اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

خبرنگاران با کوله‎باری از مشکلات بار دیگر به ایستگاه 17 مرداد رسیدند

خبرگزاری فارس: باز موسوم روز خبرنگار از راه رسید و اصحاب رسانه با کوله‎باری از مشکلات بار دیگر به ایستگاه 17 مرداد رسیدند تا شاید زیر سایه تحقق وعده‎های مسئولان در این روز، برای ادامه راه رمق بگیرند.

خبرنگاران با کوله‎باری از مشکلات بار دیگر به ایستگاه 17 مرداد رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان باز عقربه‎های ساعت گشت و گشت تا یک بار دیگر ما را به این نقطه برساند 17 مرداد ماه.

تقریبا این روزها اصحاب رسانه کمی بیشتر از قبل مورد توجه قرار خواهند گرفت و این توجه برای این است که امروز روز آنهاست.

در یک سال گذشته در گلستان بعد از یک افطاری تاریخی در امام‎زاده عبدالله گرگان به مناسبت روز خبرنگار و اعتراض این گروه نسبت به آنچه محقق شد تحولات مختلفی برای جامعه خبری اتفاق افتاد که برجسته‎ترین آنها انتخابات خانه مطبوعات استان گلستان بود.

این خانه با انتخاب افرادی از جنس خبرنگاران تشکیل شد تا کسانی که با مشکلات این جامعه روبه‎رو هستند بتوانند بهتر برای آنها تصمیم‎گیری و انعکاس دهنده مسائل خود باشند.

خانه مطبوعات گلستان شکل گرفت اما تا چه اندازه بتواند موفق باشد علاوه بر همت منتخبان، همکاری مسئولان را می‎طلبد به هرحال خبرنگاران گلستانی به آن دلخوش کرده‎اند تا نوید روزهای خوش آینده باشد.

البته در کنار شکل‎گیری خانه مطبوعات، تصویب وام قرض‎الحسنه برای خبرنگاران، برگزاری کلاس‎های آموزشی و ... از دیگر اقداماتی بوده که در یک ‎سال گذشته محقق شده و در این روزهای اخیر نیز خبرنگاران برای گرفتن تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن در سمان ثبت‎نام کردند شاید در پس همه اولویت‎بندی‎ها اسم آنها نیز در میان 5 هزار خبرنگاری که در سراسر کشور مشمول این وام خواهند شد، باشد.

راهکارهای مسئولان التیام‌بخش مشکلات جامعه خبری نبوده است

اما با همه تلاش‎ها دردهای جامعه خبری همچنان التیام نداشته و هر روز که می‎گذرد زخم کهنه‎ای سر باز می‎کند تا جامعه خبری گلستان مأیوس‎تر از گذشته در راه خود قدم بردارد.

با همه اعتقادات و اعتمادی که استاندار گلستان به خبرنگاران دارد اما هنوز برای عده‎ای از مسئولان این مسئله چندان قابل هضم نبوده و بی‎حرمتی‎ها به آنها که سنگربانان عرصه اطلاع‎رسانی در استان هستند، همچنان ادامه دارد.

چندی پیش در دیدار با روابط عمومی یکی از ادارت گلستان، وی نسبت به اینکه نتوانسته بودیم همایشی را که در نمایشگاه بین‎المللی گرگان برگزار کرده بودند انعکاس دهیم معترض شد! و ما هم در جواب گفتیم شما برای حضور خبرنگاران وسیله‎ای در نظر نگرفته‎اید واقعا مسئولان استان خیلی غیرمنصفانه به این مقام نظر دارند، شایسته است که در هر همایش و برنامه‎ای قبل از هر چیز برای خبرنگاران جایگاهی تعریف و تدارکات لازم برای آنها در نظر گرفته شود، چطور شما برای تهیه بنرهایی که تنها یک نیم روز خاصیت دارند، هزینه‎های گزاف دارید اما برای خبرنگاری که هر روز در عرصه حضور دارد و خود را موظف به انجام رسالت می‎داند، نمی‎توانید وسیله‎ای برای ایاب و ذهابش در نظر بگیرید!!!

در این موقع روابط عمومی آن اداره سری تکان داد و گفت "حق با شماست" اما حقیقت امر این است که مدیر ما چندان اعتقادی به حضور خبرنگاران ندارد و ما نمی‎توانستیم برای این مسئله هزینه‎ای داشته باشیم!

شنیدن این حرف‎ها دیگر برای ما تکراری شده و از بس گفته شد و گفتیم نه برای ما ناراحت‎کننده است نه دیگر جای تاسف باقی خواهد گذاشت. به هر حال برخی مدیران عادت کردند که خبرنگاران را برای مشهور شدن بخواهند و کسی که اهل این استان نیست و افکار مردم و خواسته‎های آنها برایش مهم نیست نبایدم اعتقادی به حضور خبرنگار داشته باشد، چون چندان در دستیابی او به شهرت تاثیری نخواهند داشت.

برگزاری روز خبرنگار در گلستان متفاوت‎تر از سال‎های گذشته

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان امسال روز خبرنگار قرار است متفاوت‎تر از روزهای گذشته برگزار شود، غلامرضا منتظری در دیدار با اعضای خانه مطبوعات استان اظهار داشت: مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در 12 مرداد ماه همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) در مکان تفریحی و زیبای والاگل با حضور نابغه قرآنی جهان اسلام برگزار خواهد شد.

وی استاندار گلستان را سخنران مراسم روز خبرنگار عنوان کرد و یادآور شد: یک نماینده از خانه مطبوعات، یک نماینده از انجمن صنفی و یک نماینده از جامعه خبرنگاران که ترجیحا از خبرنگاران خانم خواهد بود مطالب خود را در این مراسم مطرح خواهند کرد.

گویا برای امسال برنامه‎ها خاص برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است و با همه برنامه‎های جانبی و تفریحی اینکه بالاخره این فرصت به خبرنگاران گلستانی داده می‎شود که در روزی که به نام آنها نامگذاری شده و در مراسمی که به یمن قدم آنها برگزار می‎شود، نمایندگان‎شان در صحنه حاضر شوند و ناگفته‎های خود را که همیشه گفته می‎شود اما به دلیل شنیده نشدن همچنان ناگفته مانده بگویند تا شاید مرحمی برای دردهای و مشکلات جامعه خبری باشد مشکلاتی که هر روز او را به ماندن در صحنه مأیوس‎تر می‎کند و همه این‎ها باعث می‎شود که صنف خبرنگاران از وجود افراد با تجربه خالی بماند زیرا چندان رمقی برای حضور متمادی در این حرفه برای آنها نخواهد ماند.

و همه این‎ها باعث می‎شود تا ما هر ساله شاهد حضور افراد بی‎تجربه در این عرصه باشیم تا معضلات با قوت بیشتر خود را به نمایش بگذارند.

افزایش تعداد خبرنگاران در روز 17 مرداد ماه

در سال گذشته در روز خبرنگاران نزدیک به 400 نفر تجلیل به میان آمد و زمزمه‎ها بر این است که این تعداد در سال جاری نیز افزایش می‎یابد. اینکه چگونه در عرض یک ‎سال چنین افزایشی وجود داشته خود جای سوال دارد اما چیزی که بحث برانگیزتر است برای خبرنگاران این می‎باشد که وقتی در طول یک‎ سال در برنامه‎های مختلف حضور داشته‎اند تعداد آنها از 30 و نهایتا 60 نفر تجاوز نکرده است و در شهرستان‎ها نیز چندان خبرنگار وجود ندارد و شاید 10 نفر و بخواهیم خیلی غلو کنیم 40 نفر در ‎آنجا فعال باشند، اما این لیست عریض و طویل خبرنگاران از کجا می‎آید و چگونه پذیرش می‎شود خود جای سوال دارد؟

البته تلاش‎های بسیاری شده است تا با اهدای کارت خبرنگاران آنها شناسایی شوند، اما وقتی که با تایید مدیر مسئول پای هر اثری، کارت برای خبرنگار صادر می‎شود نمی‎توان چندان به ساماندهی این گروه دل‌خوش کرد.

به هر حال سهم خبرنگاران گلستانی در ایامی که به نام آنها زیبنده شده، این است که حرف‎های خوشایند و برنامه‎های دل‌خوش کننده برای آنها در نظر گرفته شود، اما وقتی که هر ساله زحمت‎کشان این عرصه با سیل چهره‎های آشنا در برنامه روز خبرنگار مواجه می‎شوند به این نتیجه می‎رسند که آنچه تاکنون انجام شده توسط آنها به چشم نیامده چرا که به راحتی هر بنی‎بشری می‎تواند با امضای یک مدیر مسئول به جای آنها و در مقام آنها بنشیند.

خبرنگاران خبرگزاری‎ها در مقام خود دیده نشده‎اند

از همه این‎ها که بگذریم و از دنیای مطبوعات کمی فاصله بگیریم و به خبرگزاری‎ها برسیم شاهد خواهیم بود که اینجا نیز موجی از بی‎انصافی چه از سوی برخی مدیران و چه از سوی برخی مسئولان امر به چشم می‎خورد.

در طول یک سال کار و زحمت و تهیه اخباری که اغلب روابط عمومی‎ها و مطبوعات از آن کپی پیس دارند باز خبرنگار خبرگزاری دیده نمی‎شود، در مقام نمی‎آید و شأن او آن گونه که باید رعایت نشده، زحمت کار اطلاع‎رسانی بر دوش خبرگزاری‎هاست و همیشه نام آنها کمرنگ‎تر از رسانه‎های دیگر به چشم می‎خورد.

نمی‎دانم این چه دردی است که برخی مسئولان ما به آن دچار شده‎اند و عادت کرده‎اند که عکس خود را بزرگ در نشریه روی میز ببینند و به دنبال این نیستند که در عصری که همه چیز اینترنتی شده در سایت‎ها به دنبال اخبار خود باشند، در حالی که اخبار توسط تعداد کمی از خبرنگاران خبرگزاری‎ها تهیه و توسط بسیاری دیگر در نشریات مورد استفاده قرار می‎گیرند باز هم در مراسمات آنها فراموش شده و در جایگاه خود ظاهر نمی‎شوند، چرا که آنها خبر را بی‎ادا تهیه می‎کنند و خبرنگاران مطبوعات همان خبر را در قبال گرفتن آگهی کپی و چاپ می‎کنند واقعا دنیای رسانه دنیای غریبی است که هر چه رو به جلو می‎رویم کسانی که پرچم‎دار اطلاع‎رسانی هستند بیشتر در آن به فراموشی می‎روند.  

===============

هنگامه خاندوزی

===============

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول