اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای خراسان‌شمالی:

سد مخزنی گلول امسال بهره‌برداری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی از بهره‌برداری سد مخزنی گلول در شهرستان شیروان تا پایان سال جاری خبر داد.

سد مخزنی گلول امسال بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی، علیرضا عامری هدف از ساخت این سد را استفاده بهینه از سیلاب و جبران نسبی کمبود آب در بخش کشاورزی و صنعت منطقه اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از آن آب مورد نیاز 250 هکتار از زمین‌های روستاهای میلانلو و تخت چرمه در شمال شهر شیروان تأمین می‌شود.

وی افزود: مطالعات ساخت سد مخزنی گلول شیروان در سال 83 و عملیات اجرایی آن در آذر ماه سال 85 آغاز شد و برای دسترسی به مکان ساخت این سد در ابتدا 14 کیلومتر جاده دسترسی در منطقه کوهستانی و سخت گذر ساخته شده است.

عامری اظهار کرد: بدنه سد مخزنی گلول از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع تاج این سد از بستر رودخانه 23 متر، طول تاج آن 310 متر و عرض تاج آن 8 متر است.

به گفته وی، مخزن سد گلول، توان ذخیره سه میلیون متر‌مکعب و توان تنظیم 2 میلیون و 700 هزار متر مکعب آب در سال را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: برای انتقال آب سد به زمین‌های کشاورزی منطقه، سه هزار و 900 متر خط انتقال آب، 12 کیلومتر خط انتقال برق 20 کیلوولت و یک ایستگاه پمپاژ با توان انتقال 456 لیتر بر ثانیه ساخته شده است که آب مورد نیاز 130 هکتار باغ و 71 هکتار زمین کشاورزی را به منطقه تأمین کند.

وی شبکه آبیاری ساخته شده برای آبیاری زمین‌های زیر پوشش طرح سد مخزنی گلول و شبکه آبیاری و زه‌کشی، شامل 10 کیلومتر شبکه اصلی و 583 کیلومتر شبکه فرعی عنوان کرد و گفت: مجموع این شبکه، یک میلیون و 500 هزار متر مکعب آب تخصیصی سالانه از سد برای آبیاری زمین‌های پایین دست را منتقل خواهد کرد.

به گفته عامری، سرریز این سد توان عبور 240 متر مکعب بر ثانیه سیلاب را دارد و وسعت دریاچه این سد در زمان آبگیری کامل 50 هکتار و طول دریاچه آن هزار و 700 متر خواهد بود که ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در منطقه است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی هیچ سدی در خطه خراسان‌شمالی ساخته نشده بود اما در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکنون پنج سد ذخیره‌ای با مجموع توان تنظیم سالانه حدود 165 میلیون متر مکعب آب در این استان ساخته شده و چهار سد جدید نیز در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آن‌ها توان تنظیم آب‌های سطحی توسط سدها در این استان به حدود 200 میلیون متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: سد گلول در شهرستان شیروان در فاصله زمینی 90 کیلومتری شمال شهر شیروان ساخته شده و برای طرح سد مخزنی گلول و شبکه آبیاری و زه‌کشی زمین‌های پایاب آن در مجموع حدود 220 میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول