به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، احداث راه آهن بافق - بندرعباس علاوه بر تأثیر قابل ملاحظهای که در شکوفایی سه استان یزد، کرمان و هرمزگان دارد، موجب تسریع در امر تخلیه کالا در اسکله شهید رجایی یکی از دو بندر جنوبی ایران است.
احداث این خط راه آهن سبب اتصال قطبهای معدنی کشور همچون سنگ آهن گلگهر سیرجان، چغارت، بافق، چادرملو، یزد و مس سرچشمه را به مراکز مهم صنعتی مانند اصفهان و صنایع فولاد هرمزگان و پالایشگاه نفت بندرعباس را به صورت ریلی و حمل بار به یکدیگر میشود.
علی عوضنژاد معاونت فنی راه آهن ناحیه هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار فارس در سیرجان اظهار داشت: 2 خطه شدن این محور نقش مؤثری در افزایش حمل بار و مسافر داشته است که حمل بار از 16 میلیون تن به 40 میلیون تن در سال افزایش مییابد.
وی افزود: طول مسیر ریلی این محور 620 کیلومتر و 2 خطه یک هزار و 240 کیلومتر است که در طرح دوخطه شدن 720 میلیارد ریال معادل 47 میلیون یورو از اعتبارات راه آهن هزینه شده و دارای مزایایی مانند جلوگیری از توقف قطارهای باری و مسافری، پایین آوردن ساعات سیر حرکت، صرفهجویی در مصرف سوخت و جابهجایی سریع بارهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه و امنیت بارها است.
عوضنژاد تصریح کرد: طرح 2 خطه شدن که از اسفند 83 از بافق آغاز شده و هماکنون در این مسیر آماده بهرهبرداری است، نقش مؤثری در جابهجایی بار برای گمرک منطقه ویژه و تجار واحدهای تولید در سیرجان دارد.
معاونت فنی راه آهن ناحیه هرمزگان این طرح بزرگ را هدیه دولت به ملت ایران عنوان کرد و افزود: این طرح که در اولویت کاری راه آهن ایران قرار گرفت، خطوط فرعی خود را نیز به طول 11 کیلومتر به معدن گلگهر، 45 کیلومتر مس سرچشمه به طول 11 کیلومتر مجتمع فولاد و 19 کیلومتر بندر شهید رجایی و هشت کیلومتر پالایشگاه بندرعباس را داشته است.
تجار و مسئولان منطقه ویژه اقتصادی سیرجان نیز در این زمینه اظهار داشتند: بهرهبرداری از خط دوم محور بافق بندرعباس ضمن تنزل قیمت حمل بار میتواند محموله را به صورت یکجا به منطقه برساند و از امنیت کامل این بار برخوردار است در حالی که محور ترانزیتی جادهای سیرجان - بندر عباس طی سال از ترافیک بالایی برخوردار است و این ترافیک نیز کاهش مییابد.
این تجار ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح ملی همکاری همهجانبه خود را با راه آهن ایران اعلام کردند.
انتهای پیام/ب20/ژ1001