اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور 12 هزار نفری زائران هر روز در ماه رمضان

افطاری ولی‌نعمت ایران زمین در حرم رضوی

خبرگزاری فارس: صدای ربنایی که از گلدسته‌های حرم مطهر رضوی بخش می‌شود و همه زائران بارگاه منور رضوی در گوشه و کنار این حریم قدسی دست اجابت به سوی آسمان بلند کرده‌اند، به راستی اینجا حریم دل است.

افطاری ولی‌نعمت ایران زمین در حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، خورشید آرام آرام غروب می‌کند و تب گرمی هوای مردادماه اندک اندک فروکش می‌کند و نسیمی نه چندان خنک در صحن و سرای بارگاه منور رضوی در حال وزیدن است.

زائران و مجاوران روزه‌دار مشهدی کوچک و بزرگ، پیر و جوان به جمع دیگر نمازگزاران صف‌های نماز افزوده می‌شوند و هر کدام در گوشه و کنار تا هنگامه اذان مغرب به افق مشهد در حال آماده کردن سجاده‌های نماز برای اقامه نماز هستند.

داخل صحن جامع رضوی می‌شوم و در مقابل ایوان قبله تعداد قابل توجهی از زائران با قرآن‌های خود در مراسم جزء‌خوانی قبل از اذان مغرب مشهد شرکت کرده بودند.

از خادمان حرم امام رضا (ع) در ارتباط با مراسم افطاری حرم مطهر می‌پرسم و او نیز با اشاره دست خود می‌گوید: اگر طرح اکرام که مراسم افطاری حرم مطهر رضوی است را می‌گویید باید به صحن هدایت بروید.

پس از خداحافظی به طرف صحن هدایت می‌روم و با عبور از چند صحن نزدیک صحن هدایت می‌شوم و پس ارائه برگه مخصوص مراسم افطار از ورودی قسمت خواهران وارد صحن هدایت می‌شوم.

در داخل صحن نخستین چیزی که نگاهم را به خود جلب کرد تعداد قابل توجه روزه‌دارنی بود که در مراسم طرح اکرام و افطار حرم مطهر رضوی شرکت کرده بودند، تا جایی که چشم دید داشت حضور بود حضور ...

داخل صحن هدایت هر کدام از زائران گوشه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند تا خلوتکده‌ای در این حریم قدسی و این لحظات ملکوتی برای خود بسازند و خود باشند و خدای خویش ...

نزدیک یکی از زائران می‌شوم و از او چگونگی دعوت و حضورش را در این مراسم معنوی افطار حرم مطهر رضوی می‌پرسم و او این‌گونه جواب می‌دهد: من از ابتدی ماه مبارک رمضان برای نماز جماعت ظهر به مسجد امام حسین (ع) در محله خودمان می‌رفتم.

در حالی که کودک خردسالش نیز همراه او در این مراسم افطاری شرکت کرده است را آرام می‌کند، ادامه می‌دهد: دو روز قبل بود که در حالی که نماز ظهر تمام شده بود و در حال آماده شدن برای اقامه نماز جماعت عصر بودیم یکی از خادمان حرم مطهر رضوی وارد مسجد شد و به تمام نمازگزارانی که در داخل مسجد بودند برگه‌های دعوتنامه حرم برای مراسم افطار را داد.

از او و حسی که افطار مهمان بارگاه منور رضوی است می‌پرسم و او با کمی درنگ و با یک جمله کوتاه تمام حس زیبای خود را این‌گونه بیان می‌کند: چی بگویم، جز اینکه خوشحالم امشب در مراسم افطاری امام رضا (ع) هستم.

هنوز چند دقیقه‌ای به اذان مغرب به افق مشهد مانده است و من نیز در کنار دیگر زائرانی که در داخل صحن هستند تا هنگامه اذان مغرب به زمزمه دعاهای ماه مبارک رمضان می‌پردازم.

صدای اذان از داخل بلندگوهای صحن و سرای بارگاه منور رضوی پخش می‌شود و آنچه که در آن لحظات و در پس صدای دلنشین اذان مغرب به گوش می‌رسید نجواهایی بود که هر یک از زائران با خود زمزمه می‌کردند و هر کدام از خواسته‌های دل که شاید نمی‌توان آن را بر زبان آورد می‌گفتند و دست‌ها همه به سوی آسمان بلند شده بود.

آماده نماز مغرب شدیم و همراه با همه زائران نماز مغرب را خواندیم و پس از آن بر سر سفرهای افطاری که در نزدیکی صف‌های نماز جماعت آماده پذیرایی از زائران روزه‌دار آماده و تدارک دیده شده بود، رفتیم و افطار مهمان امام رضا (ع) شدیم.

خدامان حرم مطهر رضوی هر کدام به شکلی در فراهم کردن شرایط مناسب برای مراسم افطار فعال بودند، با پایان پذایرایی از زائران نزدیک از آنان می‌شوم و از او می‌خواهم چند دقیقه‌ای وقتش را در اختیار ما قرار دهد.

از این خادم که خودش را محمدی معرفی می‌کند در ارتباط با چگونگی حضورش در جمع خادمان حرم مطهر رضوی به منظور برگزاری مراسم افطار حرم مطهر رضوی می‌پرسم و او این‌گونه جواب می‌دهد: حدود 2 سالی است که هر شب در مراسم افطار ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی شرکت می‌کنم و البته برای حضور در این ضیافت باید قبل از آن مرحله گزینشی را گذرانده باشید و یک فرد شناخته شده باشید.

پذیرایی از زائران در مراسم افطار آن هم به تعداد روزانه 12 هزار نفر شاید زمان را برای افطار خادمان کوتاه کند و این خود دلیلی برای سئوال من در ارتباط با چگونگی مراسم افطار خادمان مسئول در طرح افطاری اکرام حرم مطهر رضوی شد و او نیز این‌گونه پاسخ می‌دهد: هر روز برای تدارک سفره‌های افطار از ساعت سه عصر در صحن هدایت حرم مطهر رضوی حاضر می‌شویم و تا هنگامه اذان هر کدام مسئولیت یکی از بخش‌ها را به عهده می‌گیریم.

این خادم حرم مطهر رضوی به این نکته هم اشاره می کند که پذیرایی از زائران و فراهم کردن شرایط برای پذیرایی روز بعد به طور معمول تا ساعاتی پس از اذان مغرب به افق مشهد ادامه دارد و پس از آن که تمام زائران پذیرایی شدند خادمان حرم مطهر رضوی افطار می‌کنند.

سئوال پایانی را با علت حضور او در این مراسم می‌پرسم و او نیز در حالی که با اشاره دست گنبد و گلدسته‌های نورانی حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: همه افرادی که در این مراسم شرکت ‌می‌کنند فقط به خاطر عشق و ارادت به آقای علی بن موسی‌الرضا (ع) است، چرا که هر چه داریم از وجود نورانی این امام همام است و پذیرایی از زائر این امام (ع) تنها جواب گوشه‌ای از لطف و کرم امام رضا (ع) است.

------------------------------

گزارش از الهام مهدیزاده

-----------------------------

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول