اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان:

پروتئین ضد سرطان گابا در دانشگاه اصفهان تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان از تولید پروتئین ضد سرطان و آرام‌بخش گابا از اسیدلاکتیک در دانشگاه اصفهان در آینده نزدیک خبر داد.

پروتئین ضد سرطان گابا در دانشگاه اصفهان تولید می‌شود

ابوالقاسم اسماعیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه یکی از مباحث در حوزه زیست‌فناوری، استفاده از پلت‌فرم‌ها برای تولید فرآورده‌های بیولوژیک است، اظهار کرد: می‌توان از سلول‌های سرطان به سبب رشد سریع استفاده کرده و با وارد کردن ماده‌ای مانند انسولین و یا هورمون رشد به این سلول‌ها این‌گونه مواد را به شکل انبوه تولید کرد.

وی افزود: استفاده از پلت‌فرم‌های میکروبی یا استفاده از سلول‌های میکرو (ریز) روندی است که در تمام دنیا استفاده می‌شود و اکنون طرحی مدنظر داریم تا از باکتری‌های اسید لاکتیک نوعی پروتئین به نام گابا تولید کنیم.

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان درباره پروتئین گابا، گفت: گابا به طور دائم در مغز ما در حال ترشح است و تعادل سلول‌های عصبی مهاری و تحریکی را برعهده دارد که این موضوع باعث تعادل انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: فردی که دارای آرامش فراوان است، در واقع سلول‌های مهاری‌ بیشتری دارد و زمانی که تعادل میان سلول‌های مهاری و تحریکی به هم بخورد افراد عصبانی می‌شوند، بنابراین این پروتئین می‌تواند در درمان بیماری‌های روان‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

اسماعیلی درباره این طرح اظهار کرد: در طرحی که پیش رو داریم نخستین کار شناسایی سویه‌های خاص باکتری‌ها است که لازم است میزان گابا در آنها اندازه‌گیری شود و سپس ژن آنها را  همسان‌سازی کرده و آن را به‌ عنوان پلت‌فرم‌های میکروبی دیگر به کار گرفته و به تولید انبوه می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: با استفاده از این مواد در لبنیات مانند ماست، علاوه بر اینکه طعم ماست را خوشمزه می‌کند، حالت آرام‌بخش و خوابی آرام را برای مصرف کننده به همراه دارد و علاوه بر این فواید، این ماده ضد سرطان است.

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان تاکید کرد: این کمیته از دو سال پیش تشکیل شده و هدف آن بررسی طرح‌های راهبردی در راستای تهیه نقشه راهبردی زیست‌فناوری در استان اصفهان و بررسی روند نیاز رشته‌های کاربردی در این حوزه است.

اسماعیلی افزود: با توجه به این اهداف از آغاز تاسیس این کمیته تاکنون 28 طرح تحقیقاتی کاربردی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و راهبردی که منجر به تولید محصول می‌شود یا مشکلی را در جامعه و صنعت برطرف می‌کند به این کمیته ارجاع شده است که پس از داوری، 12 طرح تصویب شده و یکی از این طرح‌ها خاتمه یافته است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول