اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان

پژوهش شناخت حسینیه اعظم زنجان انجام شد

خبرگزاری فارس: پژوهش شناخت حسینیه اعظم زنجان توسط واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان انجام شد.

پژوهش شناخت حسینیه اعظم زنجان انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پژوهش شناخت حسینیه اعظم زنجان توسط بهنام رضاقلی‌زاده انجام گرفته است.

با توجه به اینکه حسینیه اعظم زنجان در دو دهه اخیر به یکی از کانون‌های مهم جهان تشیع تبدیل شده است که این شکوه معنوی سال به سال رو به افزایش است.

طبق یک سنت دیرینه همه ساله هشتم ماه محرم مقارن با شب تاسوعای حسینی، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و قمربنی‌هاشم حضرت ابالفضل‌العباس (ع) در قالب دسته عظیم عزاداری از حسینیه اعظم زنجان به طرف امامزاده حضرت سیدابراهیم (ع) حرکت می‌کنند، که این روز در زنجان به یوم‌الابالفضل مشهور است.

هر ساله از روز نخست تا سیزدهم محرم، مراسم عزاداری حسینیه در زنجان برگزار می‌شود و مهم‌ترین و با عظمت‌ترین روز برگزاری آن، هشتم محرم (شب تاسوعا) است و این مراسم سال‌های سال است که شکوه و عظمت خاص خود را دارد و انتظار می‌رود تا سال به سال با افزایش خیل عظیم عزاداران شرکت‌کننده به عنوان بزرگ‌ترین مجمع عاشقان امام حسین (ع) در جهان شناخته شود.

حضور پرشور و شعور سیاه‌پوشان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در این مراسم سبب شده است که شبکه‌های تلویزیونی علاقه زیادی به پخش این حرکت مذهبی و بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان نشان دهند.

عظمت و شکوه این برنامه و حضور ده‌ها هزار نفری مردم به قدری است که نظیر آن در هیچ کجای ایران دیده نشده است و به همین دلیل در اسفندماه سال 87 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این برنامه به عنوان دهمین میراث معنوی کشور به ثبت رسید و زنجان در بین محافل مذهبی و فرهنگی کشور به عنوان پایتخت شور حسینی شناخته شد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین میراث معنوی و نخستین گونه از جنبه منحصر به فرد آیین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

میراث معنوی موضوعی است که از چندین سال پیش در بخش فرهنگی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی همه ملت‌ها تعریف شده که از آن پس برای این امر برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت می‌گیرد.

با این که زنجان از نظر وسعت شهر کوچکی است اما سال‌های طولانی است که در این دسته عزاداری بیش از 200 هزار نفر شرکت می‌کنند.

تاریخی بودن مراسم حسینیه بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده است، به گونه‌ای که برخی مورخان قدمت برگزاری این مراسم را حداقل از زمان قاجار می‌دانند که این مراسم در حسینیه برگزار می‌شده است.

جایگاه دین اسلام، سادگی و بی‌پیرایگی انجام مراسم سبب شده که این رونق رو به افزایش مراسم، هر سال نسبت به سال قبل بیشتر شود.

این مراسم شکوهمند هر ساله از طریق شبکه‌های برون‌مرزی و رسانه‌های ملی، شبکه وب (اینترنت) به صورت مستقیم پخش می‌شود که خیل عظیمی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز بدین گونه نظاره‌گر این مراسم شکوهمند هستند.

با توجه به تاریخ سنگ نوشته‌های مسجد حسینیه زنجان، اهالی محل این مسجد را در سال 1261 هجری قمری تعمیر کرده‌اند.

سند مکتوب تاریخی دیگری که متعلق به حمام قدیمی معروف به حمام "کهنه" که نزدیک حسینیه است و در تملک این مسجد بوده و مدت‌ها از طرف حسینیه به فردی بنام "تورک علی" اجاره داده شده بود، نشان می‌دهد که تاریخ احداث آن سال یک هزار و 292 قمری است.

البته گفته‌های شفاهی نیز به زمان‌های پیش از این سال‌ها (مطابق اسناد ذکر شده) اشاره دارد به گونه‌ای که می‌گویند در تاریخ 114 هجری قمری زنگ بزرگی به مسجد اهدا شده و این زنگ تا چهل یا پنجاه سال پیش موجود بود که بعد شکسته شده و از بین رفته است.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول