی خستگی‌ناپذیر در این راه گام نهادند و ثابت قدم ماندند.

خسروانی گفت: امروز نیز‏‎ ‎بسیاری از جوانان با ‏کفایت در این عرصه حضوری پر تلاش دارند و همچون چشم بینای ملت در بازتاب رخدادهای ‏داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: در شرایطی که نظام سلطه برای پی‌گیری راهبردهای شیطانی خود در رویارویی با ملت ایران با تحمل شکست‌های پی در پی و خفت بار به جنگ نرم و هجمه به ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی ما روی آورده است، اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران مجاهد و با بصیرت عهده‌دار رسالتی سنگین بوده و انتظار است با رویکردی هوشمندانه در صفوف مقدم جنگ نرم جهاد تمام عیار خود را از طریق آگاه‌سازی افکار عمومی و نشان دادن راه‌های مقابله با توطئه جدید دشمن به منصه ظهور رسانند.

عضو پیوسته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پایان اظهار کرد: خبرنگاری از جمله مشاغلی است که مظلوم واقع شده و صدای مظلومیت آن شنیده نشده و یا شنیده شده ولی گوشی بدهکار آن نیست، این در حالی است که رسانه‌های کشور در اختیار آنان قرار دارد و می‌توانند دغدغه‌های خود را بیان کنند اما با وجود اینکه طی سال‌های گذشته به مناسبت روز خبرنگار بارها و بارها توسط تمامی رسانه‌ها مشکلات و دغدغه‌های آنان منعکس شده اما حرکتی شایسته و بایسته برای رفع گرفتاری‌های آنان صورت نگرفته است و این داستان همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول