اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه صورت می‌گیرد

انجام آزمایش روی 2 هزار نمونه کشاورزی در همدان

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان گفت: سالانه 2 هزار نمونه کشاورزی در استان همدان در سیستم‌های مختلف برنامه‌ریزی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

انجام آزمایش روی 2 هزار نمونه کشاورزی در همدان

مهرداد چایچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: به دلیل تأمین غذای روزمره مردم، کشاورزی به عنوان نخستین صنعت در کشور مطرح شده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در این راستا نیازمندیم تا از لحاظ تولید گندم و سایر محصولات کشاورزی خودکفا شده و این امر با توجه به تحریم‌های موجود امری الزام‌آور است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: با از بین رفتن دغدغه تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشور، خدعه‌های دشمنان در تنگنا قرار دادن ایران مؤثر واقع نمی‌شود، لذا در استان همدان طی دو سال اخیر در زمینه گندم اقدامات مؤثر و پیشرفت‌های چشمگیری انجام شده است.

وی بیان کرد: در منطقه سردسیر همدان چهار رقم گندم جدید با پتانسیل عملکرد خوب و دارا بودن شرایط محیطی از جمله رعایت تنش‌های خشکی، بیماری‌ها و کیفیت بالا که حاصل سال‌ها تحقیقات است را معرفی کردیم.

چایچی ادامه داد: ارقام بررسی شده در استان به کشاورزان معرفی و در اختیارشان قرار ‌گرفته تا با بهره‌گیری از این ارقام ضمن تولید مناسب و با کیفیت، درآمدهای کشاورزان نیز افزایش یابد که در این راستا هرساله یک سری نمونه‌های جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از هم‌اکنون در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان در حال برنامه‌ریزی برای دهه‌های آتی هستیم تا رقم‌های جدید دارای پتانسیل عملکرد بالا را با دارا بودن تفاوت خشکی بیشتر و کیفیت بهتر به دلیل بالا بودن پروسه طولانی مدت پژوهش‌ها برای آینده ارائه کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان اذعان کرد: سالانه تعداد نمونه‌های‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات همدان متفاوت است به طوری که حدود 500 تا 600 نمونه در سال‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: سالانه حدود 2 هزار نمونه کشاورزی در سیستم‌های مختلف برنامه‌ریزی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد که گاهاً ممکن است نمونه‌ای در حین آزمایش نمره مثبت را کسب نکرده و ضمن خارج شدن از سیستم نمونه‌های جدید جایگزین آن شود.

چایچی در پایان گفت: ارقام مورد بررسی در بخش گندم باید متناسب با شرایط آب ‌و هوایی سردسیر همدان به منظور انجام تحقیقات لازم باشد چرا که در غیر این صورت از مرحله تحقیق خارج شده و در شرایط آب و هوایی منطبق گرم و یا مرطوب پژوهش‌های لازم در مورد آنها انجام می‌شود.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول