اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطر جدی برای سلامت شهروندان

باقرشهری‌ها از پرداخت نشدن عوارض صنایع آلاینده گله‌مند هستند

خبرگزاری فارس: وجود صنایع آلاینده و فعالیت آنها پیامدهای زیست‌محیطی را به همراه دارد، قانون‌گذار پیشنهاد کرده است که عوارضی به حساب شهرداری محل استقرار آنها واریز شود که صنایع آلاینده باقرشهر از پرداخت آن امتناع می‌ورزند.

باقرشهری‌ها از پرداخت نشدن عوارض صنایع آلاینده گله‌مند هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، باقرشهر در جنوب پایتخت و هم‌جوار با پالایشگاه نفت شهید تندگویان و سایر شرکت‌های اقماری آن واقع شده و نیز همجوار بهشت زهرا (س) است.

باقرشهر در محور ارتباطی قدیم تهران- قم و در بخش کهریزک شهرستان ری قرار دارد.

استقرار پالایشگاه نفت و شرکت‌های اقماری آن در حریم قانونی این شهر آلودگی‌های زیست‌محیطی فراوانی همچون آلودگی آب‌های زیرزمینی و آلودگی هوا را موجب شده است. این آلودگی‌ها باعث بیماری شهروندان باقرشهر شده و نفس کشیدن را برای ساکنان شهر دشوار کرده است. وجود این صنایع آلاینده همچنین آلودگی خاک را به همراه داشته است.

با توجه به وجود این قبیل واحدهای آلاینده و فعالیت آنها که پیامدهای زیست‌محیطی به همراه دارد و برای جبران و کاستن از عوارض فعالیت این‌گونه صنایع، قانون‌گذار پیشنهاد کرده است که برای رفع عوارض ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست، عوارضی وضع و به حساب شهرداری محل استقرار آنها واریز شود تا صرف اقدامات کاهش عارضه‌های ناشی از فعالیت واحدهای آلاینده شود.

شهردار باقرشهر با اشاره به کاهش بودجه شهرداری این منطقه گفت: یکی از مشکلات شهرداری باقرشهر درآمدهای تعریف شده‌ای است که باید به منطقه ما اختصاص داده شود اما به دست ما نمی‌رسد و این امر موجب کاهش 80 درصدی بودجه شهرداری در سال جاری شده است.

جمشید سعادتمند اضافه کرد: یکی از علل کاهش درآمدهای شهرداری باقرشهر، بی‌عدالتی در پرداخت عوارض آلاینده‌هاست و به همین دلیل مشکلات مالی برای شهرداری به‌واسطه قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و عدم پرداخت عوارض آلاینده‌ها ایجاد شده است.

شهردار باقرشهر افزود: مشکلات پیش روی شهرداری باقرشهر ناشی از حکم ماده 123 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران است. شهرداری باقرشهر از بدو تأسیس یعنی سال 1375 تا پایان سال 1389 به حکم قانون از حق دریافت عوارض صنایع آلاینده برخوردار بود و با اخذ عوارض مربوط به فعالیت واحدهای آلاینده، در ساختن شهری آباد و برخورداری از فضای سبز و ساخت مکان‌های ورزشی و فرهنگی در خور شهروندان موفق بوده است.

وی عنوان کرد: در گذشته به استناد بند الف ماده 43 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و آیین‌نامه‌های اجرایی آن عوارض کالا و خدمات واحدهای تولیدی و خدماتی مستقر در حریم هر شهر به حساب شهرداری محل استقرار آنها واریز می‌شده است که این عوارض از سال 1375 تا پایان سال 1381 در شهرداری باقرشهر جذب شده است. همچنین به استناد بند (ه) ماده 3 قانون موصوف به تجمیع عوارض یک‌درصد عوارض کالاهای تولیدی (محصول نهایی واحدهای فعال) و نیز به استناد قسمت آخر بند (ه) ماده 3 قانون مذکور آن دسته از محصولات صنایع آلوده‌کننده محیط زیست به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست یک درصد قیمت فروش (به‌عنوان عوارض) که براساس بند (ب) ماده 6 قانون موصوف به تجمیع عوارض به حساب شهرداری محل استقرار واحدهای تولیدی واریز می‌شده که شهرداری باقرشهر از ابتدای سال 1382 لغایت آخر خرداد سال 1387 این عوارض را دریافت کرده است.

سعادتمند خاطرنشان کرد: به استناد بند (الف) و تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز براساس ماده 39 قانون مذکور عوارض متعلقه به حساب شهرداری محل استقرار واحدهای تولیدی واریز می‌شد که این عوارض نیز از ابتدای خرداد 1387 تا پایان سال 1389 به شهرداری باقرشهر تعلق گرفته است. با توجه به موارد یاد شده از ابتدای تأسیس شهرداری باقرشهر تا پایان سال 1389 عوارض متعلقه اعم از عوارض بر کالا و خدمات و عوارض آلایندگی به حساب شهرداری باقرشهر واریز می‌شده است. به استناد ماده 123 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر شده از ابتدای سال 1390 عوارض وصولی ارزش افزوده و عوارض آلودگی واحدهای تولیدی موضوع بند (الف) و تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان شهرستان توزیع شود.

شهردار باقرشهر در ادامه اظهار داشت: با توجه به تعریف عوارض که پیش‌تر به آن اشاره شد، هدف قانون‌گذار از وضع عوارض و پرداخت آن این است که شهرداری‌ها به‌‌عنوان متولی خدمت به شهر و شهروندان آن را در راستای رفع عوارض ناشی از فعالیت واحدهای آلاینده و همچنین در جهت تأمین سلامت شهروندان هزینه کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه حکم (123) قانون برنامه پنجم توسعه بدون توجه به تأثیر آلودگی واحدهای تولیدی آلاینده بر محیط زیست شهر محل استقرار آنها اجرایی شود و عوارض موضوع بند (الف) و تبصره یک ماده (38) مالیات بر ارزش افزوده براساس شاخص جمعیت توزیع شود، باقرشهر با مشکلات زیست‌محیطی زیادی مواجه می‌شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی باقرشهر و همجواری آن با کلانشهر تهران این نکته بسیار حائز اهمیت است.

سعادتمند ادامه داد: متأسفانه تأثیر عوارض ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهای آلاینده محیط زیست نظیر پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران بر محیط‌ زیست باقرشهر کاملا مشهود است و بیش از هر جای دیگر فضای باقرشهر را متأثر کرده و آسیب‌های زیادی متوجه شهروندان شده است و این در حالی است که این اصل در حکم ماده (123) قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل اجرایی آن مغفول مانده است.

وی افزود: با توجه به شرایطی که پیش‌تر به آن اشاره شد دریافت عوارض جزو حقوق مسلم شهروندان باقرشهر است و بی‌عدالتی در پرداخت آن، ضایع کردن این حق است.

شهردار باقرشهر در پایان از مسئولان خواست تا در راستای احقاق حقوق شهر و شهروندان باقرشهری این موضوع را مورد توجه قرار داده و به آن عمل کنند. 

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول