اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 30 شب ماه رمضان

نقالی‌های بستور مهمان افطاری‌ اصفهانی‌ها شد

خبرگزاری فارس: نقال اصفهانی گفت: گروه نقالی بستور در 30 شب ماه مبارک رمضان برای اصفهانی‌ها نقالی‌‌های دینی و مذهبی اجرا می‌کند.

نقالی‌های بستور مهمان افطاری‌ اصفهانی‌ها شد

محمد کراچیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: به منظور ترویج هنرهای نمایش و فراموش نشدن هنر نقالی در ایران این گروه نقالی راه‌اندازی شده است تا آنچه که از نیاکان برای این هنر باقی مانده است را گسترش دهند.

وی با اشاره به اینکه در شب‌ ماه‌های مبارک رمضان از ساعت 23 تا 24 برنامه نقالی اجرا می‌شود، تاکید کرد: به مدت دو سال است که در سفره‌خانه سنتی در خیابان پشت مطبخ نقالان اصفهانی پس از افطار داستان‌های از شاهنامه، مثنوی و معنوی و مذهبی را اجرا می‌کنند.

نقال اصفهانی که استقبال مردم در ماه رمضان را بیشتر دانست، اضافه کرد: در ماه رمضان افراد پس از افطار فرصت بیشتر و بهتری را برای دنبال کردن داستان‌های شاهنامه و قصه‌هایی که توسط نقالان خوانده می‌شود، دارند.

وی تصریح کرد: برنامه نقالی که به سرپرستی غلامرضا خوشحال‌پور است، در کنار آن نیز مرشد علی زنگنه و هاشمی به عنوان نوازنده ضرب زورخانه‌ همراهی می‌کنند.

کراچیان با بیان اینکه نقالی در ماه رمضان سنتی بوده که نقالان در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها یک شب قبل از ماه رمضان با آئین سر دم‌بندی به استقبال این ماه می‌رفتند، ادامه داد: سردم در حقیقت پوستی به نشانه قربانی حضرت اسماعیل بوده که بر روی آن علائمی مربوط به شخصیت‌ها و شغل‌های مختلف که نشانه و نمادهای مذهبی بوده به کار می‌رفته است.

وی اضافه کرد: اکنون همین علائم و نشانه‌ها در سردم تبدیل به علم‌هایی شد که در هیئت‌های مذهبی به کار می‌رود.

داستان‌نویس و نقاد دلیل پیدایش آئین سردم را مربوط به زمان صفوی و بسط آئین شیعه دانست و اظهار کرد: شاه عباس به منظور توسعه مذهب شیعه چهار درویش را از چهار نقطه وارد اصفهان می‌کند که با گردش در سطح شهر و ذکر یا علی (ع) بر علیه اهل سنی تبلیغ می‌کنند.

وی در ادامه به چگونگی تشکیل سردم پرداخت و افزود: در همین راستا و در زمان شاه عباس زمانیکه یکی از قصاب‌های شهر با پرداخت پول به درویشی که در معبر ذکر یا علی (ع) می‌گفت، با انزجار و خشونت اهل سنت روبه‌رو شد که این موضوع سبب قتل قصاب از سوی اهل تسنن شد،  که از آن روز به بعد پوست و قرار دادن ساتور و دیگر نشانه‌ها بر روی آن به عنوان یک نماد استفاده می‌شود.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول